rödljus behandling/ljus terapi häst

QueenLilith

Trådstartare
Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta?

Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det verkligen?

Någon som har köpt egna apparat? om ni har, vilka effekt har ni fått?
 
Menar du som typ Best Box?

Ridsport skrev artiklar om det för några år sedan, de gjorde tummen ner.
 
Vad jag vet finns det dåligt med studier kring om rödljus eller infrared-ljusbehandling faktiskt har någon klinisk effekt, och en hel del av dessa studier är betalade av tillverkare av dessa produkter eller andra med kommerciellt intresse.
En bra studie pekar på att det inte gör någon skillnad för sårläkning.
I min erfarenhet har det främst använts mot diffusa muskelsmärtor och som förebyggande, det är de enda gångerna jag sett det. Stötvågsbehandling är bättre skulle jag säga, och en mer vetenskapligt underbyggd metod.
 
Jag har något svagt minne av att det har visats sig ha effekt på sårläkning på människa. Att det används på äldre personer med bensår. Men jag har ingen källa så det kan mycket väl vara att jag minns fel.
 
Jag har använt biolight och pharmalight med bra effekt, både på sår och muskler. Många gånger.
Även testat Bios-täcke en gång och även där effekt under behandling. Men det har jag bara testat en gång som sagt.
 
Menar du som typ Best Box?

Ridsport skrev artiklar om det för några år sedan, de gjorde tummen ner.
Menar mer såna som man själva kan köpa, har också läst den om best box. Så inte sånt rum man ställer in sin häst i, men preparat man själv använder. Tror inte jag kan länka till såna jag menar här :D
 
Funderar också på att köpa, kanske ljusterapi som Pharmalight eller laser för hemmabruk, men har lite svårt att välja och vill gärna ha tips och recensioner så skriver för att följa.
 
För min egen del har det påverkat läkningen som positivt. Svårt att säga med hästarna, men upplever att pharmalight haft effekt på den äldre tävlingsponnyns gallor.
 
Vi har laser. Synd bara att jag inte tog bilder på hur 3 åringen såg ut efter operationen i hasen och hur hon såg ut efteråt vid regelbunden laser behandlingen av området. Jag var gråtfärdig när jag såg henne efter operation, hasen var värre en någonsin och så vätskefylld men samtidigt skulle hon stå stilla i 10 veckor i en ruta av 3x3 meter dygnet runt. Jag vet inte men jag har fått för mig iaf att vi hade inte lyckats fixa hennes stora problem med vätska i hasen utan laser eller det hade iaf tagit väldigt mycket längre tid en vad de gjorde iaf. Idag syns ingenting om du inte är medveten om att hon är opererad som 1 och halvt åring.
 
Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta?

Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det verkligen?

Någon som har köpt egna apparat? om ni har, vilka effekt har ni fått?
Sambon har någon manick med någon sorts rött ljus som var framtaget för sårläkning på människor om jag inte minns fel. Jag körde den på min hund när hon tog bort juver efter juvertumörer. De opererade bort hela raden juver från bröst till så långt bak man kunde komma typ. Hon såg hemsk ut. Som en hoptråcklad rostbiff liksom. Jag lampade henne några gånger om dagen. Veterinären hade aldrig sett så snabb läkning. Har kört på mig också och upplever effekt. Samma på hästs näsborre när han skar upp den och vet fick sy sår med fula kanter. Upplevde det läkte fort där med.
 
Laser ger effekt ner till några centimeters djup i vävnad (beror på vilken man använder och hur) och är bra till mycket om man gör någorlunda rätt.
Övriga ljusterapier som gemene man kan köpa är generellt inte bevisat effektiva. Annat än placebo och eventuellt ökad värme/ytlig blodcirkulation tillfälligt. Vilket i sig förstås är bra, men kan lätt uppnås på både billigare och effektivare sätt än den typen av ljus. Men det gör heller ingen skada, så upplever man att det funkar så är det ju lugnt att köra på. Skulle dock inte rekommendera att lägga pengar på det. Bättre i så fall att hyra liten laser månadsvis eller liknande medan man har behov för en specifik skada - med guidning av någon kunnig.

Sårläkning på häst går ofta snabbt naturligt. OM läkning inte blir bra är det i regel inte i den ytligaste vävnaden.
 
Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta?

Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det verkligen?

Någon som har köpt egna apparat? om ni har, vilka effekt har ni fått?
Jag använde laser på min hästs senskada på djupa böjsenan och jag vet ärligt talat inte riktigt om det gav någon enorm effekt egentligen. Tänker att det väl inte skadar iallafall.
 
Jag fick nån rödljusterapi-grej, som en mjuk platta man kan lägga mot vald kroppsdel, i julklapp av mamma. Tänkt till hästen och mig.

Hästen gillar den skarpt och han är ganska svårflörtad. Om den gör mer än skapar värme kan jag inte uttala mig om. Jag ser det mer som feelgood och tycker den är värd pengarna för det.
PXL_20240104_173522610.jpg
 
Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta?

Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det verkligen?

Någon som har köpt egna apparat? om ni har, vilka effekt har ni fått?
Jag har använt PharmaLights produkter, och tycker dom fungerar även om jag inte riktigt begriper hur dom kan.. Började med att vi tog ut en person som använde både deras ljusapparat Photizon och täcke på en häst som hade problem med ryggen. Testade alla möjliga massörer och behandlingar på den hästen med deras grejer vad det enda som jag märkte skillnad med (visade sig sedan att hästen hade fel på någon disk i ländryggen). Köpte då deras Warp 10 som jag använt på både häst och mig själv. Svårt att veta vilken effekt den haft på sår, men har hjälp när jag haft sträckningar eller liknande. Hade jag haft råd hade jag köpt deras täcke, men det är galet dyrt!
 
Sambon har någon manick med någon sorts rött ljus som var framtaget för sårläkning på människor om jag inte minns fel. Jag körde den på min hund när hon tog bort juver efter juvertumörer. De opererade bort hela raden juver från bröst till så långt bak man kunde komma typ. Hon såg hemsk ut. Som en hoptråcklad rostbiff liksom. Jag lampade henne några gånger om dagen. Veterinären hade aldrig sett så snabb läkning. Har kört på mig också och upplever effekt. Samma på hästs näsborre när han skar upp den och vet fick sy sår med fula kanter. Upplevde det läkte fort där med.
Det var visst inte rött ljus bara. Maskinen är från Bioptron. Tror inte det finns studier på häst. Men det finns lite studier om sårläkning, läkning av brännskador på human. Fanns någon liten studie på bara 30 hundar också vid snabb googling.
Men jag upplever som sagt effekt. Inte så billig dock.
 
Jag har både en pharmalight photizo och en rödljusmatta. Är båda rött ljus och nära ir-ljus på båda. Använder ffa "mattan" över ryggen på både hästarna och på min nacke. Jag märker stor skillnad på mig själv. Har tom lyckats häva migränanfall med den, de kommer från spänningar pga en nackskada. En större "matta" flr hela ryggen står på önskelistan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: KAROLIJNAH
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 997
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp