Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Nope på mina matrester skulle de definitivt inte må bra då vi enbart äter vegetarisk så skulle bli en del soja och Qourn. Fast de äter inte riktigt Barf heller då de inte får den mängden ben utan mest kött och grönt tar inte samma plats i frysen. Lägger till benmjöl istället!
Kommer nog köra henne på Doggyn ändå eftersom det var det djurskyddsmyndigheten rekommenderade och ägarinnan sitter med föreläggande så tänker nog bara följa deras uträkning. Jag litar på att de har gjort en bra bedömning och använt sej av kunniga för att komma fram till ett bra matschema för att på bästa sätt få ner hunden i vikt!
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

såg att jag stavat fel står bara okt ris i det tidigare inlägget menar givetvis kokt ris!
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Ni gör såklart som ni vill, men det är ju bra att veta att Doggy light verkligen inte är ett bra alternativ. Kokt ris är mig veterligen inte någon ren bukfylla.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Alla hundar är individer och fungerar hunden din bra på doggy light, minskar i vikt osv., så kör på.

Det som är bra för ena hunden kan den andra må skit av, så att vissa trycker på att foder xx är skit medan foder yy är superduperbäst, ska man ta för vad det är: Personliga åsikter!
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Fast Doggy light innehåller fortfarande massor av behandlat spannmål, och det är ju inte bra för några hundar. Men självklart är det ju inte på kort sikt LIVSFARLIGT. Men det finns bättre vägar att gå. Man kan ju inte testa ett dietfoder och döma ut alla. Och därför ta Doggy light istället.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Det har sannerligen inget med personlig åsikt att göra att en hund inte nyttogörs av spannmål, spannmålet i doggy är högt! Sedan kvittar de för vissa att deras hundar skiter ut i stort sett lika mycket som det kommer in, och visst. Hunden dör absolut inte, men eftersom att frågor ställts kring fodret tycker jag det är schysstast att vara ärlig och redogöra för den som frågar vad man får för pengarna.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Och det är därför hunden i fråga kan äta sig mätt (vilket var viktigt för ägaren som jag förstod det) och ändå gå ner i vikt på det fodret.

Jag vet att det finns hundar som mår uselt av att äta RC, eukanuba, standart osv. men som mår strålande på konsums blåvita, revir osv.
Man måste se till individen och vad den fungerar på för foder. Det går inte att bara stirra sig blind på vad som står på påsen.

Visst är det bekvämt att göra så, men det är inte "den enda sanningen"!
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

MÅR DÅLIGT och MÅR DÅLIGT. Det ÄR inte bra att ge hundar behandlat spannmål. Någonsin. Det är inte rätt föda till dom. Då tror jag personligen det är bättre att hitta ett annat foder och tillsätta råa grönsaker samt rent magert kött i såna fall.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Fast då hunden ätit specific, Purina och RC vets dietfoder så tycker jag inte att det är att döma ut alla efter att testat en sort.
Sen är ju lite av anledningen till att hundar bajsar mycket av doggy just för att de inte kan bryta ner och tillgodo se sej kolhydrater på samma sätt som vi.
Felaktigt så tror många att det vi blir tjocka av blir hundar med tjocka av som ex tomma kolhydrater men detta stämmer inte då deras magar inte är anpassade för att tillgodo se sej denna typ av föda.
Vitt ris som är lite överkokt ex är inte något en hund blir fet av för de tar upp näring från fett och proteiner.
Läser man ex på många barf sidor osv rekomenderas det att feta hundar får mer spannmål som utfyllnad och mindre kött.
Köper man färsk foder så innehåller de fodret för aktiva hundar mer protein och fett från kött, olja m.m och mindre spannmål medans basen innehåller mer spannmål/grönsaker och mindre kött!

Av samma anleding krävs det ofta att man ger en hund mer mat av ett billigt för att den ska hålla hullet då de består av mer spannmål. Medans som du säger de dyrare har ett bättre näringsinnehåll och kräver därför inte att man ger lika mycket.

Men då hunden kräks galla och tom försöker äta upp stolarna här hemma och uppenbarligen mår riktigt dåligt av specifics foder så letar jag andra alternativ. Har du något annat förslag på "bra" dietfoder?
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Och det är därför hunden i fråga kan äta sig mätt (vilket var viktigt för ägaren som jag förstod det) och ändå gå ner i vikt på det fodret.

Jag vet att det finns hundar som mår uselt av att äta RC, eukanuba, standart osv. men som mår strålande på konsums blåvita, revir osv.
Man måste se till individen och vad den fungerar på för foder. Det går inte att bara stirra sig blind på vad som står på påsen.

Visst är det bekvämt att göra så, men det är inte "den enda sanningen"!

Jag håller med om att många hundar klarar sig bra på "sämre" torrfoder. Men strålande? Nej det köper jag inte. En hund är inte på något sätt fysiologiskt konstruerad för att dra nytta av spannmål, hur kan den då må strålande på ett foder som nästan är likvärdig med hästpellets?

Bra,OK. Men strålande är ett alldeles för bra betyg.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Sen är ju lite av anledningen till att hundar bajsar mycket av doggy just för att de inte kan bryta ner och tillgodo se sej kolhydrater på samma sätt som vi.
Det stämmer att de inte kan bryta ner sädesslagets "kropp" och att det ofta kommer ut lika mycket som det går in. Vad du missat är att hundar SJÄLVA inte kan spränga växtens cellvägg eftersom att de saknar den enzymen (amylas). Spannmålen i torrfoder är dock hårt processerade och cellväggarna har genom kokning och uppvärmning sprängts vilket frigör kolhydraten/sockret till hunden.

Felaktigt så tror många att det vi blir tjocka av blir hundar med tjocka av som ex tomma kolhydrater men detta stämmer inte då deras magar inte är anpassade för att tillgodo se sej denna typ av föda.
Vitt ris som är lite överkokt ex är inte något en hund blir fet av för de tar upp näring från fett och proteiner.
Det ÄR just kokt ris/processerat spannmål som gör hundar feta eftersom att vi har sprängt växtens cellvägg åt dem genom kokningen/upphettningen. Av samma anledning äter vilda hunddjur/vargar etc sitt bytes avföring och mag och tarminnehåll. "Värddjuret" har ju redan tuggat och smält maten med de malande tänder och viktiga enzymer som huvudsakliga carnivoer fattas. Cellväggen är mao sprängd och hunden kan tillgodgöra sig nyttoämnena i växtligheten.


Läser man ex på många barf sidor osv rekomenderas det att feta hundar får mer spannmål som utfyllnad och mindre kött.
Vilka barfsidor då? Jag har läst att man rekommenderar bovete. Men det är en ört och inte ett äkta spannmål. Man har även rekommenderat grönsaker men spannmål? Inte en chans. Grundidén med barf ÄR just att UNDVIKA spannmålsbaserad mat!
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

äter vilda hunddjur/vargar etc sitt bytes avföring och mag och tarminnehåll. "Värddjuret" har ju redan tuggat och smält maten med de malande tänder och viktiga enzymer som huvudsakliga carnivoer fattas. Cellväggen är mao sprängd och hunden kan tillgodgöra sig nyttoämnena i växtligheten.

Kan du utveckla? Fick för mig att det enda vargar (etc) INTE åt på bytesdjur var magsäcken (och dess innehåll) eftersom de inte kan tillgodogöra sig det pga magsyran. Det har alldeles för surt ph värde.

Tillägg; Asch, Såg nu att du skrev om tarmar? var det när maten redan passerat magen du menade?
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Fel av mej, behandlat spannmål av "vitare" modell kan hundar ta upp och det omvandlas till glukos i kroppen. Dock är det i torrfoder ofta så behandlat att det mesta av näringen helt saknas. Samma som när du kokar vitt ris själv för länge så försvinner det mesta a energin. Undantag om det är ångkokt samt att vete håller sej bättre!

Det som hundar inte kan ta upp är hög andel fibrer då deras tarmar är för korta. Precis som förs oss människor behandlat eller ej så tar fibrer lång tid att bryta ner och ger mättnadskänsla länge. Dock kan hundarna inte tllgodo se sej näringen alls.

Hundar behöer inte kolhydrater då de kan omvandla protein till glukos själva.

Skyller på feber och höggraviditet och ber om ursäkt för tidigare felaktiga inlägg!
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Energi, som i kolhydrater försvinner inte vid tillagning, det är vitaminer som gör det.

Du kan läsa om det här:
http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/message/84244

vet inte om man måste vara medlem för att kunna läsa, men du skulle helt klart kunna lära dig en del om hundars näringsfysiologi där.

Fö är det väl fettet som omvandlas tillglukos o inte proteinerna?
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Ah, okej , då hade jag rätt då :)

"the vegetation in the intestinal is of no interest to wolfs...." Men att de äter själva magsäcksväggarna senare?
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Även proteinet som inte går åt till muskeluppbyggnad omvandlas till glukos i kroppen hos både djur och människor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp