Ridstöveltips?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare imse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 221
I

imse

Funderar på att köpa ett par ridstövlar, vad tycker ni om ridstövlar vs ridskor? Är det stor skillnad? Någon som har någon speciell stövel att rekommendera/avråda ifrån? Bor i Malmö, så gärna tips på något man kan köpa i närheten (här finns bla Hööks och Ekohallen). Är beredd att lägga en slant på dem men då ska de hålla länge och hålla sig snygga länge! Vill helst använda dem både sommar och vinter och dessutom på tävling, har ni samma året om? Någon som har något annat tips? :cool:

Sv: Ridstöveltips?

Jag trivs bäst att rida i ridskor och shortchaps. Men har även haft ridstövlar. Ett par höga kusten och ett par MH high rider eller vad de hette. Båda fodrade, varma och jättesköna!

Det är jag också lite nyfiken om, ska själv köpa nya ridstövlar när jag har betsämt mig vilka jag ska ha... Men, jag avråder att köpa höga kusten stövlar, då jag har hört och läst många gånger att chanserna att fastna i stigbyglarna om man åker av i sånna är väldigt höga. Mountain horse har jag för tillfället och de är väl helt okej, men de håller inte speciellt bra om man har de varja dag i stallet...

Hade Carlscrona innan och de gillade jag!! men tyvärr säckade de ihop lite när de stått oanvända, plus att jag nog hade kört bil i dem lite för mycket...

Köpte ett par "Perfect" från Globus (har jag för mig det var). De är dressyrstuk med dragkedja och snörning. Jättesköna!! De kostade 1200, men jag hade tur och fick dem på erbjudande för halva priset!! Älskar dem!!! Perfekt stöd för skänkeln och sitter jättebra!! Köpte dem från www.hastbutiken.se, men jag vet inte om de har kvar dem i sortimentet, eftersom de hade reaerbjudande på dem. Men det går säkert att kolla upp nån annanstans!!

Men de är ju just ridstövlar och inte såna stövlar som man går omkring och mockar i direkt... Så är du ute efter stövlar att ha både i stallet och att rida i, är det nog bättre med nåt åt Carlskrona, MH-hållet. Men just nu rider jag bara på lektion en gång i veckan, så mig passar de utmärkt!! Så om du ska ha en stövel för just träning, så rekommenderar jag dem starkt!!! :bump: :bow:

Annars trivs jag med i skor och shortchaps. Bara det att jag inte har några skor just nu. Ska skaffa det snart, eftersom stövlarna inte är fodrade och vi inte har nåt ridhus på klubben än.

Så tipsa gärna om nån varm ridsko!! *lånar tråd* Såg ett par MH tror jag. Jättefina, i lite mocka med gummi runt om och fram på tån. Ungefär såna som jag kallar "muckers", vet inte om man säger så fortfarande... :angel: Har ett par såna som tyvärr är alldeles för stora. Fattar inte varför jag köpte dem...

Jag kan bara rekommendera Granigestövlar! Jag är inne på mitt andra par sådana (bruna då) och jag använder dem året runt. De är lagom på sommaren med, och man kan ha dem på vintern också. Slitstarka och inte speciellt klumpiga tycker jag. Jag har aldrig fastnat i stigbygeln med dem, de är inte så breda. Jag har t.o.m. juniorstigbyglar på en del sadlar.
De kostar ju ca 1500 då, men det är de värda. Använder mina varje dag nästan och de håller då ca 2 år innan det syns att de är slitna. Men man kan gott använda dem något år till då.

stövla r tycker jag är överlägset bäst!

har sergio grasso har haft dom nu sen -98 så nu börjar dom bli rätt slitna..vill ha sådan lr ett par könings när de e dags för nya

Jag rider helst i stövlar på vintern och skor/shortchaps på sommaren.
Var i Malmö igår o köpte ett par MH Rimfrost :love: på Kings.

Har också ett par Königs som är jättegamla, men kanonbra! Men de är för kalla på vintern då ... :crazy: Annars kan jag rekommendera dem med.

Julle skrev:
Hade Carlscrona innan och de gillade jag!! men tyvärr säckade de ihop lite när de stått oanvända, plus att jag nog hade kört bil i dem lite för mycket...

Köpte ett par "Perfect" från Globus (har jag för mig det var). De är dressyrstuk med dragkedja och snörning. Jättesköna!! De kostade 1200, men jag hade tur och fick dem på erbjudande för halva priset!! Älskar dem!!! Perfekt stöd för skänkeln och sitter jättebra!! Köpte dem från www.hastbutiken.se, men jag vet inte om de har kvar dem i sortimentet, eftersom de hade reaerbjudande på dem. Men det går säkert att kolla upp nån annanstans!!

Men de är ju just ridstövlar och inte såna stövlar som man går omkring och mockar i direkt... Så är du ute efter stövlar att ha både i stallet och att rida i, är det nog bättre med nåt åt Carlskrona, MH-hållet. Men just nu rider jag bara på lektion en gång i veckan, så mig passar de utmärkt!! Så om du ska ha en stövel för just träning, så rekommenderar jag dem starkt!!! :bump: :bow:

Annars trivs jag med i skor och shortchaps. Bara det att jag inte har några skor just nu. Ska skaffa det snart, eftersom stövlarna inte är fodrade och vi inte har nåt ridhus på klubben än.

Så tipsa gärna om nån varm ridsko!! *lånar tråd* Såg ett par MH tror jag. Jättefina, i lite mocka med gummi runt om och fram på tån. Ungefär såna som jag kallar "muckers", vet inte om man säger så fortfarande... :angel: Har ett par såna som tyvärr är alldeles för stora. Fattar inte varför jag köpte dem...

Dom där Perfect-stövlarna, kan det vara såna som finns i B*rjes? Dom har snörning och dragkedja... Jag kolla på hästbutikens hemsida, men hittade inte Perfect-stövlarna, så dom är nog slut nu... Har länge funderat på Perfect-stövlarna från B*rjes, så jag vore jätteglad om du kunde berätta mer om dom (om du nu tror att det är samma).

Vet faktiskt inte om de finns på Börjes. Jag köpte mina över nätet... På vinst och förslust eftersom jag inte hade provat dem. Men de passade perfekt!!

Det är läderstövlar med dragkedja och riktig snörning. Och jag är som sagt väldigt nöjd med dem!! :love:

Kan tyvärr inte hjälpa dig med om det är samma... Men om det är det så tycker jag du ska köpa dem!! :banana:

Perfect-stövlarna låter ju jättebra så som du beskriver dem, tänker i princip bara ha dem när jag sitter på hästen. Dessutom är det skitsnyggt med snörning! :d Men ska nog åka till nån affär och prova lite olika för att se vad jag vill ha. Har ju nästan alltid ridit i bara ridskor så har ingen koll alls. :) Vet typ bara att jag inte ska ha några sladdriga gummistövlar för 150 kr :D

Julle skrev:
Vet faktiskt inte om de finns på Börjes. Jag köpte mina över nätet... På vinst och förslust eftersom jag inte hade provat dem. Men de passade perfekt!!

Det är läderstövlar med dragkedja och riktig snörning. Och jag är som sagt väldigt nöjd med dem!! :love:

Kan tyvärr inte hjälpa dig med om det är samma... Men om det är det så tycker jag du ska köpa dem!! :banana:

Kan inte det här med att lägga ut bilder.. :crazy: , men B*rjes Perfect finns på www.borjes-tingsryd.se Du får gärna kolla där och se om det är samma som dina, och sen gärna meddela mej...

Höga kusten stövlar

Dåliga!tycker iaf jag..

Carlscrona har jag nu när jag tävlar , dom är bra men något små i formen men snygga!

Graninge är inte lika snygga men dom är jättejättebra! :p

Ina :D

Det ser ut att vara samma ja!! Och i såfall är de jättebra!! :bump: Mig passar de utmärkt iaf!!

Passformen är bra, även om jag läst i andra trådar att folk inte tycker det. Finns en uppe idag bla.

Men som sagt, jag älskar mina!! :love:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 103
Senast: shia
·
Hemmet Vi köpte nya trädgårdsmöbler för fyra år sen. Hillerstorp på EM. Fina ställbara stolar med "nät" i rygg och sits och trä på armstöd och... 2
Svar
35
· Visningar
13 335
Senast: Kaki
·
Utrustning Nu är det dags för nya ridstövlar, den här gången i läder. Jag har ett par Tretorn Advance som passar väldigt bra på mina fötter och ben...
Svar
6
· Visningar
890
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hjälp
  • Vab eller inte
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur