Ridtäcke man sätter under sadeln

MissFideli

Trådstartare
Så där som galopphästar har, hur funkar dom? Vanliga ridtäcken som man knäpper framför sadeln har ju en förmåga att glida bakåt. Sitter dessa bättre, eller kan dom dra med sadeln?

Så där som galopphästar har, hur funkar dom? Vanliga ridtäcken som man knäpper framför sadeln har ju en förmåga att glida bakåt. Sitter dessa bättre, eller kan dom dra med sadeln?
Nu har jag inte haft någon som är med halt vattentyg, utan bara ett i fleece och ett i ull, men nej, de har suttit mkt stadigare än vanliga man knäpper framför. Kan tänka mig att om sadeln hamnar ovanpå halt material för vattentätt så kanske det riskerar att glida?

Lossnar de så slinker de iväg under sadeln och helt sonika lossnar, inte drar med sig sadeln.
Har dock aldrig haft glidproblem med de som knäpps framför eller i sadeln, hur menar du det blir glid?

Jag tycker galopptäckena är jättesmidiga.Upplever inte att de glider bakåt om du sadlar riktigt men jag har bara ridit i löpsadel med sådant täcke. Funderar på att skaffa ett själv till min ridhäst då jag avskyr de med kardborreknäppning.

älskar galopptäcken ^_^. fast jag kallar dem för träningstäcken (exercise sheet) ;).

har bara ett i fleece och ett i ull. men det är ju egentligen bara filtar som jag viker upp mellan kåpan på sadeln. har inga svans remmar men de ligger stabilt i ur och skur i alla gångarter.
avskyr att det alltid blir ett gap mellan sadel och ländtäcke på min häst, och då jag inte rider i ridhus eller måste ta av/på ländtäcket så är det perfekt ^_^.
har det mellan schabraket och sadeln.

träningstäcken (exercise sheet)

TACK! Har letat som en tok efter sådana täcken, men de flesta butiker jag frågar ser ut som frågetecken när jag försöker förklara vad jag letar efter. Nu blev Google mycket snällare! :D Singelkåpad sadel går dåligt ihop med vanliga ridtäcken. Jag litar inte på spännena som i regel används på ländtäcken (haft lika varianter och varit med om att de knäpptes upp utan förvarning med förra hästen. Hon tog det med ro, men det skulle inte nuvarande göra om nåt plötsligt släpade från sadeln...!).

Jag planerar att sy dit ett band att trä stropparna igenom i nederkant, som på ett schabrak/vojlock.

Jag har dock inte haft problem med att mina vanliga ridtäcken, med kardborre framför sadeln, glidit och haft sig. Så länge storleken och passformen passat häst och sadel.

älskar galopptäcken ^_^. fast jag kallar dem för träningstäcken (exercise sheet) ;).

har bara ett i fleece och ett i ull. men det är ju egentligen bara filtar som jag viker upp mellan kåpan på sadeln. har inga svans remmar men de ligger stabilt i ur och skur i alla gångarter.
avskyr att det alltid blir ett gap mellan sadel och ländtäcke på min häst, och då jag inte rider i ridhus eller måste ta av/på ländtäcket så är det perfekt ^_^.
har det mellan schabraket och sadeln.

Även vanliga ländtäcken heter ju exercise sheet, så jag ville föklara vilket av dom jag menade ;)

Ofta benämns vanliga ridtäcken (som knäpps framför sadeln) competition sheet, men det förekommer också att de kallas exercise sheet, så man måste skärskåda bilderna!

Träningstäckena kan vara av två modeller, antingen ett ganska fyrkantigt täcke (vanligen i ull) som viks framför sadelgjorden eller så kan de vara mer "figursydda". Bl a Gibson, Shire och Horseware har:
https://www.gibsonsaddlers.com/category/horses/
http://www.shiresequestrian.co.uk/shop/product.php?productid=16498&cat=690&page=1
http://www.horseware.com/products/aw14/forhorses/sheets/exercise-sheets.html
Det finns i vattentätt material som är jättebra - men man ska ha tur för att lyckas få tag på ett. De i ull brukar också stå emot nederbörd (de använder dem ju på Irland ;)).
Kan vara svåra att få tag på i Sverige, men hör med någon av galopp-shoparna om de har eller kan ta in (finns på Täby t ex).

Kan säga att jag föredrar modellen som viks upp under kåpan, känns säkrare.
och för de händiga så blir Ikeas billiga fleece filtar perfekta träningstäcken. Bara man quiltar ihop det med ett oelastiskt tyg så det inte satsar sig :). Perfekt storlek för häst med 155-165 i täcken.

Kan säga att jag föredrar modellen som viks upp under kåpan, känns säkrare.
och för de händiga så blir Ikeas billiga fleece filtar perfekta träningstäcken. Bara man quiltar ihop det med ett oelastiskt tyg så det inte satsar sig :). Perfekt storlek för häst med 155-165 i täcken.

Det finns ju sådana som sätts fast med sadelgjorden, se länken ovan. Dom verkar ju bra.

Att de dras bakåt och glipar mellan bakvalvet på sadeln och täcket. Kanske inget som gör nått, men likväl stör det mig :p

Aha. Har jag något vagt minne av att jag drabbats av någon gång förr, men senaste åren har jag ju haft liten storhäst eller maxad D - och då brukar de sitta ganska tight kring sadeln så blir ingen glipa.

Aha. Har jag något vagt minne av att jag drabbats av någon gång förr, men senaste åren har jag ju haft liten storhäst eller maxad D - och då brukar de sitta ganska tight kring sadeln så blir ingen glipa.

Hästen jag rider har en sadel som väl har minst 17" på sin sadel. Men ändå blir det så.

Hästen jag rider har en sadel som väl har minst 17" på sin sadel. Men ändå blir det så.

Jag tror det mer har med storlekarna att göra? Alltså att det är mindre hål för sadeln i ponnystorlekar, så även en 16 eller 15.5" blir det ingen möjlighet till glapp på. Men den jag hade som hade full i ridtäcke, där var det väldigt rymligt runt sadeln (en 16.5). Och det är ju inte så konstigt, en häst som drar full kan ju ha både 17.5" och 18" sadel, så de måste väl ta till.

Men de som haft ponny eller cob har so far inget ridtäcke gett mer än kanske max 2 cm 'glapp'

Jag tror det mer har med storlekarna att göra? Alltså att det är mindre hål för sadeln i ponnystorlekar, så även en 16 eller 15.5" blir det ingen möjlighet till glapp på. Men den jag hade som hade full i ridtäcke, där var det väldigt rymligt runt sadeln (en 16.5). Och det är ju inte så konstigt, en häst som drar full kan ju ha både 17.5" och 18" sadel, så de måste väl ta till.

Men de som haft ponny eller cob har so far inget ridtäcke gett mer än kanske max 2 cm 'glapp'

Aha, du menar så :o

Jag har 17,5-18" sadlar hästen har 155 i täcken. länd och skritt täcken i full lämnar ett 15cm glapp och sitter på yttersta hacket. Hästen har stor rumpa :). Så är inte sadel storleken som spelar roll

Liknande trådar

Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
392
Senast: Linda_A
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka