Rockard till shettis

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Burza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 160

Burza

Trådstartare
Jag ska köpa ny rockard till min shetlandsponny. Vilken ska jag välja?

1. Tidaholms rockard 201
2. Roslagsvagnens comfort
3. Drive-outs importvagn rockard 1

Har riktig beslutsångest:confused:

Sv: Rockard till shettis

Det bryss ju om du har några speciela tankar runt din körning? Skall du tävla? Köra i terräng? Skogskörning?

Mvh
Eran Emma

Jag kör min ponny relativt mycket och det kommer att bli mer nu när jag säljer ridhästen.
Kanske jag vill tävla någongång, men annars träning i skog och mark samt körning på bana.

Ja, den ser rejäl ut. Priset skiljer sig dock några tusenlappar från de andra. Varför hårdgummihjul tycker du???

Ja dom ligger lite högre i pris, men inte utan anledning, den är helt klart värd pengarna. Hårdgummihjul har flera fördelar, det är snyggare (tycker jag), ska du tävla senare så ser rockarden mer elegant ut (är en fördel i dressyren), det sladdar lättare i kurvorna (=går fortare), dom rullar lättare, skulle du tävla maraton så "klättrar" inte hårdgummihjul på samma sätt som lufthjul kan göra om man kör på en stolpe etc. därmed inte lika stor vältrisk samt att du inte riskerar att få punktering.

Jag har också funderat på det där med de olika däcken.
På min nuvarande roslagare är det hårdgummihjul, så det är jag van.
Tycker inte den är så bekväm, men det är den gamla modellen...
...på 115 cm.
Men "alla" säger att det är bekvämare att åka med lufthjul?

Det beror ju på vad man har för fjädring i vagnen, har man gummitorisionsfjädring (= separat hjulupphängning) som det är på Tidaholms-rockarden 201 så känns det "ingen" skillnad, men har man en dåligt fjädrad vagn/rockard kan jag färstå att det är mer komfortabelt med lufthjul. Har man bra fjädring så är det snarare skönare att köra med hårdgummihjul, då detta inte känns lika "tungt" som med lufthjul.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Mli
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 981
Senast: fio
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka