Robotdamsugare både och

Coop

Trådstartare
Hej!
Jag behöver lite avlastning med damsugandet och torkandet av golven, det är så tråkigt.
Såg reklam i en tidning om en robotdammsugare som både dammsög och torkade golven. Någon som provat en sådan variant?

Om ni har tips annars på en bra robotdammsugare som är effektiv, dvs verkligen suger upp smutsen, så tas det också emot tacksamt. Jag har en vovve som fäller "normalt", har inga mattor, men 3 barn :D.

Coop
 
Jag har en vanlig robotdammsugare som vi är nöjda med. En Roomba.
Jag bor i ett gammalt hus så den tar sig inte över våra höga trösklar, men det tycker jag är ett ickeproblem. Den har inga problem med trasmattor.
Vi har hund som fäller året runt :p
 
Jag har en asbillig robotdammsugare som jag är supernöjd med (fast jag har bara haft den en vecka :D), dock är en sådan robotmopp helt klart på inköpslistan för framtiden. Som vanligt är det svårt att veta vilka recensioner man ska lita på, men jag lutar åt en Braava 380...
 
Själv är jag sugen på iRobot Scooba 450, hundarna lortar ju ner en del...

Ja jag tycker den verkar bra också! Men en del skriver om att den lämnar kvar pölar av vatten som den sprutat ut, det skulle inte mitt laminatgolv tåla så bra misstänker jag... Om jag fattat rätt så städar Braava där den är, medan Scooba städar runt flera gånger i olika modes? Så Braavan blöter och torkar upp på en gång, medan Scooban blöter och åker vidare och sen ska hitta tillbaka och torka upp. Säkert bättre städeffekt på det sistnämnda sättet, men då måste ju kartläggningsprogrammet funka felfritt (plus koll på energiförbrukning, plus inga förändringar i rummet) och några recensenter verkar säga att det inte gör det. Missnöjda kunder (och handhavandefel!) finns ju alltid, men risken med vattenpölar på golvet är ingen höjdare när jag har laminat i varenda rum utom badrummet...
 
Om jag fattat rätt så städar Braava där den är, medan Scooba städar runt flera gånger i olika modes? Så Braavan blöter och torkar upp på en gång, medan Scooban blöter och åker vidare och sen ska hitta tillbaka och torka upp.

Jag har tolkat det som att Braavan motsvarar en flatmopp medan Scooban arbetar mer som en traditionell garnmopp (med rikligt med vatten).

Vi har tegelgolv och klinkergolv så det är bara en fördel med mycket vatten. Golvvärme, och det är strunt samma om det ligger kvar en pöl, den torkar snabbt. Troligen gör inte Braavan ett bra jobb mer än däruppe, där det är obehandlade furugolv.
 
Jag har tolkat det som att Braavan motsvarar en flatmopp medan Scooban arbetar mer som en traditionell garnmopp (med rikligt med vatten).

Vi har tegelgolv och klinkergolv så det är bara en fördel med mycket vatten. Golvvärme, och det är strunt samma om det ligger kvar en pöl, den torkar snabbt. Troligen gör inte Braavan ett bra jobb mer än däruppe, där det är obehandlade furugolv.

Aha, ja med såna golv hade jag nog siktat på Scooban också, den verkar mer avancerad - och det är ju alltid bra! :D
 
Det lutar nog åt en Roomba i allafall. Såg någon med våttork på youtube och tror att det går snabbare om jag bara svabbar av lite med moppen. Den lät också som ett helt tröskverk.

Hur är Roomban i ljudnivå? Vilka modeller har ni? Vet att jag för 2 år sedan mailade till dem och då fanns två varianter för just när man hade det lite mer skitigt :D
 
Har en dement brava380 i städskrubben. Gjorde sitt jobb ett tag, våttorkade förvisso bra (dock enbart våttorkade, ingen dammsugningsfunktion) men navigationen har alltid varit lite mindre effektiv än i våra neato dammsugarrobotar. Efter inte alldeles för lång tid i vår tjänst har dock bravan börjat ge upp och bete sigväldigt dement, kör tre drag och lägger sedan av. Efter mycket googling kom jag fram till att den skulle behöva en rejäl omstart. Försökte koppla ur batteriet, hjälpte inte. Ägnade en hel helg åt att starta den var 30 sekund för att tömma ur batteriet, gav dock upp när jaghade utnött skinn på pekfingret och roboten fortfarande spelade upp sin enerverande startmelodi och helt enkelt fortfarande vägrat dö.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: Mabuse
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: Maira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp