River huset

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Mirela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 184
M

Mirela

Jag har två vildbasar här hemma på 7 månader. Båda två norska skogskatter, En hona och en hane.

Jag bor långt ut på landet från bebyggelse och trafik så jag har kattlucka till dom. Dock föredrar dom konstigt nog att vara inne mestadels (trodde just denna rasen älskade att vara ute men icke)

Men nu till grejjen. Dom ordagrant river hela huset när dom leker inne. Dom välter lampor, krukor vaser, Ja allt man kan tänka sig. Dom har även haft sönder en rislampa för mig (satt en klo i pappen). Det är inte de att dom saknar leksaker eller svängrum för vi har otroligt stort hus och dom har mängder med egna leksaker.

Att stänga ut som är inget alternativ. HUR ska jag få dom att lugna sig eller leka ute? Är det omöjligt så det bara är att gilla läget eller vad hade ni gjort?

Sv: River huset

Før tjugo år sedan hade jag också ett skogskattepar, hona och hane. Dom hade också hur mycket energi som helst men gillade att var ute mer æn dina.
Jag stængde in dom i køket och hallen om jag inte kunde passa dom och såg till att det inte fanns något framme som jag var rædd om. Då jag kunde passa dom så fick dom vara i øvriga två rum och då uppfostrade jag dom att låta bli blommorna och inte hoppa upp på skænken och borden. Honan blev inte riktigt pålitlig men næstan.

Gillar dina att følja med på promenad? Busa med dom ute också, jaga dom på skoj och kasta små roliga saker. Lyft upp dom i træden och ta ett långt spø och peta lite bland grenarna! Det ær jætteskoj att jaga det rasslande spø´t.

Vilken ras? Det som kallas "nosk skogskatt" är långhåriga huskatter.
Dock är de i tonåren ju, då är dom oftast lite...vilda :)

Det är vanliga bonnkatter :p Dock med underull och längre vattenavstötande hår överst som täckpäls. Båda katterna har toffsar på öronen så jag säger norskskogskatt för folk får en bättre bild av hur dom ser ut, för dom är identiska med rasen.

är det torrt ute följer don gärna med på promenad och busar ute men är det blött så tvärvägrar dom att gå ut. Inte ens med lek och övertalning. Nu har vi haft en ordentlig regnperiod här så nu har dom inte vart ute så mycket. bus och lek får dom så mycket av både mig och varandra så det är nog inte det som saknas, utan kanske lite uppfostran.

Men dom VET att dom inte får vara på borden,På fönsterbrädor mm. Kommer man på dom så är det två streck ut i hallen och in under hyllan :devil:

Norsk skogkatt (ja det är så det stavas) är en egen ras. Sen finns det så klart bond-/huskatter som ser liknande ut men har de inte stamtavla så är de just långhåriga huskatter - inte norska skogkatter.

Hur som helst - kanske någon aktiveringsleksak (främst för att aktivera hjärnan) kan få de lite lugnare? Finns både för katt och för hund.

Tala allvar med dom!

Dom vet att dom inte får riva ned grejor och sådær, och tar du någon på bar gærning så sticker den skyldige... och gør om det. Sådær brukar mænskliga småbusar också hålla på. Du måste fånga in den skyldige, om du så ska jaga henne runt hela huset! Då hon væl ær fast så håll ett stadigt tag i nackskinnet och ett under rumpan, då kommer hon inte loss och spring tillbaks till den krashade blomman eller vad det nu var medans du talar om vad du tycker i morrande tonlæge. Sedan slæpper du missen och så ær allt bra igen! Lite extra uppmærksamhet och kærlek senare før att reparera kattens sjælvkænsla. Så har jag uppfostrat många missar och det har funkat!

Har du klösträd?

Dubbelhäftande tejp är idealisk då man har busfrön i tonåren... var glad att du inte har en om använder gardinerna som lianer som min 6 månaders katt:D

Liknande trådar

Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 960
Senast: Lampan
·
Övr. Katt Jag kommer (eventuellt) att få hem en katt om några veckor. Då det är min första katt, så vill jag gärna ha råd och tips hur jag ska gå...
Svar
8
· Visningar
2 248
Senast: Sasse
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille... 2
Svar
20
· Visningar
4 120
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet