Ridtights?

Jag hade en låsbar ryktlåda i trä när jag var medryttare :), ställde i sadelkammaren och låste in mina nycklar och plånbok där. Hade Ett litet kodlås eller bara en Sprint så var inte mycket som hindrade ev tjuv att bryta sig in eller ta hela lådan, men varför skulle ngn ta en skräpig ryktlåda i botten på en garderob när det fanns sadlar och bett?
 
På förra stället jag red la jag bilnyckeln i stället på en hylla lite gömd. Men det var en gård med bara en hästägare (hen som ägde min medryttarhäst) och jag ville att hen skulle kunna flytta min bil om den stod i vägen. Mobilen hade jag i ett midjebälte av sportmodell.

Nu vet jag inte hur jag ska göra till sommaren. Nu på vintern har jag det i jackfickorna. Men jag vet inte om jag vågar ha ett midjebälte längre eftersom jag nu rider med westernsadel. Är osäker på om det skulle kunna fastna i sadelknoppen.... kanske fånigt... undviker också att använda att säkerhetsväst... kanske onödigt...

Håller också på att kolla runt efter ridtights med bra mobilficka. Men skulle vilja ha ridtights med skinnskoning och ficka. Men alla har silikonskoning. Skulle kunna ha det men föredrar skinn.
 
Antar att ridtights inte har fickor med dragkedja och de inte har gylf? Hade annars varit ett alternativ sommartid, men jag behöver få med bilnycklar och om jag rider ensam vill jag också kunna ha med telefonen.
Jag rider i jeans och där blir det obekvämt med saker i fickorna, men jag har nästan alltid någon form av jacka eller väst där bilnycklar och mobil kan ligga i fickor.
 
Samma här😂 hatar när andra inte gör samma och man behöver flytta deras bil.

Och i stallen runt stan varnar de för att lämna något alls av värde i bilen, eftersom det ofta är inbrottsräder just vid stallparkeringarna. (Likadant vid idrottsplatser av andra slag.)

Dessutom är väl de flesta bilar numera kontaktlösa? Jag är rätt säker på att bilen skulle låsa upp sig om jag lägger nyckeln på hjulet och tar i handtaget...
 
Jag lämnar mina nycklar i bilen, säkraste sättet för mig att inte tappa bort dem 😂
Men jag måste ju låsa bilen för där ligger husnyckeln (och plånboken om jag ska handla på hemvägen), annars måste ju den i en ficka i stället.
Om jag skulle lämna bilen olåst så skulle jag absolut inte lämna nyckeln. Snor någon bilen får jag ju inget på försäkringen om jag är så oförsiktig.
 
Men jag måste ju låsa bilen för där ligger husnyckeln (och plånboken om jag ska handla på hemvägen), annars måste ju den i en ficka i stället.
Om jag skulle lämna bilen olåst så skulle jag absolut inte lämna nyckeln. Snor någon bilen får jag ju inget på försäkringen om jag är så oförsiktig.

Jag lämnar allt i bilen. Inte ett dugg orolig att någon ska sno den.
 
Och i stallen runt stan varnar de för att lämna något alls av värde i bilen, eftersom det ofta är inbrottsräder just vid stallparkeringarna. (Likadant vid idrottsplatser av andra slag.)

Dessutom är väl de flesta bilar numera kontaktlösa? Jag är rätt säker på att bilen skulle låsa upp sig om jag lägger nyckeln på hjulet och tar i handtaget...
Mitt stall ligger på vischan, så sånt oroar inte mig. Men i ett större stall antar jag att man har parkeringsplatser eller liknande så att det inte finns nån större risk att parkera i vägen.
När jag hade hästen inackorderad och av nån anledning tog ur bilnyckeln la jag den i sadelkammaren.
 
Med tanke på hur mycket som stjäls även på landet är det rent ut sagt korkat att lämna bilen olåst, nyckeln i bilen eller andra stöldbegärliga saker i bilen. Att lämna nyckeln i bilen kan till och med vara straffbart. https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_551.php

Då är jag väl korkad. Gör det pga praktiskt för mig och ägaren om de behöver flytta på bilen.
Jag är uppväxt med olåsta dörrar och nycklar som alltid låg i bilen.
Livet på landet liksom.
 
Och i stallen runt stan varnar de för att lämna något alls av värde i bilen, eftersom det ofta är inbrottsräder just vid stallparkeringarna. (Likadant vid idrottsplatser av andra slag.)

Dessutom är väl de flesta bilar numera kontaktlösa? Jag är rätt säker på att bilen skulle låsa upp sig om jag lägger nyckeln på hjulet och tar i handtaget...

Vi har exakt noll kontaktlösa bilar. Inte ens Fiaten årsmodell 19 är kontaktlös (men min gamla Audi är förberedd för det).

Det är nog många som åker runt i äldre bilar. Typ extra vanligt bland hästfolk kanske?
 
Vårt stall är låst om det är tomt. Så är jag ensam och ska rida måste jag låsa stallet. Är jag inte ensam och rider iväg är risken att stallet är låst när jag kommer tillbaka. Så nyckel måste med.

Har man jacka är det inget större problem men på sommaren brukar jag ha ett litet, smidigt midjebälte avsett för löpning. Där har jag telefon och stallnyckel. Bilnyckeln lämnar jag inlåst i mitt skåp i stallet
 
Då är jag väl korkad. Gör det pga praktiskt för mig och ägaren om de behöver flytta på bilen.
Jag är uppväxt med olåsta dörrar och nycklar som alltid låg i bilen.
Livet på landet liksom.
Du är inte korkad. Att lämna nyckeln i bilen är korkat. En korkad handling gör ingen människa korkad.

Det är det nog många som är men tiderna förändras. Du gör såklart som du vill men det kan vara bra att veta att det kan vara straffbart att lämna nyckeln i bilen. Om stallägaren behöver flytta bilen varför inte lämna en kopia till hen? Eller ha ett skåp i stallet som ni låser in nycklarna i?

Livet på landet är inte att kunna lämna saker och ting olåst och nycklar framme. Livet på landet är larm och lås på allt som går att larma och låsa och hoppas att man får ha sina grejer ifred.
 
Du är inte korkad. Att lämna nyckeln i bilen är korkat. En korkad handling gör ingen människa korkad.

Det är det nog många som är men tiderna förändras. Du gör såklart som du vill men det kan vara bra att veta att det kan vara straffbart att lämna nyckeln i bilen. Om stallägaren behöver flytta bilen varför inte lämna en kopia till hen? Eller ha ett skåp i stallet som ni låser in nycklarna i?

Livet på landet är inte att kunna lämna saker och ting olåst och nycklar framme. Livet på landet är larm och lås på allt som går att larma och låsa och hoppas att man får ha sina grejer ifred.

Ja, kan vara straffbart om nyckeln lämnas i tändningslåset.
Så är icke fallet.
Vi håller det enkelt och praktiskt. Jag ser dessutom bilen hela tiden. Det är inte ett ställe som går att smyga sig in på lite ombemärkt och sno en bil.
 
Ja, kan vara straffbart om nyckeln lämnas i tändningslåset.
Så är icke fallet.
Vi håller det enkelt och praktiskt. Jag ser dessutom bilen hela tiden. Det är inte ett ställe som går att smyga sig in på lite ombemärkt och sno en bil.
Jag tänkte lite så med, de kommer inte hitta hit och gör de det så lär vi se/höra dem eller iallafall hunden kommer göra det. Jag tänkte så tills vi fick inbrott i garaget. Då skaffade vi larm. Trots det blev jag av med mina sadlar i den låsta sadelkammaren i det larmade stallet fyra meter ifrån vårt hus något år senare. Vårt ställe syns inte från någon större väg ens, ingen som inte bor här har någon anledning att åka in här men ändå hittade tjuvarna hit.
 
Jag tänkte lite så med, de kommer inte hitta hit och gör de det så lär vi se/höra dem eller iallafall hunden kommer göra det. Jag tänkte så tills vi fick inbrott i garaget. Då skaffade vi larm. Trots det blev jag av med mina sadlar i den låsta sadelkammaren i det larmade stallet fyra meter ifrån vårt hus något år senare. Vårt ställe syns inte från någon större väg ens, ingen som inte bor här har någon anledning att åka in här men ändå hittade tjuvarna hit.

Vi har lås på sadelkammaren och övriga utrymmen.
Skulle jag lämna bilen över natt skulle jag låsa den.
Men dagtid när jag befinner mig i närheten så nä, nyckeln får ligga kvar.
 
ot men varför är det inte bra att rida med nycklar i fickorna? När jag rider på ridskolan har jag ingen möjlighet att låsa in värdesaker så jag rider alltid med nycklar i fickorna. Två par nycklar med port, överlås och underlåsnyckel. Bilnycklar. Mobiltelefon. I bland kreditkortet och åkkortet.
 
ot men varför är det inte bra att rida med nycklar i fickorna? När jag rider på ridskolan har jag ingen möjlighet att låsa in värdesaker så jag rider alltid med nycklar i fickorna. Två par nycklar med port, överlås och underlåsnyckel. Bilnycklar. Mobiltelefon. I bland kreditkortet och åkkortet.

Trillar du av olyckligt kan du skada dig på nycklarna och de ligger ju nära stora kärl i t ex låret.
 
Jag har Horsewares ridtights, de har en rejäl ficka på varje lår. Nycklarna kan man ha i en nyckelbörs (eller vad det kan heta) om man vill undvika skador, skrammel och fickslitage.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som vet var jag kan söka efter det? Det enda märket jag hittat som har det verkar ha storlekar uppåt väggarna för mig. Enligt...
2
Svar
20
· Visningar
1 525
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Kristall10
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 623
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp