Robotdammsugare

Sv: Robotdammsugare

KL

Vad kul att läsa alla erfarenheter av dammsugarna! Vi har en Electrolux Trilobite som vi är väldigt nöjda med. Dock har kära maken fått förhandla en del med tillverkarna om att få nya batterier, då de hade alldeles för kort livslängd.
Förra julen blev "Trille" dekorerad med lite luciaglitter, vilket han genast skakade av sig och åt upp.

/K
 
Sv: Robotdammsugare

Hur länge har ni haft den och har den funkat bra hela tiden? Min kunde inte ladda upp sig från början och det tog Electrolux tre försök innan de kom på vad som var fel, men de lyckades däremot fixa andra fel som gjorde att den bara stod och snurrade, åkte nån meter snurrade igen osv.
 
Sv: Robotdammsugare

Vi har haft vår "Trille" i ca 5 år. Den har funkat bra, förutom att batterierna behövde bytas. Vi kom på att den mådde bättre av att inte stå i sin laddare hela tiden utan bara strax innan den skulle jobba.

Hoppas att er fungerar bättre nu.

/K
 
Sv: Robotdammsugare

WOW, jag måste säga att jag är såld. Vi fick hem den dagen efter beställning, och nu har den jobbat sig igenom trägolv och klinkergolv. Påpassligt nog drog jag igång jätteprojektet "olja alla tegelgolven", så där har jag inte kunnat prova den ännu. Men på ovanvåningen (där jag är rätt kitslig med sanering från ev. hundhår som följer med upp i strumpor etc) (jag är pälsdjursallergiker och hundarna får inte vara på ovanvåningen) fungerade den klockrent och hade ätit upp massor av damm och snafs, behållaren visade dessutom en undflyende jordnöt som mött sitt öde.

I hallen har den fått jobba ordentligt, och gjort det med den äran. Att de dessutom går under vaskskåp och tvättpelaren (som står på ställning) är ytterligare ett JIPPYYYYYY!

Nu återstår att se hur den hanterar våra mycket ojämna tegelgolv, jag har tjuvtränat lite på en bit golv jag inte fått oljat ännu och det var inga som helst problem. Jag kan tänka mig att det blir lite ojämnare sugförmåga, kanske ligger det kvar lite grus och tyngre skräp, men om den kan hålla efter hundhåren så är ju mer än hälften vunnet! På ovanvåningen är den ju dessutom klockren, så där kan jag nöja mig med våttorkning istället för både dammsugning och våttork.

Känns som en väldigt bra investering!
 
Sv: Robotdammsugare

Wow!
Detta ska jag övertala sambon att vi måste ha, både han och jag hatar att dammsuga! :p
 
Sv: Robotdammsugare

Den "borstar" mattorna så de blir väldigt väl rengjorda och fina. Om det är den typ av matta som kan "borstas". Långa mattfransar kan den trassla in sig i.
 
Sv: Robotdammsugare

Den "borstar" mattorna så de blir väldigt väl rengjorda och fina. Om det är den typ av matta som kan "borstas". Långa mattfransar kan den trassla in sig i.

Men hur fungerar det med trösklar? Stolar och sånt, lyfter ni upp dom? Läst och läst men fattar inte vad det är för skillnad på de tre Roomba som finns och vilken är PET?
 
Sv: Robotdammsugare

Men hur fungerar det med trösklar? Stolar och sånt, lyfter ni upp dom?

På övervåningen har jag såna här "vanliga" trösklar, som är 2 cm höga och som i två steg. Min Samsung NaviBot klarar inte att ta sig över dem. Enligt instruktionsboken klarar den trösklar på 1½ cm. Har bara "lister" på nedervåningen så här rör den sig fritt.

Det blir ju inte mycket yta att röra sig på för den under bord om alla stolar står där. Brukar variera mellan att dra ut stolarna lite från bordet och att lyfta upp dem på bordet. Har inga husdjur så blir inte hårigt här så tycker det är överkurs att varje dag lyfta upp stolarna.

Är otroligt fascinerad över mängden damm den här lilla tingesten hittar i mitt hyfsat välstädade hem! Är jättespännande att kolla behållaren efter varje runda den kört :D
 
Sv: Robotdammsugare

Ja, nu så bor det en Roomba hos oss också! Sitter och fikar och följer den med spänning.
Till lilla hallen lyckades den ta sig från vardagsrummet men tyvärr inte upp igen, får skaffa en liten ramp där tror jag. Annars så snirklar den sig in under och runt stolsbenen med finess. Underbart nu när hundarna snart fäller igen, brukar vada i hundhår annars. Ryamattan ligger dock dåligt till, undrar om jag ska slänga ut den eller nöja mig med att dammsuga den en gång i veckan?

Hur gör man när man vill låta den dammsuga i andra rum, måste man ta med "hembasen" dit eller är det bara att flytta den dit och bära tillbaka när den är klar? Någon som vet?
 
Sv: Robotdammsugare

Hur gör man när man vill låta den dammsuga i andra rum, måste man ta med "hembasen" dit eller är det bara att flytta den dit och bära tillbaka när den är klar? Någon som vet?

Jag bär bara själva NaviBoten och lämnar "hembasen" på sitt ställe. När den är klar med rummet säger den till och då hämtar jag den :D
 
Sv: Robotdammsugare

Tycker ni som har Naviboten att den suger upp djurhår bra? Jag kollade in under soffan efter att den dammsugit vardagsrummet en väldigt solig dag. Det var fullt av hår, så jag trodde att den hade missat under soffan. Jag körde den manuellt några gånger fram och tillbaka och tittade sedan igen. Alla katthåren var kvar... :mad:
 
Sv: Robotdammsugare

WOW, jag måste säga att jag är såld. Vi fick hem den dagen efter beställning, och nu har den jobbat sig igenom trägolv och klinkergolv. Påpassligt nog drog jag igång jätteprojektet "olja alla tegelgolven", så där har jag inte kunnat prova den ännu. Men på ovanvåningen (där jag är rätt kitslig med sanering från ev. hundhår som följer med upp i strumpor etc) (jag är pälsdjursallergiker och hundarna får inte vara på ovanvåningen) fungerade den klockrent och hade ätit upp massor av damm och snafs, behållaren visade dessutom en undflyende jordnöt som mött sitt öde.

I hallen har den fått jobba ordentligt, och gjort det med den äran. Att de dessutom går under vaskskåp och tvättpelaren (som står på ställning) är ytterligare ett JIPPYYYYYY!

Nu återstår att se hur den hanterar våra mycket ojämna tegelgolv, jag har tjuvtränat lite på en bit golv jag inte fått oljat ännu och det var inga som helst problem. Jag kan tänka mig att det blir lite ojämnare sugförmåga, kanske ligger det kvar lite grus och tyngre skräp, men om den kan hålla efter hundhåren så är ju mer än hälften vunnet! På ovanvåningen är den ju dessutom klockren, så där kan jag nöja mig med våttorkning istället för både dammsugning och våttork.

Känns som en väldigt bra investering!


Är väldigt sugen på en robot, tittade lit epå PET en. Ni hade trägolv, är det brädgolv eller parkett/tarkett? Funderar lite på hur den fungerar, vi har gammalt brädgolv i huset och det blir ju lite springor emellan & höga trösklar, så vi får väl hjälpa den lite att byta rum, med det går ju att leva med :) Kanten mellan golv och tenen framför kakelugnarna borde den ju fixa, det är ju väldigt lågt.

Vill haaaaa.. Vi hatar att dammsuga men har två schäfrar, katt och två papegojor, då det blir skräpigt på nolltid..
 
Sv: Robotdammsugare

Tycker ni som har Naviboten att den suger upp djurhår bra?

Säljaren på affären frågade direkt om jag hade husdjur och rekommenderade isåfall Roomban. Nu har jag inga husdjur (sonen allergisk) så ingen päls inne. Är mycket förtjust i Naviboten och den är i flitig (daglig) användning hemma.

Hade räknat med att Naviboten skulle gå som ett komplement utöver den vanliga veckostädningen och att innan våttorkning av golv skulle centraldammsugaren behöva köras men Naviboten gör ett utmärkt jobb och golvena torkades senast efter den jobbat. :bump: Men då körs den ofta så det finns aldrig samlat damm/dammråttor. I såna lägen behövs nog den vanliga dammsugaren användas.
 
Sv: Robotdammsugare

Säljaren på affären frågade direkt om jag hade husdjur och rekommenderade isåfall Roomban.
Jasså, där ser man... :grin: Jag stod ju i valet och kvalet mellan Roomba Pet och Naviboten och eftersom Samsung själva säger att den suger upp djurhår bra, så trodde jag på det. Den suger ju hår, Men ibland kan de ju vara lite elektriska och klistra sig fast mot golvet och det klarar den inte.
 
Sv: Robotdammsugare

Vi har obehandlade trägolv på ovanvåningen. Dock höga trösklar, men det är inget problem för mig, jag föredrar att ta den manuellt mellan rummen.

Det blir verkligen jätterent på hundhår när den dragit fram. Tunga grejor (pinndelar etc) från tegelgolvet kan ligga kvar, men det hade jag räknat med eftersom där är så ojämt. Däremot är det helt otroligt fritt från hundhår. Den går varannan dag på bottenvåningen, och jag blir lika förvånad varje gång - hur mycket hundhår är det egentligen som vi inte ser?! Vi hade inte kunnat ha den vanliga Roomban i alla fall, vi behöver avgjort den större behållaren.

Tänk så mycket annat jag får gjort under dammsugningstiden. Alla lönerna, sammanställningar, fakturering - allt medan dammsugaren sköter sitt därnere.
 
Sv: Robotdammsugare

låter ju kanon! Maken var av någon anledning väldigt lättövertalad för detta :D , så nästa månad blir det en Roomba PET tänkte vi. Den här månaden blir det nya garderober till farstun, så vi får lugna oss lite..
Ska bli intressant att se vad hundarna säger om den.. Å andra sidan kan man sätta igång den när man går på promenad med hundarna :)
 
Sv: Robotdammsugare

Hur mycket fick du ge för den? Låter den mycket? Som en vanlig dammsugare? Vi har ett litet hus på ett plan bara, tänkte om man kan ha igång den samtidigt som man är hemma eller om man måste lämna huset. Promenad med hundarna under tiden var iofs en smart idé :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
655
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 337
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 967
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp