Robotgräsklippare

Wille

Trådstartare
Hur billig maskin kan man köpa? Gör den sitt jobb om man köper en billig maskin, typ max 2000? Hur installerar man? Jag har försökt läsa på nätet men fattar ingenting. Hur förhindrar man maskinen att köra in i rabatter? Hur får man den att köra över kraftiga växter? Kan den navigera där det är trångt, typ bara en maskinbredd eller två? Hur förhindrar man maskinen att fastna i olika kanter? Hur många timmar tar det att installera på runt 2000 kvm tomt med hinder överallt? Kan en billig maskin klippa så stor yta?
 
Hur billig maskin kan man köpa? Gör den sitt jobb om man köper en billig maskin, typ max 2000? Hur installerar man? Jag har försökt läsa på nätet men fattar ingenting. Hur förhindrar man maskinen att köra in i rabatter? Hur får man den att köra över kraftiga växter? Kan den navigera där det är trångt, typ bara en maskinbredd eller två? Hur förhindrar man maskinen att fastna i olika kanter? Hur många timmar tar det att installera på runt 2000 kvm tomt med hinder överallt? Kan en billig maskin klippa så stor yta?
Våran var rätt så dyr men kan svara lite generellt iaf. Tror att en billig blir svårt på så pass stor tomt, men vet inte. Vår tomt är typ 2300 kvm.

Vi valde att köpa till installation. Man lägger en slinga ett par cm ner i marken för att avgränsa mot ytterkanterna och runt rabatter om man inte har typ kantstenar. Den hittar in i smala gångar själv. Man lägger även en slinga mitt i, en guide-slinga så att den hittar hem till laddstationen. Går att göra själv men rätt tidskrävande med typ en spade, om man inte har nån slags fräs.

Den fastnar ibland, men ofta på samma ställen, hos oss fastnar den ibland vid ett äppelträd där marken går ner runt stammen. Men då kan man bara lägga i lite mer jord där tex.
 
Jag har kollat runt lite på nätet och inser att jag inte har råd med någon robotgräsklippare. Så den idén föll.
Jag ser utgiften som en investering i måendet, skönt att slippa må dåligt över oklippt gräs.

Som sagt, jag har en billig från Jula och den fungerar fint för oss. De kostar ca 5000 kr, men om du väntar en bit in i säsongen så brukar de köra erbjudande och sänka priset något.

Räkneexempel om du köper robotgräsklippare ist för att leja ut klippning.
Om du betalar 100 kr för gräsklippning en gång i veckan från maj - september (100*4*5=2000 kr per år) så har robotgräsklipparen betalat sig på några år, beroende på vad för modell du köper.
 
Jag ser utgiften som en investering i måendet, skönt att slippa må dåligt över oklippt gräs.

Som sagt, jag har en billig från Jula och den fungerar fint för oss. De kostar ca 5000 kr, men om du väntar en bit in i säsongen så brukar de köra erbjudande och sänka priset något.

Räkneexempel om du köper robotgräsklippare ist för att leja ut klippning.
Om du betalar 100 kr för gräsklippning en gång i veckan från maj - september (100*4*5=2000 kr per år) så har robotgräsklipparen betalat sig på några år, beroende på vad för modell du köper.
Jag vill inte ta av pengar som är öronmärkta till mitt avlopp.

Jag kan heller inte jämföra med att leja bort jobbet eftersom jag inte har råd med det heller. Jag går ju back ekonomiskt just nu.
 
Hur billig maskin kan man köpa? Gör den sitt jobb om man köper en billig maskin, typ max 2000? Hur installerar man? Jag har försökt läsa på nätet men fattar ingenting. Hur förhindrar man maskinen att köra in i rabatter? Hur får man den att köra över kraftiga växter? Kan den navigera där det är trångt, typ bara en maskinbredd eller två? Hur förhindrar man maskinen att fastna i olika kanter? Hur många timmar tar det att installera på runt 2000 kvm tomt med hinder överallt? Kan en billig maskin klippa så stor yta?
Hur smart, smidig, lättlagad och stark maskin vill du ha? Till en viss gräns får du det du betalar för. De billigare är svårare att laga, har sämre batteri eller drivhjul eller kåpa eller nåt annat. Eller så låter de mer, kan inte klippa lutning/knöligt, klarar inte vissa pasager o s v. Nånstans måste tillverkaren skära ner på kostnaderna för att kunna sälja billigt.
Om den billiga gör sitt jobb, beror helt på var du sätter nivån.
Man pillar/gräver ner begränsningskablar och guidelina under grässvålen, om man gör det ordentligt. Finns de (privatpersoner) som bara trycker ner hårt i marken, men slarvar man så riskerar man att kablarna går av och då funkar inte roboten.
Man kan skydda träd och buskar med begränsningsöar (kabel runt som sen är kopplad till det stora) eller genom kantskydd, t ex stenar eller brädor. De behöver vara tillräckligt höga för att roboten inte ska råka köra upp på dem och fastna.
Vad är kraftiga växter? Den är designad för att klippa gräs. Ibland klarar de pinnar, ibland fastnar pinnen, men oavsett så slits eggen på knivbladen.
Trånga passager kan bli lurigt.
Hur lång tid en installation tar beror väl lite på vem som utför den, hur och hur många öar, avvikelser m m som behövs.
Nej, det billiga klarar sällan större ytor.




Det är dyrt att köpa en ny, speciellt om man vill ha kvalitet och välkänt märke med app, service m m, men det kan alltid vara värt att kolla om en återförsäljare har begagnade maskiner inne i inbyte. Jag vet flera äldre maskiner som rullat sen robotarna kom och som fortfarande gör sitt jobb väl.
 
Vet inte. Men det finns ju folk som vill ha kolonilotter så jag tänkte chansa.
Aldrig hört talas om något liknande, så jag googlade och det verkar ju vara en grej! Men jag antar att man bör ha viss tur med vart man bor i förhållande till de som är intresserade.
 
Aldrig hört talas om något liknande, så jag googlade och det verkar ju vara en grej! Men jag antar att man bör ha viss tur med vart man bor i förhållande till de som är intresserade.
Det kan vara så. Och jag bor inte riktigt där det finns mycket lägenheter.
 
Aldrig hört talas om något liknande, så jag googlade och det verkar ju vara en grej! Men jag antar att man bör ha viss tur med vart man bor i förhållande till de som är intresserade.

Jo, och så måste man vara villig att släppa kontrollen över sin trädgård i den delen. Även om man kan komma överens om riktlinjer tror jag det krävs ganska stor tolerans om någon ska tycka att det är värt att betala för. Sen är det kanske inte riktigt i trådens anda; att hyra en gräsmatta för förmånen att få sköta om den och odla gräs har jag inte hört talas om. Möjligtvis om man har en väldigt tolerant tolkning av vilka grässorter som får odlas så kan intresse finnas, men då är det risk att andra problem dyker upp....
 
Jo, och så måste man vara villig att släppa kontrollen över sin trädgård i den delen. Även om man kan komma överens om riktlinjer tror jag det krävs ganska stor tolerans om någon ska tycka att det är värt att betala för. Sen är det kanske inte riktigt i trådens anda; att hyra en gräsmatta för förmånen att få sköta om den och odla gräs har jag inte hört talas om. Möjligtvis om man har en väldigt tolerant tolkning av vilka grässorter som får odlas så kan intresse finnas, men då är det risk att andra problem dyker upp....
Jag tänker mig att jag inte tar betalt i pengar utan i gräsklippning.
 
Hur billig maskin kan man köpa? Gör den sitt jobb om man köper en billig maskin, typ max 2000? Hur installerar man? Jag har försökt läsa på nätet men fattar ingenting. Hur förhindrar man maskinen att köra in i rabatter? Hur får man den att köra över kraftiga växter? Kan den navigera där det är trångt, typ bara en maskinbredd eller två? Hur förhindrar man maskinen att fastna i olika kanter? Hur många timmar tar det att installera på runt 2000 kvm tomt med hinder överallt? Kan en billig maskin klippa så stor yta?
Odla äng och köp en billig lie på Bauhaus och hugg den ett par gånger per sommar?

Om du skaffar en robotgräsklippare, glöm inte att låta den stå på kvällar och nätter så den inte äter upp igelkottarna, de är hotade.
 
Odla äng och köp en billig lie på Bauhaus och hugg den ett par gånger per sommar?

Om du skaffar en robotgräsklippare, glöm inte att låta den stå på kvällar och nätter så den inte äter upp igelkottarna, de är hotade.
Det är slitigt som fan att slå med lie. Jag får ont på nolltid. Dessutom är mitt gräs mjukt och svårslaget. Jag har inte rutinen att slå sådant gräs.
 
Vill bara lägga till att robotgräsklippare är super om man inte tål nyklippt gräs. Förr kunde jag inte vara ute om nån klippte gräset. Numera så är det inga problem. Inte en reaktion.
 
Eller hyra ut trädgården till odlingssugen lägenhetsmänniska.
Men hur ska det gå till när precis allt ska vara på DITT sätt?? Blev ju ett jävla liv när ditt boendestöd skar upp några potatisar på fel sätt. Tror du på riktigt att det funkar att ha någon som planterar och fixar i din trädgård? Tänk om människas skär kanterna lite snett?? Gräver upp fel blomma?? Klipper gräset för kort?
 
Men hur ska det gå till när precis allt ska vara på DITT sätt?? Blev ju ett jävla liv när ditt boendestöd skar upp några potatisar på fel sätt. Tror du på riktigt att det funkar att ha någon som planterar och fixar i din trädgård? Tänk om människas skär kanterna lite snett?? Gräver upp fel blomma?? Klipper gräset för kort?
Jag tänkte inte släppa hela trädgården utan bara grönsakslandet. Och de enda förhållningsregler jag har där är att inte ha ut jord i gångarna och inte använda gift. Borde inte vara så svårt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: Ms_Antrop
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 266
Senast: Gabbi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Få med sambo i hästköp
  • Sele till shettis

Omröstningar

Tillbaka
Upp