Bukefalos 28 år!

rimligt pris för en travare?

S

solkristallen

Hur mkt är ett rimligt pris för en travare?.
Jag funderar på att köpa en sen i vår, och jag har några krav.
Den skall vara över 2 år och helst under 7.
Skall vara ett sto. Som jag senare kan avla på, om allt stämmer.
Den skall gärna ha varit startad men resultatet är inte så viktigt.
Skall vara trevlig och snäll.

Jag har ca 25 000 kr sparat på ett hästkonto, och kommer hinna spara ihop lite till innan jag skall köpa en.
Tror ni det räcker till?.

Min kompis köpte en valack för 1 år sedan för 10 000 kr.
Han hade då sprungit in 6 000 kr, men hade en tendens till att galopera bort sej i loppen. Han var 6 år gammal.
Iår har han startat några ggr med vinster i dom loppen han startat och 30 000 kr på kontot.

En annan som jag känner fick en travare. Den hade vunnit 3-års serien på solavlla, kanon syke och helt underbar i all hanering.
Fick en fölunge i fjor efter Gidde palema som hon sålde för 200 000 kr.

Nu undrar jag hur vanligt är det att man får en bra häst, eller köper för en billig peng?. Eller har mina vänner mest haft tur?.

Jag har oxå blivit erbjuden gratis travare, men har tackat nej pga. att jag ej har stallplats nu och att vi kommer flytta till Umeå i års-skiftet, vill gärna vänta tills vi kommit på plats.

Pratade då med en annan kompis och hon sa att man aldrig skulle ta emot en gratis travare, då dom ofta är förstörda.

Stämmer det?. Jag har bara hållit på med ponnytrav, så jag är inte så insatt i "stor" trav.

Detta kanske låter lite rörigt:crazy: men hoppas nån kan hjälpa mej:)
 
Sv: rimligt pris för en travare?

Det där är väldigt svårt att svara på. Det beror ju helt på hästen i fråga. Det finns lixom inget "standardpris" som på ridhästar. *duckar*
Kolla stam och exteriör (tycker iaf jag) Sen får du väl kika runt. Valacker som tävlat färdigt brukar vara billiga. Jag skulle inte betala mer än 10.000:- för en sådan.

Vi sålde nyligen ett sto med ganska bra stam för 3.500:-, hade visserligen inte tjänat in massor av pengar.. stoppad av en skada men helt duglig till avel är hon definitivt.
 
Senast ändrad:
Sv: rimligt pris för en travare?

Min kompis köpte en valack för 1 år sedan för 10 000 kr.
Han hade då sprungit in 6 000 kr, men hade en tendens till att galopera bort sej i loppen. Han var 6 år gammal.
Iår har han startat några ggr med vinster i dom loppen han startat och 30 000 kr på kontot.

En annan som jag känner fick en travare. Den hade vunnit 3-års serien på solavlla, kanon syke och helt underbar i all hanering.
Fick en fölunge i fjor efter Gidde palema som hon sålde för 200 000 kr.

Att de inte har talang/psyke för att klara av travarlivet måste inte betyda att hästen är förstörd. Det är lite som att säga att en elitidrottare aldrig kommer att klara av något annat arbete efter avslutad tävlingskarriär.
Oftast så är det enklare att skicka hästen på slakt eller ge bort den om den har skador än att sälja den även om den kan tillfriskna. Det är INTE billigt att ha en travhäst i träning och ofta lessnar ägarna, då ska det gamla ut och de vill ha en ny lovande unghäst.
Kul va!?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 481
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 460
Senast: Mimmimamma
·
Hästvård Det börjar bli dags för den årliga vaccination + tandkollen för H.Hs del. Tänkte att det känns lite onödigt att åka in till klinik för...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 758
Senast: lytesout95
·
Hemmet Har bestämt att jag ska köpa ett sittbadkar (eller minibadkar som jag föredrar att kalla det, eftersom sittbadkar låter som något Agda...
Svar
16
· Visningar
2 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp