Robotdammsugare är det värt?

Jag älskar min. Den tar upp kattsand och sjuka mängder katthår. Jag behöver ta fram vanliga dammsugaren varannan vecka jmf med varje dag.

Klarar mattor bra - utom en mörk mönstrad som den tror är en avgrund.
 
De ramlar inte ner för trappor. Men hur de klarar mattfransar vet jag inte. Kan vara att det inte klarar fransarna så bra tyvärr. Finns risk att de trasslar in sig.

Vår körde ständigt ut för trappor trots att den inte skulle "kunna" det.
Fastnade även på mattor och missade stora delar av ytor medan den snurrade runt och polerade i evigheter på andra.

Nu var det ju ingen flådig variant vi hade, kostade ca 1500, men jag var måttligt imponerad av dess insats för att renhållning detta hem.
De dyrare varianterna är kanske bättre men jag tyckte att den var så pass värdelös att jag inte orkar chansa på en till.
 
Vår körde ständigt ut för trappor trots att den inte skulle "kunna" det.
Fastnade även på mattor och missade stora delar av ytor medan den snurrade runt och polerade i evigheter på andra.

Nu var det ju ingen flådig variant vi hade, kostade ca 1500, men jag var måttligt imponerad av dess insats för att renhållning detta hem.
De dyrare varianterna är kanske bättre men jag tyckte att den var så pass värdelös att jag inte orkar chansa på en till.

Jag chansade på en Philips när en av Roomborna lagt av (hundhår när den gick på bottenvåningen) och den orkade jag köra två gånger, den var så djäkla kass att det var bättre att skita i det hellre än att irritera sig.
 
Vår körde ständigt ut för trappor trots att den inte skulle "kunna" det.
Fastnade även på mattor och missade stora delar av ytor medan den snurrade runt och polerade i evigheter på andra.

Nu var det ju ingen flådig variant vi hade, kostade ca 1500, men jag var måttligt imponerad av dess insats för att renhållning detta hem.
De dyrare varianterna är kanske bättre men jag tyckte att den var så pass värdelös att jag inte orkar chansa på en till.
Man får vad man betalar för ;)

Jag skulle aldrig överväga robot om jag inte var villig att lägga minimum typ 4000, gärna mer. Den vi ska köpa nu kostar lite mindre än 7000 kr.
 
Det har ju inte tagits upp i tråden men robotdammsugare kommer ju i olika prisklass och med olika funktioner.
Mina baskrav:
- schemaläggning
- automatisk laddning
- vakuumgrejer undertill, inga borstar
- kunna orientera sig rimligt i hemmet
- enkel att sköta underhåll på
- vettig batteritid
- måste klara olika underlag, mattor osv

Den här gången ville jag även ha:
- organiserad städning (dvs roboten kör organiserat, inte huller om buller)
- att roboten minns vart den har städat och kan kartlägga hemmet
- att roboten kan åka och ladda om batteriet tar slut och sen återgå till städningen automatiskt om den inte hann färdigt

App, wifi osv känner jag inget behov av men det finns på de flesta av de bättre modellerna.

Läser man recensioner så ser man att det skiljer sig en del i hur bra roboten klarar att ta sig runt i hemmet utan att fastna osv. Det påverkar ju användarvänligheten massor.
 
Jag hade gått i köptankar relativt länge men det här tråden fick mig att äntligen köpa en robotdammsugare! Så tack för det!
Efter lite velande hit och dit föll valet på en Pure i9.

Sambon tyckte att den verkade lite dum, men efter en tur genom hallen och vardagsrummet plockade han upp behållaren och blev helt paff. "Nu blev jag imponerad, hittade den såhär mycket!?" och vips var den hans nya kompis. :laugh:

Köpte den eftersom det är superstörigt att dammsuga under/bakom den gigantiska soffan och ännu värre är det med sängen. Roboten tar lätt båda ställena. :up:
 
Man får vad man betalar för ;)

Jag skulle aldrig överväga robot om jag inte var villig att lägga minimum typ 4000, gärna mer. Den vi ska köpa nu kostar lite mindre än 7000 kr.
Nja, inte alltid. Jag kollar alltid tester innan köp och min cleanmate s800 var bäst i test. Kostade 1000 kr när jag köpte den för några år sedan.
 
Nja, inte alltid. Jag kollar alltid tester innan köp och min cleanmate s800 var bäst i test. Kostade 1000 kr när jag köpte den för några år sedan.
Jag har läst massvis med genomgångar och har nog knappt ens sett den nämnas. Googlade nu och såg bara ett test där den fått bra betyg?
Annars mest halvnegativa omdömen.

(Den kostar 1900 kr idag och verkar ha kostat några tusenlappar mer för några år sen så du fick den nog väldigt billigt 😊)
 
Jag har läst massvis med genomgångar och har nog knappt ens sett den nämnas. Googlade nu och såg bara ett test där den fått bra betyg?
Annars mest halvnegativa omdömen.

(Den kostar 1900 kr idag och verkar ha kostat några tusenlappar mer för några år sen så du fick den nog väldigt billigt 😊)
Den är ju några år nu och många nya har tillkommit så att den inte är med i aktuella test är kanske inte så konstigt. Att den är bra, mycket bättre än många flerdubbelt dyrare behöver jag inte fundera över iallafall. Mitt ena barn har haft flera dyra bland annat romba och liknande. De har inte varit nöjda och ingen av deras har varit i närheten av så bra som min.

Ja jag hade turen att de hade en drive på den när jag köpte min. Ett halvår senare när jag köpte en till mitt ena barn kostade den 1500 kr men oavsett det så är det inte alltid så att man får vad man betalar för. I många fall betalar man för ett märke.
 
Det har ju inte tagits upp i tråden men robotdammsugare kommer ju i olika prisklass och med olika funktioner.
Mina baskrav:
- schemaläggning
- automatisk laddning
- vakuumgrejer undertill, inga borstar
- kunna orientera sig rimligt i hemmet
- enkel att sköta underhåll på
- vettig batteritid
- måste klara olika underlag, mattor osv

Den här gången ville jag även ha:
- organiserad städning (dvs roboten kör organiserat, inte huller om buller)
- att roboten minns vart den har städat och kan kartlägga hemmet
- att roboten kan åka och ladda om batteriet tar slut och sen återgå till städningen automatiskt om den inte hann färdigt

App, wifi osv känner jag inget behov av men det finns på de flesta av de bättre modellerna.

Läser man recensioner så ser man att det skiljer sig en del i hur bra roboten klarar att ta sig runt i hemmet utan att fastna osv. Det påverkar ju användarvänligheten massor.
Förlåt om jag har missat det men din önskelista låter som min, vad bestämde ni er för?
 
Möjligen OT men det handlar om dammsugning. Jag är också en sån där som lätt dräller saker omkring mig :angel: plus har kattsand som gärna strör ut sig ordentligt :arghh: Men jag avskyr att dammsuga, och drog gärna ut på det hur länge som helst.

Men så fick jag i julklapp en sån där laddningsbar dammsugare som inte har någon jäkla sladd eller "vagn" som man måste dra efter sig. Och den är så mycket lättare att bara ta fram (den står framme i badrummet alltid fulladdad) när man plötsligt får lite lust och tid, så kan man lättare suga upp det som behövs. Det märks skillnad i min attityd så att säga, jag tar mera villigt fram den när det behövs :up: Tyvärr har den borstar så den passar inte på min ryamatta eller fransarna. Men det gör en sån skillnad i attityden att jag slår ett slag för den ändå!
 
Förlåt om jag har missat det men din önskelista låter som min, vad bestämde ni er för?
Roomba 966 :)

Jag har haft Roomba förut och gillade den så tittade inte ens på andra märken nu. Enda andra jag skulle överväga är Neato men mina föräldrar har en och jag gillar Roomban mer.
 
Roomba 966 :)

Jag har haft Roomba förut och gillade den så tittade inte ens på andra märken nu. Enda andra jag skulle överväga är Neato men mina föräldrar har en och jag gillar Roomban mer.
Läste lite på en hemsida, det står att en nackdel är att den kan vara högljudd - tycker du det?
Jag skulle vilja ha en robotdammsugare i framtiden men är lite fundersam över katten :cautious: Hon hatar dammsugare och det känns lite djävulskt att hon ska vara själv hemma när den sätts igång :angel::D
 
Läste lite på en hemsida, det står att en nackdel är att den kan vara högljudd - tycker du det?
Jag skulle vilja ha en robotdammsugare i framtiden men är lite fundersam över katten :cautious: Hon hatar dammsugare och det känns lite djävulskt att hon ska vara själv hemma när den sätts igång :angel::D
Jag har inte köpt än, men enligt spec ska den vara tystare än min förra och den var ok i ljudnivå :)
Låter betydligt mindre än en vanlig dammsugare.

Tror djuren vänjer sig!
Mina hundar tyckte illa om vanlig dammsugare men roboten var aldrig några problem!
 
Jag har inte köpt än, men enligt spec ska den vara tystare än min förra och den var ok i ljudnivå :)
Låter betydligt mindre än en vanlig dammsugare.

Tror djuren vänjer sig!
Mina hundar tyckte illa om vanlig dammsugare men roboten var aldrig några problem!
Tack för svar :up:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: lindaf
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 511
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 332
Senast: Mineur
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 983
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp