Rödfärgat urin i snön??

M

merman

Vi upptäckte i går att någon häst i hagen kissar rödfärgat, syns tydligt i snön i hagen.

Vad kan detta bero på? Vad göra?

merman
 
Har hästarna i vårat stall gjort till och från i vinter osså.
Har dom ätit granris? Dom kan kissa rött av det.
Har dom vatten i hagen? Om inte så kan det bero på att dom dricker lite och urinen blir mer koncenterad och därav rödare.
 
Det beror nog på att hästarna förmodligen inte har tillgång till vatten. Våra hagar är också fulla med röda fläckar såhär vintertid då det är omöjligt att ha vatten ute.
Se bara till så att hästarna dricker tillräckligt då de är inne / vattna en gång (eller flera) under dagen.
 
beror på att de dricker mindra på vintern. mina har ALLTID vatten i hagen, men de dricker ändå inte så mkt när det är kallt ute.
 
Kan ju också bero på att den hästen hade en "släng" av korsförlamning dagen innan. När muskelcellerna bryts ned så "läcker " deras färgämne (myoglobin har jag för mig det heter) ut i kroppen.
Troligast är väl dock att den t.ex. dricker för lite som flera har föreslagit. Ville bara säga att det kan vara allvarligare om man har otur.

Mvh/Marie
 
Det gör alla hästar, kommer inte i håg varför, men det är helt naturligt! :D
 
Ja, dom har ätit granris.

Ja, dom har vatten i hagen.

:bow:merman
 
TACK ALLA :bow: :bow:

Nu känner vi oss tryggare eftersom vi inte visste vilken häst det var och tycket att det var rött både "lite här och där".

merman
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: skogaliten
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 503
Senast: Santoxen
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
697

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp