Rimlig lön

Paige

Trådstartare
Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar?
Detta är vad som ingår:
- Mocka 14 boxar
- lunch fodra, kraft eller hö beroende på häst
- Motionera 5-6 hästar (tävlingshästar)
- fodra kraft på kvällen
- Ta in från hagar
- Packa hö och göra hinkar
- och rengöra hinkar, krubor, ta hand om sår osv.
Är där från ca 11:00 till 18:30 och själv tycker jag det är rimligt att få betalt, vad tycker ni?
 
Glöm inte att du ska vara försäkrad. Det är inte alls säkert att din vanliga försäkring täcker när du får "betalt" (ytterligare ett skäl att arbeta vitt).

Hur ser villkoren ut i övrigt? Är detta när du själv kan och vill eller riskerar det att gå ut över dina studier?
 
Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar?
Detta är vad som ingår:
- Mocka 14 boxar
- lunch fodra, kraft eller hö beroende på häst
- Motionera 5-6 hästar (tävlingshästar)
- fodra kraft på kvällen
- Ta in från hagar
- Packa hö och göra hinkar
- och rengöra hinkar, krubor, ta hand om sår osv.
Är där från ca 11:00 till 18:30 och själv tycker jag det är rimligt att få betalt, vad tycker ni?
Självklart ska du få skäligt betalt!
300kr är inte skäligt, inte ens rimligt, du utnyttjas!
 
Fick ett jobberbjudande som hästskötare hos en tävlingsryttare i sverige, ungefär lika mycket hästar men även morgonfodring och utsläpp och en koll på kvällen med mockning, linda ben etc. Vitt och försäkrat men 10 k/mån… Jag sa tack men nej tack och började plugga istället😅

Jobbar sedan flera år tillbaka extra i ett stall (ridskola) på helgerna, tjänar 140 kr/h + ob. Innebär att en söndag 7-15 tjänar man närmre 1600 innan skatt (timlön+ob+semesterersättning)
 
Som jobb betraktat är det ett skämt. Som bensinpengar för att du åker dit och rider (a la medryttare) kan det vara rimligt.
Ja, så kan man ju också se det. Hästarna är galopphästar som ägaren tjänar pengar på = tjänar pengar på att jag tränar dom. Jag har ridit in majoriteten av dom själv och är den enda som tränar dom, det ända ägaren gör själv är att sätta ner dom i skrittmaskinen ibland. Därav tycker jag nog att det mer är ett jobb än att vara medryttare, eller?🤔
 
Fick ett jobberbjudande som hästskötare hos en tävlingsryttare i sverige, ungefär lika mycket hästar men även morgonfodring och utsläpp och en koll på kvällen med mockning, linda ben etc. Vitt och försäkrat men 10 k/mån… Jag sa tack men nej tack och började plugga istället😅

Jobbar sedan flera år tillbaka extra i ett stall (ridskola) på helgerna, tjänar 140 kr/h + ob. Innebär att en söndag 7-15 tjänar man närmre 1600 innan skatt (timlön+ob+semesterersättning)
Jag jobbade helger på en ridskola förut. Det var 25 hästar att mocka och fixa mat till, insläpp, utsläpp, alla fodringar, dvs arbetsdag från ca 07:00 till 20:30. Hjälpte till på ridlektioner och red unghästar som skulle lära sig att gå i ridskolan. För 300/dag och att jag fick rida en av ridskolans hästar som jag tyckte om. Jag fick höra att jag skulle vara tacksam för att jag fick rida gratis. Helt sjukt nu när jag tänker på det i efterhand😱
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 214
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 197
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp