Riktvärden på analys NDF och Socker ...

Zevs

Trådstartare
Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot.
Eftersom jag nu har en häst med lite "fång kropp " så tänkte jag försöka sätta mig in i sockervärdena och NDF: värdet på analysen.

Sockret finns vad jag förstår inga tydliga riktvärden för vad som är bra och inte, ofta anges det i % men på min analys står det angett i g / kg ts. Någon som kan förklara hur man ska läsa av och vad man kan önska till sockerkänslig häst vs. normal häst utan problem (antar dock att alla hästar mår bra av ett lägre sockervärde?)

NDF- värdet är angett i g / kg ts. vad strävar man efter här ? Desto högre desto mer fibrer = positivt, högre NDF skulle också kunna ge mer tuggtid?
Vad är ett normalvärde och skiljer sig normalvärdet på hösilage kontra hö ?

Tacksam för lite inputs och förklaringar för att utveckla kunskapsbanken ! :-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 381
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
898
Senast: animalasia
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 863
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp