Röd vid skoning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 934
L

lul

Min shettis skoddes igår (hade endast gått fem veckor, han hade tappat en sko o passade då på att sko om och få sommardojjor). men han var väldigt röd i lamellranden i alla fyra hovar - vad kan detta bero på? normalt är han inte det. kan det vara att han haft broddar på sig och det varit barmark vilket gjort större tryck under hovarna? foderrelaterat (bytte stall= nytt hö i oktober förra året)? Eller så enkelt att hovslagaren tog lite mycket då det bara gått fem veckor, normalt 8 veckor?
Han är inte varm på hovarna eller visar något annat "fel"...

Sv: Röd vid skoning

Jag har aldrig sett att hovarna blir röda i lamellranden av för hård verkning. Men om du får en reaktion som sätter av hemoglobin i lamellhornet så sitter det kvar där tills det växt bort. Det du ser kan alltså vara en gammal reaktion kanske från stallbytet eller äldre. Det kan komma från en betesperiod i sommras kanske?

Sen vill jag påminna om att detta inte är en chattsida, således kan svaren dröja lite mer än 10 minuter.

Boj/moderator

Tio minuter..? Det var ju tre dygn från frågan ställdes tills den vad jag kna se "puttades upp", eller är jag helt fel ute..?

till TS: Vi har haft en häst som hade en liknande reaktion en gång. Det härledde vi till foderbyte, och en förmodligen kraftig reaktion på det. Det försvann igen när hoven växte ner och kom aldrig tillbaka, och hästen har aldrig haft några problem sen dess.

Senast ändrad:

aha... tack för era svar. kan kanske ha att göra med att han gick på ett annat bete i somras än vad han brukar göra, dock mindre kraftigt men samtidigt vila han helt i två veckor och gick ute dygnet runt vilket han normalt inte gör under sommaren.
han mår alldeles utmärkt och har inte alls varit varm på hovarna de senaste månaderna, så det bör ju vara något gammalt. jag får hålla utkik hur han ser ut nästa gång han skos.

Sorry, hade nog glömt ögonen någon annanstans, fel av mig.
:rofl: :rofl: :rofl: :p

Mitt svar till TS är att det är en foderrelaterad reaktion och ett varningstecken på en svagt fångrelaterad reaktion.

Mitt svar till SO är att jag har själv sett blodet spruta i lamellranden vid för hård verkning och den färgen va röd.

Det blev klingan oxå.;)

Jaha menar du att den blödde i själva lamellhornet då eller?
Hade du med detta något att anknyta till den aktuella hästen som vi pratar om här?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 237
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 274
Senast: animalasia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 436
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21