Bukefalos 28 år!

Rockard till shettis

J

JennyK

Hoppas på att kunna få lite hjälp från er körfolk härinne!:)

Jag köpte shettis för en dryg månad sedan och har sedan dess dammsugit begagnatannonserna, men det finns ju inget kördugligt överhuvudtaget att få tag i...
Jag vill ha en rockard som är godkänd för tävling. Inte för att vi ska börja tävla direkt, men om vi vill framöver så ska inte vagnen sätta stopp för det. Jag vill ha lufthjul också för min paddock är rätt så mjuk,så jag tror hårda hjul skulle skära ner för mycket i underlaget.

Till min fjording har jag en Tidaholmsrockard som jag väl är rätt så nöjd med, men jag tycker att Roslagsrockarden och liknande är väl dyra innan jag ens vet hur mycket jag kommer köra shettisen. Finns det inga lite billigare rockarder som ändåhåller måttet för tävling? Kollade på Mickes fyrhjulingar, han hade graderat upp sin rockard lite så den såg lite rejälare ut nu, men den är fortfarande för smal. Jag mejlade och frågade om man kunde få den bredare, men då frågade han om man mäter från hjulens utsida eller från hjulens mitt, vilket jag inte kunde svara på. Men det borde väl vara från hjulens utsida väl?

Så vad tycker ni att vi ska satsa på? Har sett att det finns flera härinne som kör shettis!
 
Sv: Rockard till shettis

Jag var i samma sits som du, efter att ha haft en undermålig vagn i många år som inte gick att ställa in balansen på och som inte hade fjädring. Jag lånade en Roslagsrockard en period och kan inte påstå att den tilltalar mig, helt ärligt. Den modellen jag lånade var ny, men hade ändå ingen fjädring och ingen balansinställning, så tillbaka på ruta ett...

Av en slump fick jag reda på att Drive Out säljer vagnar på avbetalning, så jag börjde titta där och hittade deras Ponnyrockard 016L - lyckligtvis fick jag möjlighet att betala hela på en gång, men har man inte de pengarna så finns som sagt avbetlaning som alternativ i 12 eller 24 månader. Jag är väldigt nöjd med vagnen, den går att ställa in balansen på helt perfekt, den är bekväm, har bra fjädring och går att få med hårdgummihjul eller luftpumpade däck, lyktor, kuskkil, träfront eller metallfront, skärmar eller inte, skaklar som anpassas efter den häst som ska dra, m.m. Den enda nackdelen är att den inte är plättlätt att skruva ihop om man tar isär den för att transportera den, men det är inte omöjligt heller. Men t.ex. Roslagsrockarden eller NHS-sulkyn är lite lättare på den fronten.
 
Sv: Rockard till shettis

Tack för ditt svar. Det är väl inte så att jag inte har råd att köpa en dyrare vagn,men jag tycker det är mycket pengar innan jag vet om hästen ens är nåt att ha som körhäst. Men det måste ju vara en bra vagn ändå. DriveOuts ponnyrockard ser jättefin ut. Får jag fråga hur mycket du fick ge för den? Synd att den är jobbig att ta isär, det är en fördel med Tidaholmaren jag har - att jag kan ta med den bredvid fjordingen i transporten när vi ska iväg.
 
Sv: Rockard till shettis

kostar inte DriveOuts nånstans runt 13-14'? Den är jättefin, känner några som har en sån. Med en kuskkil så sitter man bra i den, men groomen har inte lika gott om plats.

Jag har en NHS-sulky, den kostar ungefär lika. Den är jag nöjd med och den går både enkelt att fälla ihop så att man kan hänga den på sulkyfästen bakpå transporten, eller montera isär och ta i spilta - eller i bakluckan på kombi (sägs det, det har jag inte provat)
 
Sv: Rockard till shettis

NHS-sulkyn verkar det vara många som är nöjda med. Är det fjädring på den?
 
Sv: Rockard till shettis

Ja, den är fjädrad i själva hjulupphängningen. Och har justerbart säte och så man kan flytta axeln för att ändra balanseringen.

hanna.jpg
 
Sv: Rockard till shettis

Om du köper en vettig och hållbar vagn så är det högt andrahandsvärde om du mot förmodan skulle vilja sälja den igen :d
 
Sv: Rockard till shettis

Hur menar du med att man kan flytta axeln? Hur funkar det?:confused:
 
Sv: Rockard till shettis

Man sätter fast axeln med skruvar och muttrar. Och så finns det flera olika hål på vagnen att välja på där man sätter fast den. Axeln längre fram ger mindre vikt i däckeln och tvärtom.

Man ställer först in sätet så att man sitter bra, sedan justerar man axeln för att få lagom vikt på däckeln.
 
Sv: Rockard till shettis

Okej, det verkar ju bra. Det kanske man kan på min med, har jag aldrig kollat ens.

Ni som kör med shettisar och tävlar - använder ni samma rockard till alla disciplinerna? Finns det maratonvagnar för enbet till shettis eller blir det för tungt?
 
Sv: Rockard till shettis

Nej det finns maratonvagn för enbet shettis. Gå in på Tidaholmsvagnars http://www.tidaholmsvagnar.se/ hemsida så kan du kolla. Jag upplever att det är lättare att dra en Tidaholmsvagn än en rockard. Jag menar att man inte alltid skall stirra sig blind på vikten på vagnen för det finns andra betydande faktorer.
 
Senast ändrad:
Sv: Rockard till shettis

Det blev en begagnad Roslagsrockard! Hittade en till slut som jag åkte och köpte direkt. Nu ska jag bara försöka bestämma mej för sele.. :grin: Sen får vi se om hästen går att köra också..;)
 
Sv: Rockard till shettis

Roslagsrockarderna är ju kanon! Vad har du tänkt dig för prisklass och färg på sele då?
 
Sv: Rockard till shettis

Ja, den har ju några år på nacken, men den blir nog bra ändå!:)

Vad gäller sele så har jag inte bestämt mej än, men fundrerar på en syntetsele från Zilco, faktiskt. Sports med svängd brösta verkar bra, tycker jag. Jag hatar att putsa läder..;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 756
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 494
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 179
Senast: CFrisk
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Beta slagen mark
  • Måla på häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp