ringa tandläkaren direkt eller kan det vänta?

boccia

Trådstartare
Upptäckte precis att min dotter (16 månader) har slagit av en bit av sin framtand (troligtvis på dagis, eftersom hon precis kommit hem och inte ramlat/slagit sig hemma ;)). Inser att jag givetvis måste ringa tandläkaren så de får ta en titt på tanden, men undrar ifall det gör något ifall jag väntar till imorgon bitti? Har ingen möjlighet att ta mig iväg ikväll iaf... :(

Sv: ringa tandläkaren direkt eller kan det vänta?

Jag hade ringt ikväll och rådfrågat, för man ska få det kikat på så fort som möjligt när det rör sig om tänder, har jag förstått!

Så länge tanden inte ändrar färg är det ingen fara eller att den är vass så att hon får skavsår.
Ring i morgon om du är orolig, det är inget akut.

Hur mycket är det? Tror du kan vänta tills imorgon, en natt gör nog ingen skillnad.

Sonen har också gjort det, tandläkaren kollade lite på honom, men det ska visst en del till för att det ska bli skada på de underliggande tänderna. Skador på mjölktänderna gör man inget åt, och vi skulle vara observanta på om det hände något. Däremot bör ni även anmäla det till ert försäkringsbolag, och de brukar vilja att man varit hos tandläkaren.

*kl*

Ringde jourtandläkaren, som tyckte jag skulle ringa ordinarie tandläkare imorgon direkt de öppnar. Han resonerade som mig, att det inte spelar någon roll ifall de tittar på den idag eller imorgon fm, skadan är ju redan skedd sas (han trodde inte heller att det skulle vara någon fara för underliggande tand, men de vill kolla för säkerhets skull)

Vass är den, men hon verkar inte det minsta bekymrad/irriterad över den. Någonting måste göras, så som den är nu (riktigt vass) kan den inte vara. Så, bettysmatte, vad har ni gjort med henne egentligen??? :mad::D:angel:

Så, bettysmatte, vad har ni gjort med henne egentligen??? :mad::D:angel:

Du skulle bara veta....:D;)

Skämt åsido, jag antar att det var någon som sa att hon snubblade och troligtvis trillade med ansiktet mot en av de små cyklarna? Jag stod ungefär 10 m ifrån och, såklart, hade ögonen på ett annat håll. Den andra "fröken" som var ute stod närmare, och det var hon som uppfattade det som att hon snubblade över den lilla kanten runt sandområdet, och att hon hade sådan otur att hon det stod en cykel i vägen när hon trillade. Vi bytte folk i samma veva som hon trillade, så om informationen inte gick fram riktigt beror det på det!

Jag ringde sjukvårdsupplysningen direkt, och eftersom tanden satt kvar och inte ändrat läge så väntade vi 3 dagar innan vi åkte in, de hände en fredag och sen på måndagen fick vi en tid.
Svärmor åkte dit då vi jobbade, de tittade på tanden och dokumenterade de ifall att för framtiden.

Det är väldigt viktigt för Rasmus att han borstar tänderna noga och att vi då och då tar lite tankräm och smörjer in tanden med.

Får han vassa kanter så ska vi ta nagelfilen och fixa till det.

27230012.jpg

Jag har varit inne med henne idag (fick en tid direkt jag ringde), och de tittade lite på den, kontrollerade att pulpan inte var blottlagd, och noterade i sina daganteckningar ifall det skulle vara så att hon kommer få framtida besvär av det (när den permanenta tanden kommer fram). De vassa kanterna gjordes ingenting år eftersom hon inte har besvär av dem, utan det kommer försvinna av sig själv inom någon vecka. Skadeanmälan är gjord till båda försäkringsbolagen (den via kommunen samt vår privata olycksfallsförsäkring).
Det enda vi ska hålla koll på är ifall tanden blir grå och börjar ömma/besvära henne. Blir den bara grå gör de inget, blir den grå och besvärande så plockas den bort (då det troligtvis isf bildats var under den)

Samma info som vi fick, men vi har inte gjort någon skadeanmälan :o

Samma info som vi fick, men vi har inte gjort någon skadeanmälan :o

Kanske dags att göra det? ;)
Ofta har man ju flera år på sig att lämna in den, men det är ju lika bra att göra det direkt, annars glömmer man lätt bort det (vilket jag också hade gjort ifall inte Snovind hade påpekat det tidigare i tråden :angel:)

:rofl: Ja får ta och göra det, hoppa jag skrev upp vilket datum han skadade sig...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt... 2 3
Svar
44
· Visningar
10 715
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: em-pirre
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära... 2
Svar
32
· Visningar
9 513
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka