Ridtäcke eller ländtäcke? Material?

iNHALE

Trådstartare
Tänkte införskaffa någon form av ridtäcke till grabben. Frågan är bara om man ska satsa på ett ländtäcke eller ett ridtäcke. Vad har ni och varför?

Vet inte heller om jag ska satsa på ett i ull eller ett som är vattenavvisande. Rider enbart i skogen och syftet är att hålla honom varm om rumpan när temperaturerna börjar krypa ned. Är sällan ute och far när det regnar då han hatar regn. Hur vi kommer göra med snö vet jag inte än, men troligen blir det inte mycket arbete om det är väldigt tätt snöfall.

Kom gärna med idéer och synpunkter.

Sv: Ridtäcke eller ländtäcke? Material?

Jag gillar ridtäckena betydligt mer! Jag hade tagit ett som jag tyckte var snyggt, oavsett om det var ull eller vattenavvisande. Om du inte tänkt rida i typ spöregn så funkar det ju med både och, regnar det lite så går det ju inte igenom ullen.

Om du bara rider i skogen skulle jag haft ett ridtäcke, antigen i ull eller typ thermotäcke (weatherbeeta har bra!). :)

Själv har jag oftast ländtäcken eftersom min sadel bara har en kåpa.

Jag föredrar ridtäcken, eftersom jag tycker de sitter bäst på plats. Har enbart vattentäta. Även om du inte planerar att rida när det regnar, så finns det ju gånger då regnet överraskar en innan man hinner tillbaka till stallet.

knapplån

Har ett fantastiskt ridtäcke i tjock ull - det var verkligen värt sina pengar. Tål en hel del regn, är varmt och såpass tjockt att det skyddar emot vind och rusk. Ull värmer ju dessutom även när det är blött. Köpte även ett nytt billigt reflexländtäcke nyss, det är inte fodrat utan har mest reflexfunktionen, bra vid älgjaktstider...

Fördelen med ländtäcke är att det är lätt lägga på/ta av även om du sitter i sadeln. Men jag, som enbart rider utomhus, i paddock eller skogen, föredrar ett ridtäcke. Är förtjust i ull och naturmaterial. Men det finns ju fina rid-, ländtäcken som är vattenavstötande också.

Jag föredrar ridtäcken då jag tycker de ligger kvar mycket bättre när det blåser, sadlen trycker ned det på plats.. Sen tycker jag att ridtäcken ligger mycket snyggare också :)
Materialval är svårt, men då jag har begränsade möjligheter att hänga upp täcken på tork får det vara något som torkar snabbt så ylle går bort här..

Jag har av varje sort :D

Men ridtäcke före ländtäcke alla gånger. Ländtäcken blåser upp, glider och ligger ofta som en duk bara uppepå. Ridtäcken har bättre passform.

Jag föredrar ridtäcken, äger inga ländtäcken. Om du bara rider ute hade jag valt ett som är vattenavvisande :)

Jag har ett helt i reflex, inte världens varmaste, men skyddar ändå mot värsta blåsten och regnet. Dubbelfunktionell :D

Men vad har ni för kassa ländtäcken?? :p

Mina blåser då aldrig upp, åker snett etc, de ligger exakt där jag lagt dem när jag sadlade. :)

Har Mias, Weatherbeeta, EG och Kings.

kl

Verkar som att ridtäcken är det folk föredrar mest. Har ett ländtäcke med reflex som jag använt flitigt nu under älgjakten, men det är så tunt tyg i det att det inte värmer en jota.

Hade nå tankar på att det kanske skulle kunna funka att ha reflexländtäcket över ett tjockare ländtäcke, så syns man ordentligt ändå. Att ha ett ländtäcke över ett ridtäcke ser inte vidare snyggt ut :p

: O man hoppar väl ändå av när man tar av täcke??

Svar till TS, jag föredrar ridtäcken, tycker det känns som bättre passform. Ull skulle jag satsa på om man ändå inte vill rida i regn : P

Jag röstar för ett varmt ridtäcke + ett tunnt vattenavvisande reflexridtäcke.
Då har du så du klarar dig i alla väder! :)

Jag har själv precis beställt ett ridtäcke i ull då jag föredrar ridtäcken framför ländtäcken. Ull värmer bra och fungerar även om det skulle bli lite nederbörd. Jag har alltid använt ridtäcken istället för ländtäcken då dom ligger bättre.

*KL*

Jag är lite inne på att frångå ridtäckena och köra på ländtäcke istället. Mitt problem är att jag har en kort häst som behöver en liten storlek på sitt täcke, så sadeln får inte plats i sadelhålet på täcket. Lättare att få till det med ländtäcke då. Dessutom tycker jag alltid kanten har en förmåga att vilja ligga precis under bakkanten på sadeln. Men det kanske är just för att mitt problem är som det är....

: O man hoppar väl ändå av när man tar av täcke??

*host host* :D

Jag har dragit av ländtäcken uppifrån sadeln också iofs.

Men tänkte snarare på när det finns en person till på marken, för att spänna fast ländtäcket behöver du ju inte lätta ändan från sadeln som du måste med ett ridtäcke. Red till och från Stora Klubben ett tag och tränade där, då var det jättesmidigt att ha ländtäcke dit/hem, men ta av det i manegen - utan att behöva hoppa av/på.

*viskar* ibland hade jag det fastsatt i stiglädren dessutom... :devil:

*KL*

Jag är lite inne på att frångå ridtäckena och köra på ländtäcke istället. Mitt problem är att jag har en kort häst som behöver en liten storlek på sitt täcke, så sadeln får inte plats i sadelhålet på täcket. Lättare att få till det med ländtäcke då. Dessutom tycker jag alltid kanten har en förmåga att vilja ligga precis under bakkanten på sadeln. Men det kanske är just för att mitt problem är som det är....

Jag har av samma anledning (kanten kommer så lätt under sadeln) frångått skrittäcke/ridtäcke till förmån för ländtäcke åt L.

Skulle dock gärna ha ett i ull också och då i skrittmodell som kan slängas på vid fram/avskrittning.

Annars kör jag med fleecefodrat med regntät utsida som andas, det är liksom just när det är nederbörd jag använder ländtäcke. Eller ja om jag ska skritta bara och det är svinkallt.

Använder oftast skrittäcke om det behövs skrittäcke/tändtäcke. Ländtäcke har jag i princip bara om jag ska träna lite hårdare (typ galoppera massor).

Jag köpte ett GG ridtäcke förra året som har varit kanon! Ligger fint både i skogen när vi klättrar och ligger också fint när vi tar en galopp! :laugh:

Mörkblått vattentätt (typ utetäckestyg fast tunnare och blankt) yttertyg och gosgos fleece innuti! :love:

Håller för allt, regn, blåst och snö!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka