_Zacke_

Trådstartare
Förra veckan var veterinär ute och misstänkte starkt att nya ponnyns utslag var ringorm. 😫 😫 Imaverol var det någon licens på och kunde bara skickas från ett speciellt apotek och det hann inte komma innan helgen. Så länge ville inte jag vänta då utslagen spred sig ganska snabbt så i helgen badade båda hästarna(även om den andra inte hade några symtom) i Virkon och gick även igenom hela stallet med Virkon. Tvättade allt som gick i 60grader och resten fick hamna i Virkonbad. Nu har imaverolet kommit och jag har gått på med det på utslagen. Idag kom även provsvaret som bekräftade ringorm.
Jag har halvt panik och är jätteorolig att inte få ordning på det, att jag ska missa något så att det bara går runt till exempel. Vissa jag pratat med har varit helt hysteriska och sagt att det är JÄTTEsvårt att bli av med och tar lång tid och är ett riktigt helvete och dessutom jättelätt går över till människa. Medans andra är betydligt mer avslappnade och inte tycker det är så farligt utan nästan tycker att det går över av sig självt. Att det bara räcker att dutta lite imaverol på utslagen då och då så försvinner det sen.
Så vad har ni för erfarenhet? Hur mycket panik borde jag ha? Några tips? Och vet någon om det hjälper att använda handsprit? Har handskar men det skyddar ju inte helt.
 
Panik och panik... det tar tid att bli av med och är väldigt smittosamt - även människor kan få det. Du får se till att isolera hästen som har det och vara väldigt noga med hygienen när du hanterat den.
 
Tycker inte du behöver ha jättepanik, du har gjort allt du kan för att förhindra smittan spridas vidare.
Ringorm smittar genom kontakt, direkt eller indirekt via borstar och utrustning.
För dig själv, handskar och tvätta händerna när du behandlat hästen.
 
Går ju bara och väntar på att själv få utslag.. Är ju noga med hygienen nu så klart men det var jag ju inte precis i början när det bröt ut och jag inte visste om det.. 😬 😫
 
Vi fick det på ponnyn det var bara ett angripet område o kanske inte såg ut att vara typiskt för ringorm tom vet hade svårt att lista ut vad det var men provsvaren visade på ringorm och behandlingen funkade bra . Vi badade hela hästen och hennes hagkompis med immaverol en gång och sedan badade jag det utsatta området några gånger till . Vi sanerade och virkonade boxen och utrustning tvättade alla täcken samt slängde de flesta borstarna och köpte nya . Vi tvättade våra stallkäder och hoppade alltid direkt i duschen när vi varit i stallet . Min dotter fick ha plasthandskar när hon borstade samt tvätta händerna med tvål och vatten och sedan handsprit . Vi tog smittan på största allvar och informerade alla som kom i kontakt med våran ponny .
Ingen annan i stallet blev smittad inte enns stallkatten som gärna stryker runt vi hade en diskussion med vet om att bada henne i immaverol (långhårs katt ) men sedan avstod vi för att det var vinter och kallt och katten inte visade några symtom . Det bästa var virkon tabletter som man kan blanda och ha i sprayflaska smidigt och går runt och spraya fall man känner att man vill sanera något lite mera.
När pälsen börja växa tillbaka så är man på rätt väg på våran syntes det ganska fort att det kom små fjuniga strån men vi hade ganska stort 5x5 cm avgränsat så det kanske syntes lättare än vad det gör när man har små hårliga partier. 1DE817BE-3193-4C97-871B-50B213B38EBC.jpeg Vi var försiktiga ett tag efteråt och använde bara vissa täcken osv som vi tvättade ofta tills vi var helt säkra på att det inte kom tillbaka. Så set är bra fall man tänker smittsäkert alltså inte ta på häst och vidare till nästa häst utan tvätta händer och sprita bättre för mycket än för lite .
 
Man behöver inte få panik! Ringorm är en vanlig åkomma som oftast är snabbt övergående och självläker, även om man självklart bör behandla drabbade djur för minskad smittspridning.

Det svåraste med ringorm är att det är en svamp och sprider sporer som kan flyga omkring hej vilt i de miljöer en bärare vistas. Dock är den lätt att döda med exvis Virkon, så att spraya och tvätta allt är grejen.

Vi hade ett utbrott för några år sedan, av 15 hästar drabbades 4, i lite olika grad, trots att alla hästar mer eller mindre haft kontakt med varandra, så det är olika hur mottagliga de är. Enligt vår vet kan det finnas tysta bärare också, vilket jag också vet från min tid som kattuppfödare. Katter, marsvin mfl.kan bära ringorm utan några symptom alls.

Om man drabbas som människa kan man effektivt behandla med (fot-)svampsalva.

Hoppas det går över snart!
 
Jag har haft det på en häst också. Såg inte heller typiskt ut för ringorm utan mer ut som någon form av regnskållor eller fukteksem. Det var inte förrän jag fick ringorm på ett finger där jag haft ett sår vi insåg vad det faktiskt var och då hade hästen redan börjat läka ut det själv utan annan behandling än helklippning och hibiscrub-tvätt. Boxen och utrustning sanerades dock med virkon efteråt. Hästens hagkompis fick det inte och vi vet inte hur det kom in i stallet heller men det var på en större anläggning så antagligen kom det med någon ny häst.
 
Man behöver inte få panik! Ringorm är en vanlig åkomma som oftast är snabbt övergående och självläker, även om man självklart bör behandla drabbade djur för minskad smittspridning.

Det svåraste med ringorm är att det är en svamp och sprider sporer som kan flyga omkring hej vilt i de miljöer en bärare vistas. Dock är den lätt att döda med exvis Virkon, så att spraya och tvätta allt är grejen.

Vi hade ett utbrott för några år sedan, av 15 hästar drabbades 4, i lite olika grad, trots att alla hästar mer eller mindre haft kontakt med varandra, så det är olika hur mottagliga de är. Enligt vår vet kan det finnas tysta bärare också, vilket jag också vet från min tid som kattuppfödare. Katter, marsvin mfl.kan bära ringorm utan några symptom alls.

Om man drabbas som människa kan man effektivt behandla med (fot-)svampsalva.

Hoppas det går över snart!
Riktigt så enkelt är det inte. Min man fick ringorm under älgjakten, jag fick det av honom, ett runt område på ca 5 cm i diameter, fick massvis av olika behandlingar på VC, efter mycket om o men blev jag remitterad till hudklinik, läkaren där blev upprörd, tydligen var det uppenbart att det var ringorm, hade hunnit få motsvarande 3e gradens brännskada, har fortfarande ärr där, såhär 35 år senare.
Minns inte vad medlet som botade mig hette, det var antiviralt o administrerades intravenöst varje dag i två veckor.
 
Ringorm är väl ändå skapligt vanligt? Ofta vet man inte varifrån det kommer. Med andra ord hjälper inte försiktighet eftersom man ivte vet var smitta finns.
Mina hästar fick det under en sommar på skogsbete. Vi behandlade lokalt och det gick över. Vi funderade på om det var älgar eller rådjur som spred det.

Grannen som köper småkalvar för uppfödning säger att han får det med jämna mellanrum men att det är enkelt att få bort.

Behandla och ta det lugnt.
 
Jag har haft. Det var satan så drygt med all desinficering av ALLT inkl all utrustning. En del klarade det inte utan blev förstört. Och att behöva desinficera flera ggr.

Jag badade hela hästen i imaverol tre ggr och det var det. Hästen led nada av sin ringorm.

Jag som är sjukt känslig fick inte ringorm. Boxgrannen och hagkamraten fick inte ringorm.

Så det var DYRT och bökigt men i övrigt rätt simpelt.
 
Lite off topic så är det väldigt vanligt med ringorm hos människor som brottas. Smittan trivs på underlaget som inte helt sällan blir lite fuktigt av svett.
Lite mer o t så fungerar Atamon som man köper i vanliga livsmedelsbutiker bra. Det är det medel man använder till sylt och saft.
 
Lite uppdatering. Gjorde ju ett helbad av ponnyn med Virkon. Vilket inte är så lätt, ponny med mammutpäls, kallstall och bara kallvatten i stallet.. 🙄 Efter det har jag bara behandlat utslagen och runt omkring med imaverol några gånger. Tycker nu att utslagen har ändrat utseende och har inte sett någon spridning direkt. Som tur var så hade jag inte hunnit använda så mycket utrustning eftersom jag precis köpt honom. Grimma och grimskaft fick både Virkonbad och tvätt i 60 grader. Borstar låg i Virkonbad i ett dygn. Funderar ändå på om jag kanske ska byta ut dom 🤔 har tvättat hinkarna några gånger till i Virkon och sprutat Virkon på dom mest utsatta ställena i boxen(förutom helsaneringen från början alltså). Grimmor som använts har fått Virkonbad varje kväll.
Än så länge syns inget på hagkompisen och inget på oss i familjen. Har gått ca 3 veckor nu sen jag såg första utslagen.
 
Har bara erfarenhet av ringorm på boskap men det var verkligen inte alla som drabbades där även om de delade stall eller tom "box". Fick det själv och tänkte att det skulle läka själv, men det spred sig bara. Läste att valfri receptfri svampsalva (gärna fotsvamp) gjorde susen. Hade ingen sån men en kräm mot lite mer intim svamp, blev kvitt ringormen snabbt med den. Så får ni det är det ingen biggie :up:
 
Fick ringorm på min unghäst ett år han gick på bete, 1,5 månad senare skulle jag och mannen gifta oss. Jag var livrädd för att få det själv då... Köpte en ogrässpruta i trädgårdshandeln, blandade i virkon i den och sprayade mig själv varje gång jag varit ute på betet och behandlat hästen.
Hade även en balja för fotbad av skorna.

Det kan vara segt att bli av med, men fortsätt med samma noggrannhet som du verkar ha så ska du inte behöva oroa dig alltför mycket.
 
Riktigt så enkelt är det inte. Min man fick ringorm under älgjakten, jag fick det av honom, ett runt område på ca 5 cm i diameter, fick massvis av olika behandlingar på VC, efter mycket om o men blev jag remitterad till hudklinik, läkaren där blev upprörd, tydligen var det uppenbart att det var ringorm, hade hunnit få motsvarande 3e gradens brännskada, har fortfarande ärr där, såhär 35 år senare.
Minns inte vad medlet som botade mig hette, det var antiviralt o administrerades intravenöst varje dag i två veckor.
Instämmer. Har själv haft det och det krävdes rejäla medicinkurer för att bli av med eländet....
 
Verkar vara väldigt olika erfarenheter 😅
Det är det verkligen! Kan det vara olika stammar kanske? En klasskompis fick det som liten, 6-7 år sådär. Han fick det i hela bakhuvudet och nästan hela vägen upp på huvudet och håret ramlade av där det var som värst. Han hade med all sannolikhet fått det från kalvar.

Jag fick det på överarmen som vuxen och trots behandling var det kvar i månader. Var jag fick det ifrån är en gåta.

En träningsanläggning här fick in det för många år sedan. Någon som inte tyckte att ringorm på hästen var något som de behövde stanna hemma för tog med sig det dit och det spred sig som en löpeld till många hästar som kom dit och tränade. Anläggningen fick stängas helt för sanering och det var inga glada miner kan jag säga. Stora anslag kom upp efter det.
 
Jag tror det kan handla om olika stammar samt att olika hästar och människor är olika motståndskraftiga?

Ridskolan där jag bodde förr fick det. Det gick som en löpeld. Så när jag fick det på en nyköpt häst var jag som säger på att både jag och andra hästen skulle få. Men nix. Och då hade den nya hästen ändå massor!

Men jag skulle trots den erfarenheten ha stor respekt för det vid ett ev ytterligare utbrott.
 
Någon som haft ringorm själv och lyckats att inte smitta hästarna?
Jag vet att man ska vara försiktig, men jag undrar hur just DU i så fall gjorde.

Har precis startat behandling och tvättar händerna och spritar ofta nu..
Har inget på händerna. Ej heller sett något på andra exponerade ställen som huvud och hår. Sitter vad som ser ut som en klassisk (om än lite avlång) ringormsring på buken, fått andra mindre röda prickar på bröstet. Kry höll med.
Katterna har inga symptom alls, men har läst att de kan smitta ändå så håller koll där och får väl ev åka till veterinär i så fall.

Annan misstänkt smittkälla kan väl vara grannens kor men de är det en månad sedan jag tog i. Så det är om jag fått någon spor på kläderna som infekterat senare.. Men det känns långsökt....
 
Någon som haft ringorm själv och lyckats att inte smitta hästarna?
Jag vet att man ska vara försiktig, men jag undrar hur just DU i så fall gjorde.

Har precis startat behandling och tvättar händerna och spritar ofta nu..
Har inget på händerna. Ej heller sett något på andra exponerade ställen som huvud och hår. Sitter vad som ser ut som en klassisk (om än lite avlång) ringormsring på buken, fått andra mindre röda prickar på bröstet. Kry höll med.
Katterna har inga symptom alls, men har läst att de kan smitta ändå så håller koll där och får väl ev åka till veterinär i så fall.

Annan misstänkt smittkälla kan väl vara grannens kor men de är det en månad sedan jag tog i. Så det är om jag fått någon spor på kläderna som infekterat senare.. Men det känns långsökt....

Inkubationstiden är runt tre veckor så inte alls osannolikt om det är korna.
 

Liknande trådar

Hästvård Har aldrig varit drabbad förr så noll erfarenhet. Men nya fröken kom med en hårlös fläck som de inte ens brydde sig om på vetbes. Den...
2
Svar
31
· Visningar
3 952
Hästvård Nu brinner det i knutarna, nu behöver jag alla era bästa beprövade tips. Vi kan ta det från början, ryttaren som rider min hingst har...
Svar
5
· Visningar
1 983
Senast: TantEster
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 801
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp