Bukefalos 28 år!

Röda "inre" ögonlock?

athena

Trådstartare
Röda \"inre\" ögonlock?

Jösses, detta blir svårt att förklara... Mitt föl är fem månader och har en rodnad på de "inre" ögonlocken. De faller fram lite, jag vet inte om det är det som kallas tredje ögonlocket, som ska falla fram vid stelkramp? Det här är liksom längst fram i ögat, vid tårkanalen.

Det rinner inte direkt ur hennes ögon, inte mer än vad jag kan tycka är normalt iaf. Hon verkar inte lida av det i övrigt men jag tycker att det ser obehagligt och irriterande ut (så svårt när man inte kan fråga...).

Nån som har nån tanke om vad det kan vara och vad man kan göra åt det? Hon har haft det i ngn vecka nu skulle jga tro.

Är ute 12 timmar (minst) per dygn, står på långhalm, väl ventilerat stall men drag är svårt att sia om hur det är ställt med nere på golvet där hon sover. Om det kan vara till ngn hjälp?
 
Re: Röda \"inre\" ögonlock?

Haha...hon får ett "fulöga" :rofl: :rofl:
men du kan trösta dig med att den vackra har ett likadant...det är det ögat han visar konkurenterna när han lägger mangel på dom från dödens :bump: :bump:
OM det är som jag tror så är det bara pgmentet som är rödrosa på ena sidan och på andra sidan är det brunt...kolla hennes andra öga så visar det sig att hon ser likadan ut där , fast där är det brunt istället.
 
Re: Röda \"inre\" ögonlock?

Du har alltid så klämkäcka svar... :D

Men jag tror att det är lika på båda ögonen? Måste kolla mer noga sen. Jag kanske kan försöka plåta henne och lägg ain en bild (tekniskt magasin).
 
Re: Röda \"inre\" ögonlock?

haha, fick en inre syn av en travare som gav konkurrenterna "onda ögat" innan han stack ifrån dem ;)
 
Re: Röda \"inre\" ögonlock?

Det har precis båda mina hästar haft - en ögoninfektion. Ingen av dem var rinnig i ögonen, men inre ögonlocken kröp fram en bit.
Behandlas med ögonsalva (penicillin) i tio dagar.

;) Krocket
 
Re: Röda \"inre\" ögonlock?

Aha. Tror du vet. kan skriva ut sånt per telefon, eller måste man ha ett besök...? Vad hette salvan du fick, var det en "vanlig" penicillin-salva typ Streptocillin eller ngn speciell ögon-dito?
 
Re: Röda \"inre\" ögonlock?

valacken fick ögoninflammation, hade rött som du säger men även rinnigta ögon.

Fick Fucithalmac ögonsalva utskrivet. Blev bra på ett kick.

Är du tjenis med vet kan han/hon skriva ut per telefon. MEN de får inte göra så längre eg utan ska titta på hästen innan de skriver ut recept. Såldes fick jag betala 1100 kr för ett besök på 10 minuter, och 88 kr för salvan.

Men har du en vet du känner eller som tänjer lite på reglerna kan de skriva ut per telefon och bara ringa in recept.
 
Re: Röda \"inre\" ögonlock?

Min vet gjorde som Alxandra W´s. Tycker att det är OK att vet skriver ut utan att titta om vet känner kunden och kan lita på hans/hennes uppgifter, och det så klart inte handlar om mer komplicerade fall.

Hur som helst fick jag först Chloromycetin, men den tog inte, så efter den behandlingen fick jag Fucithalmac - och det försvann med det bums.

;) Krocket
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
868
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 391
Senast: Fille
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 670
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp