Bukefalos 28 år!

Röd och irriterad vulva?

Philosophia

Trådstartare
Det är drygt två månader sedan Dafne löpte och idag upptäckte jag att bulvan var röd och irriterad, samt att hon har klara flytningar. Jag pratade med en sköterska som misstänkte att hon kanske är skendräktig och har tvättat sig mycket. Men eftersom Dafne även har flytningar så tyckte hon ändå att vi skulle komma dit så de fick titta på henne. Någon som har erfarenhet av liknande symptom på hund?
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Veterinären misstänkte vaginit, men vi fick en tid på måndag för ultraljud för att utesluta livmoderinflammation. Idag har hon en temphöjning på ungefär en grad, vilket gör mig lite orolig. Någon som vet om vet om högre temp eller feber förekommer vid vaginit?

Om det nu skulle visa sig vara livmoderinflammation, är det någon som har positiva erfarenheter av icke-kirurgisk behandling?
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Ingen som har erfarenhet av icke-kirurgisk behandling eller andra synpunkter?

Tempen är förresten nere på normala 37,8 grader igen.
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Jag säger bara, kastrera om det är livmoderinflammation. Har man otur tar inte icke kirugiskt allt och man får en supersjuk hund som i värsta fall stryker med.
När min fick det så var det inte ens ngn diskussion från vet, rätt in på op. Bordet.

Risken är även att det återkommer.
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Min är ju inte alls allmänpåverkad (än, måste jag ju tillägga). Är det akut så är det självfallet operation som gäller. Annars, om det inte innebär något direkt lidande för hunden så har jag henne helst intakt för att undvika eventuella biverkningar av kastration. Men jag har ju förstått att kastration är nödvändigt i de flesta fall och är det nödvändigt så är det.
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Har bara erfarenhet av att om man kör behandling medicinskt och inte kirurgiskt så skjuter man bara problemen framför sig, det återkommer förr eller senare, antingen direkt efter avslutad behandling eller vid nästa löp.
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Om det nu skulle visa sig vara livmoderinflammation, är det någon som har positiva erfarenheter av icke-kirurgisk behandling?

Japp! Vår tik fick livmoderinflammation vid sitt andra löp, vid 1 år och 10 månader. Behandlades både "lokalt" och med tabletter med antibiotika. Läkte ut på nån vecka och hon har inte haft bekymmer sedan dess, hon är 6 år nu.

Hon var i och för sig inte aktuell för avel då heller, men veterinären tyckte att det var onödigt att börja karva i en så ung hund som redan haft en lång konvalecens bakom sig (benbrott som valp).
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Skönt med tid! Min tik började löpa om ca två veckor efter löp, det var inte roligt för mitt psyke innan hon blev kollad med ultraljud. Håller tummarna för er!
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Japp! Vår tik fick livmoderinflammation vid sitt andra löp, vid 1 år och 10 månader. Behandlades både "lokalt" och med tabletter med antibiotika. Läkte ut på nån vecka och hon har inte haft bekymmer sedan dess, hon är 6 år nu.

Skönt att höra om någon positiv erfarenhet i alla fall. Fick hon ligga inne under behandlingen?
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Det kändes fantastiskt bra att få en tid redan på måndag. Jag hoppas verkligen att veterinären från i fredags har rätt och att det bara är en vaginit.
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Har bara erfarenhet av att om man kör behandling medicinskt och inte kirurgiskt så skjuter man bara problemen framför sig, det återkommer förr eller senare, antingen direkt efter avslutad behandling eller vid nästa löp.

Jo, det är ju ofta det man hör. Men det borde ju finnas några som har positiva erfarenheter. Varför fungerar t.ex. icke-kirurgisk behandling bra på människor men dåligt på hund egentligen?
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Nej, hon fick en engångsdos med antibiotika i slidan hos veterinären och sen tabletter i 10 dagar tror jag det var. Valde att åka tillbaka för kontroll efter behandlingen för att vara på den säkra sidan.
Precis som din tik så var hon inte allmänpåverkad utan hade klara flytningar och var röd. Som veterinären sa då så kommer de flesta in en vecka senare, när tiken har feber och gula flytningar och då är det sällan meningsfullt att behandla.
Hoppas att det går bra för "er" också!
Om jag räknar rätt nu så har vår tik löpt problemfritt 8 gånger sedan dess.
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Min var heller inte allmänpåverkad och livmodern såg okej ut. Alltså var det inte långt gånget. En stängd livmoderinflammation är inget jag vill riskera. För mig va op. Självklart eftersom de flesta som sagt får det igen. Min var bara 2 1/2 år.
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Okej, så inget livmodersammandragande medel?

Jag är jätteglad att höra att det gick så bra för din tik! :)
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Fast varför åkte den rätt in på operationsbordet om livmodern såg okej ut? Hur kom de fram till att det var livmoderinflammation?
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

För att hon hade lätt variga flytningar. Livmordern såg okej ut, inte bra.
Detta gick fort, på morgonen inga flytningar men på dagen.
I hennes fall var det cysta som orsakade det hela = väldigt skönt att på bort den vilket inte hade skett vid medicinerig.
Jag har väldigt mkt respekt för livmoderinflammation och jag tar hellre en kastrering. På min är det ingen skillnad alls sen innan. Vet bara en som fått "problem". Inkontinens men det är lätt åtgärdat.

En bra info sida: http://mobil.agria.se/hund/artikel/pyometra---livmoderinflammation-hos-hund
 
Senast ändrad:
Sv: Röd och irriterad vulva?

Okej, men då såg ju inte livmodern okej ut om hon hade cystor?

Jag har en enorm respekt för livmoderinflammation och självklart motsätter jag mig inte operation om veterinären säger att det är nödvändigt. Jag är mycket mån om mina hundar. Däremot så för kastration med sig en del med trista biverkningar. 10% av kastrerade tikar drabbas av inkontinens (t.o.m. 20% enligt enligt en amerikansk undersökning). Risken för sköldkörtelrubbningar ökar med 30%. Även om det går att åtgärda med livslång medicinering så är det tråkigt om man inte får tävla eftersom dispenser i princip alltid avslås när det gäller lure coursing och race.

I varje fall så kan jag andas ut! Ultraljudet visade att livmodern var jättefin. Inga tecken på vare sig inflammation, vätska eller cystor. Det verkar med andra ord bara vara en vaginit. Så skönt! :)
 
Sv: Röd och irriterad vulva?

Jag menade okej med tanke på inflammationen, den var alltså inte hårt "åtgången".

Skönt!! Krya på sig till vovven :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: Pilot
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 957
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 934
Senast: Rosett
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp