Rimma på namn

För mig är inte generella förbud ett förstahandsval (förutom för farliga saker såklart). Jag hade rimmat med barnen (har själv ett väldigt rim-vänligt namn), men också pratat om att man bara får rimma "snälla" saker när det gäller namn och inte göra någon ledsen.
 
Nej, nu lägger du ord i min mun. Man kan inte skydda barn för allt ont i världen. Men kan man lära dem var gränsen går. Man kan lära dem att se när någon blir ledsen, att inte göra andra ledsna, att våga säga nej.

Att rimma på namn kan vara en jätterolig lek tillsammans. Samtidigt kan man prata om vad man får och bör rimma på och ej. Nisse pisse är liksom inte okej, sånt får man ju gå igenom med barnet.

Emma hemma är okej, tills Emma säger att hon inte vill vara med och rimma.

Det finns många många saker folk blir sårade av. Man kan inte förbjuda världen för att skydda sitt barn.
Nej jag lägger inga ord i din mun. Det var en fråga.

Att du tycker att det är okej och att du tycker att Emma ska säga ifrån innebär ju inte att Emma någonsin tycker att det är okej utan blir ledsen. Då ställer du dessutom kravet på henne att hon ska säga ifrån. Det tycker inte jag är okej lika lite som jag tycker att det är okej att det är den som blir tafsad på som ska behöva säga ifrån. Det ska inte ske från första början.

Nej man kan verkligen inte skydda barn från allt ont. Just därför bör man skydda dem från det som går och som vuxen bör man vara före dem i tanken, dvs. agera preventivt.
 
Nej jag lägger inga ord i din mun. Det var en fråga.

Att du tycker att det är okej och att du tycker att Emma ska säga ifrån innebär ju inte att Emma någonsin tycker att det är okej utan blir ledsen. Då ställer du dessutom kravet på henne att hon ska säga ifrån. Det tycker inte jag är okej lika lite som jag tycker att det är okej att det är den som blir tafsad på som ska behöva säga ifrån. Det ska inte ske från första början.

Nej man kan verkligen inte skydda barn från allt ont. Just därför bör man skydda dem från det som går och som vuxen bör man vara före dem i tanken, dvs. agera preventivt.
Du får nog läsa igen.
 
Nej.
För mig som gick i grundskolan på 70-talet så var det oftast så det mobbades på skolgården och på lekplatserna. Dom minnena är inte roliga.

Ramsor med rim för inlärning är en helt annan sak, dom kan vara oerhört bra.

Instämmer helt och hållet (och har liknande erfarenhet tyvärr).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
516
Senast: Malin_L
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
534
Senast: gulakatten
·
  • Artikel
Hästnyheter "Ska du till Friends?" blir ett minne blott när en av Sveriges nationalarenor nu byter namn. Sweden International Horse Show kommer från...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Så har processen med att ta fram ett namn till "Hela Sveriges Häst" kommit till att tio namn valts ut av juryn. Nu ska föreningens...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp