Ridtäcke man sätter under sadeln

Jag har 17,5-18" sadlar hästen har 155 i täcken. länd och skritt täcken i full lämnar ett 15cm glapp och sitter på yttersta hacket. Hästen har stor rumpa :). Så är inte sadel storleken som spelar roll

Fast yttersta hacket, jag har aldrig haft ett skrittäcke med flera hack. Skrittäcke = knäpps framför sadeln. Ländtäcken = knäpps i sadeln, de däremot kan ge glapp.

Fast yttersta hacket, jag har aldrig haft ett skrittäcke med flera hack. Skrittäcke = knäpps framför sadeln. Ländtäcken = knäpps i sadeln, de däremot kan ge glapp.
Var ländtäcke jag menade till det :). Men skritt täcken räcker inte över rumpan då de knäpps eller så går de upp i kardborren fram då man rider.

Var ländtäcke jag menade till det :). Men skritt täcken räcker inte över rumpan då de knäpps eller så går de upp i kardborren fram då man rider.

Då är jag med, ländtäcken är rent hopplösa på vissa hästar, de måste man mäta (och veta sin hästs mått) och skita i vad det nu står på storlekslappen.

Jag har två stycken från equitheme. Det bästa är att man kan ha dem till barbackapad, när man tömkör och till sadlar med singelkåpa. Slipper alltså massa olika sorters täcken.

Ni som har sådana täcken. Hur sätter ni fast dom? Under schabraket eller mellan sadel och schabrak?
Jag tänker att det som ligger närmast hästen blir svettigt och måste tvättas. Lättare att tvätta schabrak än hela täcket. Sedan vill jag som Buck inte ha fleece emot hästen på det viset.

Kan säga att jag föredrar modellen som viks upp under kåpan, känns säkrare.

Jag har aldrig funderat på om det ena skulle vara säkrare än det andra. Kan du förklara varför du tycker att det här:
http://dayviews.com/ponnymamman/519444783/
är säkrare än det här?:
http://dayviews.com/ponnymamman/519444783/

Om nu bilderna syns? (Vet att det vikta inte sitter perfekt på bilden)

Lyckades inte lägga in bilderna så det fick bli länkar istället

Har HWs i fleece.

Allt åker bak på min häst och det blir en glipa oavsett modell, storlek o hur hårt man än spänner förutom rejäla ridtäcken med små hål, HV Polos tex. Allra sämst var Mias och HWs.

Alltså är träningstäcket guld! Dessutom ligger det mer still när det blåser. Lägger schabrak under och drar fram täcket ordentligt, finns en ögla till sadelgjorden oxå. Ev padd lägger jag ovanpå och sedan sadeln. Funkar hyfsat att dra upp schabraket lite oxå om man har någon stadigare variant :)

Har HWs i fleece.

Allt åker bak på min häst och det blir en glipa oavsett modell, storlek o hur hårt man än spänner förutom rejäla ridtäcken med små hål, HV Polos tex. Allra sämst var Mias och HWs.

Alltså är träningstäcket guld! Dessutom ligger det mer still när det blåser. Lägger schabrak under och drar fram täcket ordentligt, finns en ögla till sadelgjorden oxå. Ev padd lägger jag ovanpå och sedan sadeln. Funkar hyfsat att dra upp schabraket lite oxå om man har någon stadigare variant :)
Låter lovande! Blir galen nu för inget ridtäcke jag har sitter bra runt dressyrsadeln. Så det borde fungera bättre med ett som ligger under sadeln.. Du har ingen bild på ditt? :angel:

Liknande trådar

Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
392
Senast: Linda_A
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka