Ringorm utan kli? Något annat?

skiesabove

Trådstartare
Frågar åt en vän, unghästen fick plötsligt en massa ringar. Inte skorpiga, kliar inte, verkar inte påverka hästen men ser rätt så dramatiskt ut. Vet är kontaktad och kommer till veckan.

Kan ringorm se ut såhär fast det inte kliar?
1000027810.webp

Ser lite ut som nässelutslag eller någon annan allergisk reaktion i huden. Isåfall bör det lägga sig rätt snabbt.

Ringorm behöver inte klia. Det brukar dock vara hårlösa fläckar, har inte sett det manifesteras som på din bild.

Frågar åt en vän, unghästen fick plötsligt en massa ringar. Inte skorpiga, kliar inte, verkar inte påverka hästen men ser rätt så dramatiskt ut. Vet är kontaktad och kommer till veckan.

Kan ringorm se ut såhär fast det inte kliar? Visa bifogad fil 166753
Luras bilden eller är dt vätska i ytterkanterna av ringarna?
Har hästen några som är "bara bulor"?
Ser inte riktigt ut som ringorm. Det borde bli hårlöst och flaga så smått.

Min första känsla är ödem/nässelutslag som tagit en konstig form. Kanske varit vätska i som börjat gå bort i mitten?

Finns någon växt med irriterande saft i hagen?
Har ni mycket insekter redan (känns inte så troligt)?

Jag funderar på om jag inte sett något liknande men mycket mindre ringar förut men är inte säker..

Hade ägaren redan konsulterat veterinären som ska komma? Eller var det i annat ärende den ändå kommer?

Annars hade jag kanske gett telefonveterinär via försäkringen en chans om det ingår.
Typ, kan nässelutslag se ut såhär?

Jag fick bra råd (om att ha is i magen och att det kunde vara pga vaccinering) av den servicen mitt bolag har kring en böld jag plötsligt hittade inder shettisens enorma man. Det var ändå ett tag efter vaccinering jag fann den.

Om det är nässelutslag och hästen inte utsätts för triggern så borde det lugna sig rätt så fort.

Ska se om jag hittar bilderna på min förra isis utslag och se om de var sådär tomma i mitten när de lugnade sig men jag tror inte det var där jag sett det.

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 231
Senast: Twihard
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 104
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 174
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 927
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V