Bukefalos 28 år!

Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Såg på fb att han skrivit ett svar...


"Jag är uppriktigt ledsen om jag gjort dig och andra upprörda
över texten i vårt Nyhetsbrev. Det var nämligen inte alls meningen och jag
funderade också länge på om texten kunde uppfattas som negativ men trodde inte
att den kunde tolkas så
.

Jag tycker själv att jag skriver tydligt att jag absolut
inte har något emot westernryttare eller westernridning och jag skriver att jag
ser det som en livsstil utöver själva hästägandet som i sig är en livsstil.
Givetvis vet jag att horsemanship är en självklarhet och att westernridning är
en seriös sport som kräver mycket träning, på samma sätt som övrig ridsport,
och jag har all respekt för alla utövare och övriga inblandade i sporten.

Jörgen Ottosson
Webbred"


Hur kan han inte tro att det han skriver kommer uppfattas negativt?
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Tycker hans "ursäkt" var ett nästan lika stort klavertramp :crazy: Nåja, vi får väl se vad som händer.. Nu lär det väl bli ännu större diskussioner.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Men snälla nån vilka fördomar man kan ha då:crazy:
Undrar om han ensvet vad westernridning är.
Vet många som tror att det är bara hej och hå, men de vet inte hur fel de har.
Är ingen westernryttare själv, men jag har varit och tittat på mer än en westerntävling i mina dar.
Ridsport för mig är när man har en häst med en människa på ryggen oavsett vad man sen väljer att göra.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

När han som representant för ridsportförbundet jämför sporten med gamla spagettifilmer, ja då blir man ju mörkrädd för vad som händer vid ett ev sammanslagning :crazy:

Vänta lite nu! Såvitt jag vet jobbar Ottosson på Tidningen Ridsport och inte Svenska Ridsportförbundet! Det är inte samma sak.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Men snälla nån vilka fördomar man kan ha då:crazy:
Undrar om han ensvet vad westernridning är.
Vet många som tror att det är bara hej och hå, men de vet inte hur fel de har.
Är ingen westernryttare själv, men jag har varit och tittat på mer än en westerntävling i mina dar.
Ridsport för mig är när man har en häst med en människa på ryggen oavsett vad man sen väljer att göra.

Och tro du det du ser är western?
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

My bad, läste lite slarvigt. Så går det när man läser många saker samtidigt i flera olika fönster :p Men jag står fast vid att den typen av uttalanden mycket väl kan påverka en sammanslagning, jag misstänker att han inte är skribent för en stor tidning på grund av sitt minimala inflytande ;)
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

*kl*
Jösses! Har dom ingen som läser igenom texterna innan dom publiceras?!
Även "mitt" förbund, Svenska Islandshästförbundet funderar på att ansöka om ihopslagning med SvRF.
Vad anser han om oss? Han förstår att det är bekvämt för vuxna att rida ponnisar och att han gillar Ronja Rövardotter och Korpen flyger?!
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Lätt hänt, tänkte bara att det var en ganska viktig detalj. Annars hade SvRF verkligen gjort bort sig!

Och jag håller med dig, det kan säkert påverka vad han skriver även om han inte är deras representant. Om inte annat väcker det ju en del frågor kring vilken attityd "man" har gentemot andra grenar.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Hittar inte direkt några vettiga ord just nu, men är iallafall glad för att jag inte mött några personer som denne Jörgen i min SvRF anslutna ridklubb. Tvärtom har jag sedan jag blev medlem i somras och började träna på anläggningen regelbundet fått många positiva kommentarer om min ridning och min välskolade häst (haha, om de bara visste hur outbildad och krånglig han är i mina "westernögon" sett ;)) och känner att jag alltid bemötts med respekt. Många har liksom Jörgen haft en uppfattning om westernridning som lite "High Chaparall & Hej o Hå - Fullt ös" och blir positivt överraskade när de får se "dressyrgrenarna", och kommer ofta fram och ställer frågor om vad "den där nästan skritt men ändå trav gångarten heter" och hur jag gör för att styra hästen på hängande tygel o.s.v.

En tanke - kanske har vi westernryttare och våra organisationer lite kvar att jobba på när det gäller hur vi profilerar oss? För det kan väl inte vara så att alla sitter och tittar på gamla spagetti-western filmer???
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Fått svar från nämnda webbredaktör som var "uppriktigt" ledsen om texten uppfattats som respektlös!!!

Hade visst även funderat länge på om det kunde verka negativt men bestämt sig för att det inte var så...:crazy:

Ja vad säger man???????:eek:
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Hur dum får man va ,han gav "oss" en klapp på huvudet. Fortfarande lika nedlåtande tycker jag. Förstår inte ens hur man kan jämföra westernfilmer o dagens western ridning. Det förklarar ju bara hur insatt han är har troligtvis inte sett en enda ritt.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Han prata om ett kulture som folk försöka att härma och ett mentalitit som inte finns hos svenskerna.

Ja men hästkulturen varierar ju rätt stort mellan de grenar som trots allt redan är med i Ridsportförbundet. Jag kan inte se varför inte även westernryttarna skulle ha en given plats där. Det handlar ju om ridsport. Då borde alla vara med.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

P.S
Att han ber om ursäkt var väl bra tycker jag, men samtidigt faller alla hans anledningar till att western inte passade in i Ridsportförbundet. Han kunde ha tänkt till innan han skrev det första.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Jag har träffat båda, de som både respekterar och intresserar sig för westernridning, och de dressyrryttare som går och tittar på tävling, sätter sig på läktaren med fikan i högsta hugg och sedan sitter där och fnissar, "fattar ingenting" och förlöjligar sig över alla ekipage och hur hästarna går (jog, jasså, är det det som "vi" kallar för skritt?! Haha..) :crazy:
Kunde tyvärr inte säga något i den situationen men min tystnad var nog talande. Suck!
 
Senast ändrad:
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

P.S
Att han ber om ursäkt var väl bra tycker jag, men samtidigt faller alla hans anledningar till att western inte passade in i Ridsportförbundet. Han kunde ha tänkt till innan han skrev det första.

Nja, egentligen har han ju inte bett om ursäkt, utan bara skrivit att han är ledsen att "vi" uppfattade det som negativt och respektlöst.... Det är inte samma sak som "Jag ber om ursäkt".. ;)
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Precis så är det. Ingen ursäkt..
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Håller med dig helt och fullt...

Jag upplever honom, både i nyhetsbrevet och i de så kallade ursäkterna som respektlös.... precis det som han bedyrar att han inte är. Eftersom han är respektlös så kommer det inte en ärlig ursäkt... och han ser inte att han fortsätter sitt respektlösa beteende.... :cool:
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Ja men hästkulturen varierar ju rätt stort mellan de grenar som trots allt redan är med i Ridsportförbundet. Jag kan inte se varför inte även westernryttarna skulle ha en given plats där. Det handlar ju om ridsport. Då borde alla vara med.

Om jag minns så var det ett försök att komma under RSF när WRAS först kom till, men dom stött på vissa grund problem som WRAS folk vill inte gå med på, och som jag sa tidigar har vi vissa gren nu som är endå mer tvyksom, våra ko klasser, reining kommer det säker att bli en diskussion om.
RSF har ingen anledning att boja sig för WRAS önskamål.
 
Sv: Ridsports nyhetsbrev om hur westernridningen inte passar in i ridsportsförbundet

Ett bra svar finns på bloggen Hästfunderingar (observera ironin i bloggens inlägg...)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp