I sådana fall så kan man lägga till användbarhetsförsärkring, där hästen är ridbar och fungerar men inte till det man har köpt den till. Jag hade det till min häst, kryssade i vad jag köpte honom för och vad jag ville använda honom till, var väl därför min försäkring var så dyr antar jag..dock tror jag inte att det går att få ut en sådan försäkring pga brister hos ryttaren som gör hästen snudd på oridbar.Men det måste ju finnas situationer där värdet på hästen minskar, men utan att man kan avliva den och få ut försäkringspengarna? Säg att du köpt en häst för 100K, men att hästen sedan beter sig på ett sätt att värdet minskar (t.ex. börjar bli rädd och får lätt panik och slänger av folk, för att ta ett exempel som jag sett i verkligheten), eller om hästen får eksem, PPID, ett lätt fall av fång där hästen sedan verkar må bra, eller något annat som påverkar hästen och minskar värdet men som gör att det inte är accepterat att avliva och få pengarna. Eller en skada som läker så att hästen mår bra och är fullt användbar, men som gör att potentiella köpare ändå inte värderar hästen lika högt.
Ägaren kan ju då inte förvänta sig att sälja hästen för samma summa som vid inköpet/försäkringsbeloppet, eftersom ingen skulle vara beredd att betala det, men kan ju inte heller få ut försäkringspengarna genom att avliva hästen?
Senast ändrad: