satanic

Trådstartare
har lite frågor ang. ringbossa har fått tag på 2 st varav den ena tycker jag passar min häst.
skulle vilja se bilder på bra passande ringbossor om det finns några.
sen lite hjälp hur men kollar så att den verkligen passar vad skall man tänka på?

sen en fundering till vad brukar de ligga på för prisklass hittar inga ute på annons som man kunde jämföra med?

Sv: Ringbossa

när du selat på med både lokor och ringbossan så skall lokorna ligga bra för att
hålla bossan på plats då bossan ligger löst mellan hästen och lokan dvs bossan sitter inte fast i lokan.

Sedan drar du med visst motstånd handflatan uppifrån och ner mellan bossan och hästens hals den skall då ligga an mot halsen med ett jämnt tryck hela vägen ner.

Ringbossor är ofta beställda med mått för en specifik häst för att passa bra och används ofta på bla hingstar pga att de ofta har grövre hals än ston och valacker,därav att hästar med grov hals inte alltid passar i standardmåtten.

Sedan får den ju inte ligga för tajt under och över halsen så att hästen inte upplever den trång eller att den stör lufttillförsel och rörligheten hos hästen.

Man får ett optimalt dragläge för hästen med ringbossa om den ligger rätt och bra mot hästens hals.

Skulle gärna själv vilja ha en sådan till min hingst kanske man får råd att måttbeställa en en dag,tills dess nöjer vi oss med det vi har som dock passar honom bra ändå.

sällan man ser dessa på annons så det är svårt att veta vad det kan kosta annars tror jag tärnsjö tillverkar där kanske du hittar nypriset på dom.

/k

Sannolikt under 1000 beror på om du har lämplig sele .Rätt inpassade rätt gjorda tillsammans med rätt sele mycket bra ,träddes över huvudet upp o ner och vreds sen .Många föredrog ringbossa varierade i olika områden och lokala tillverkare.

nu har jag dock bara provat bossan utan sele då jag fick bossan igår på posten o selen orkade jag inte dra fram utan jag ville brar se om den ens gick på hästen men funderar på att prova alltihop idag.
varför jag undrar priset är att jag har en till som inte passar som jag fick med på köpet.

orkade inte prova idag var för kallt men det får bli nån dag framöver skall då ta kort också.

men finns det någon som har kort på en välpassande?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 271
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 241
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: tott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka