MissFideli
Trådstartare
Så där som galopphästar har, hur funkar dom? Vanliga ridtäcken som man knäpper framför sadeln har ju en förmåga att glida bakåt. Sitter dessa bättre, eller kan dom dra med sadeln?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har jag inte haft någon som är med halt vattentyg, utan bara ett i fleece och ett i ull, men nej, de har suttit mkt stadigare än vanliga man knäpper framför. Kan tänka mig att om sadeln hamnar ovanpå halt material för vattentätt så kanske det riskerar att glida?Så där som galopphästar har, hur funkar dom? Vanliga ridtäcken som man knäpper framför sadeln har ju en förmåga att glida bakåt. Sitter dessa bättre, eller kan dom dra med sadeln?
träningstäcken (exercise sheet)
Lossnar de så slinker de iväg under sadeln och helt sonika lossnar, inte drar med sig sadeln.
Har dock aldrig haft glidproblem med de som knäpps framför eller i sadeln, hur menar du det blir glid?
älskar galopptäcken ^_^. fast jag kallar dem för träningstäcken (exercise sheet).
har bara ett i fleece och ett i ull. men det är ju egentligen bara filtar som jag viker upp mellan kåpan på sadeln. har inga svans remmar men de ligger stabilt i ur och skur i alla gångarter.
avskyr att det alltid blir ett gap mellan sadel och ländtäcke på min häst, och då jag inte rider i ridhus eller måste ta av/på ländtäcket så är det perfekt ^_^.
har det mellan schabraket och sadeln.
de som knäpps framför sadeln heter wrap around exercise sheetÄven vanliga ländtäcken heter ju exercise sheet, så jag ville föklara vilket av dom jag menade![]()
de som knäpps framför sadeln heter wrap around exercise sheet. vet inte vad ländtäcken heter dock..
Kan säga att jag föredrar modellen som viks upp under kåpan, känns säkrare.
och för de händiga så blir Ikeas billiga fleece filtar perfekta träningstäcken. Bara man quiltar ihop det med ett oelastiskt tyg så det inte satsar sig. Perfekt storlek för häst med 155-165 i täcken.
Att de dras bakåt och glipar mellan bakvalvet på sadeln och täcket. Kanske inget som gör nått, men likväl stör det mig![]()
Aha. Har jag något vagt minne av att jag drabbats av någon gång förr, men senaste åren har jag ju haft liten storhäst eller maxad D - och då brukar de sitta ganska tight kring sadeln så blir ingen glipa.
Hästen jag rider har en sadel som väl har minst 17" på sin sadel. Men ändå blir det så.
Jag tror det mer har med storlekarna att göra? Alltså att det är mindre hål för sadeln i ponnystorlekar, så även en 16 eller 15.5" blir det ingen möjlighet till glapp på. Men den jag hade som hade full i ridtäcke, där var det väldigt rymligt runt sadeln (en 16.5). Och det är ju inte så konstigt, en häst som drar full kan ju ha både 17.5" och 18" sadel, så de måste väl ta till.
Men de som haft ponny eller cob har so far inget ridtäcke gett mer än kanske max 2 cm 'glapp'
Jag har 17,5-18" sadlar hästen har 155 i täcken. länd och skritt täcken i full lämnar ett 15cm glapp och sitter på yttersta hacket. Hästen har stor rumpaJag tror det mer har med storlekarna att göra? Alltså att det är mindre hål för sadeln i ponnystorlekar, så även en 16 eller 15.5" blir det ingen möjlighet till glapp på. Men den jag hade som hade full i ridtäcke, där var det väldigt rymligt runt sadeln (en 16.5). Och det är ju inte så konstigt, en häst som drar full kan ju ha både 17.5" och 18" sadel, så de måste väl ta till.
Men de som haft ponny eller cob har so far inget ridtäcke gett mer än kanske max 2 cm 'glapp'