Bukefalos 28 år!

Rökande grannar - vad kan jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är rökarens ansvar att lösa, känner jag. Rökaren är den som utsätter andra för både obehag och hälsovådliga ämnen, då bör det också ligga på rökaren att ansvara för att ingen drabbas av dennes val och vanor. Störningen som cigarettrök innebär är liksom något helt annat än typ musik/barnskrik/smällande dörrar.

Tyvärr ser det inte ut så idag, utan rökarens rättigheter trumfar alla andras. Vilket i mina ögon är vansinne.

Ja precis! Jag har exempelvis hund. Det är mitt eget val och det finns risk att andra människor är rädda eller allergiska. Det är ingen mänsklig rättighet att ha hund som trumfar andras rätt att röra sig i sin omgivning, så jag får anpassa mig utifrån hur andra människor mår av mina hundar.

Precis som med rökning så kan man ju dock inte alltid undvika störa någon (jag hade t.ex. inte klagat om det röktes ett par gånger om dagen - då kan jag gå in för att slippa det värsta och sedan vädra ut efteråt), men man gör trots ändå sitt bästa för att undvika att andra inte ska lida av val som inte är deras och som de inte kan påverka.
 
Jag lider med dig @Philosophia! Vi hade det likadant innan vi flyttade till huset. Människor som måste röka stup i kvarten dygnet runt. Hände tämligen ofta att jag vaknade i panik och trodde att det brann när röklukten letade sig in i sovrummet via ventilationen. Att ha fönstret öppet var inte att tänka på. Jag bad, bönade och grälade men hade absolut noll påverkan på våra grannar så vi flyttade. Det gick helt enkelt inte att bo kvar. Styrelsen gjorde inget utan hänvisade oss bara till att lösa det på bästa sätt själva. Jag hoppas det löser sig bättre för dig!
 
Jag lider med dig @Philosophia! Vi hade det likadant innan vi flyttade till huset. Människor som måste röka stup i kvarten dygnet runt. Hände tämligen ofta att jag vaknade i panik och trodde att det brann när röklukten letade sig in i sovrummet via ventilationen. Att ha fönstret öppet var inte att tänka på. Jag bad, bönade och grälade men hade absolut noll påverkan på våra grannar så vi flyttade. Det gick helt enkelt inte att bo kvar. Styrelsen gjorde inget utan hänvisade oss bara till att lösa det på bästa sätt själva. Jag hoppas det löser sig bättre för dig!

Jobbigt! Man känner sig så himla maktlös och eftersom att det inte finns något sätt att lösa det så är den enda åtgärden att flytta. Jag jobbar hemifrån åtminstone tre dagar i veckan. Att inte kunna ha några fönster öppna för vädring eller balkongdörren öppen för hundarna om de vill ligga och sola är skittrist. För att inte tala om att röken, beroende på vind, kommer in i lägenheten även när allt är stängt. Min astma som jag knappt har märkt av på mer än 10 år är sämre än någonsin.
 
Vad menar du med "min känsla av moraliskt övertag"? Till och med jag som är etiker till yrket har svårt att begripa det.
Verkligen? Citerar ur din TS:

Till råga på allt är maken i familjen hjärtläkare och frun apotekare (jag skämtar inte!), så de borde ju fatta lite bättre. De måste ha hål i huvudet eller något.

är jag helt rättslös mot dessa kedjerökande idioter

Man behöver ju inte ens läsa mellan raderna för att se att du anser att rökning är ett kvitto på låg intelligens. Gulligt!
 
Verkligen? Citerar ur din TS:

Man behöver ju inte ens läsa mellan raderna för att se att du anser att rökning är ett kvitto på låg intelligens. Gulligt!
Nog fan är de idioter om de med sin utbildning inte fattar att de inte bara är en olägenhet för @Philosophia utan även kan ge rent fysiska besvär. Är man så förbannat korkad så är det bättre att de sticker huvudet i varsin påse, knyter till och blossar på. :mad:

Hänsynslösa rökare är ett jävla pack, några dumjävlar slängde ner brinnande fimpar och tändstickor på vår balkong men som tur var så var det hyresrätt och efter ett samtal till värden tog det hus i helsike och de skulle kastas ut direkt om det skedde igen! :rage: :banghead:
 
Nog fan är de idioter om de med sin utbildning inte fattar att de inte bara är en olägenhet för @Philosophia utan även kan ge rent fysiska besvär. Är man så förbannat korkad så är det bättre att de sticker huvudet i varsin påse, knyter till och blossar på. :mad:

Hänsynslösa rökare är ett jävla pack, några dumjävlar slängde ner brinnande fimpar och tändstickor på vår balkong men som tur var så var det hyresrätt och efter ett samtal till värden tog det hus i helsike och de skulle kastas ut direkt om det skedde igen! :rage: :banghead:
Charmig syn på medmänniskor ni har.
Antar att detsamma gäller alla som är korkade nog att supa sig fulla, äta fet mat, äta socker, sitta på balkongen och sola osv - eftersom det är omsorgen om den egna hälsan som gör dem till idioter? Är rent ut sagt chockad över hur det är ok att utrycka sig om rökar, vill man hetsa på det sättet gör man banne mig bäst i att bo på landet någonstans utan grannar. Och jag förutsätter att man inte bor i gemensam trappuppgång eller åker hiss med sina pälsdjur, eller käkar skaldjur på balkongen, eller använder parfym?
 
Nog fan är de idioter om de med sin utbildning inte fattar att de inte bara är en olägenhet för @Philosophia utan även kan ge rent fysiska besvär. Är man så förbannat korkad så är det bättre att de sticker huvudet i varsin påse, knyter till och blossar på. :mad:

Hänsynslösa rökare är ett jävla pack, några dumjävlar slängde ner brinnande fimpar och tändstickor på vår balkong men som tur var så var det hyresrätt och efter ett samtal till värden tog det hus i helsike och de skulle kastas ut direkt om det skedde igen! :rage: :banghead:
Mycket ihopsamlade aggressioner där? :cautious:

Grejen är att det handlar om kommunikation, dvs hur ska @Philosophia komma överens med grannarna och förmå dem att ställa sig 10 m bort. Om man formulerar problemet som "jävla äckliga lågintelligenta grannar som inte lyssnar" så kommer man garanterat inte komma någonvart. Förutom att samla på sig ilska.
 
Mycket ihopsamlade aggressioner där? :cautious:

Grejen är att det handlar om kommunikation, dvs hur ska @Philosophia komma överens med grannarna och förmå dem att ställa sig 10 m bort. Om man formulerar problemet som "jävla äckliga lågintelligenta grannar som inte lyssnar" så kommer man garanterat inte komma någonvart. Förutom att samla på sig ilska.
Hur ska hon fortsätta kommunikationen, tänker du? "Jag har pratat med dem. Det hjälpte inte. Jag har förklarat att jag är astmatiker. Det hjälper inte. Jag har tappat tålamodet och ganska bitskt uttryckt mitt missnöje. Det hjälper inte heller. "
 
Mycket ihopsamlade aggressioner där? :cautious:

Grejen är att det handlar om kommunikation, dvs hur ska @Philosophia komma överens med grannarna och förmå dem att ställa sig 10 m bort. Om man formulerar problemet som "jävla äckliga lågintelligenta grannar som inte lyssnar" så kommer man garanterat inte komma någonvart. Förutom att samla på sig ilska.
Fast nu har hon ju testat ditt sätt, att gå dit och försöka få till ett samtal där dem inser att deras rökande är jobbigt och störande för @Philosophia . Vad menar du att hon mer ska göra? Stå med en vattenslang och skvätta varje gång dem tänder en cigg?
 
Charmig syn på medmänniskor ni har.
Antar att detsamma gäller alla som är korkade nog att supa sig fulla, äta fet mat, äta socker, sitta på balkongen och sola osv - eftersom det är omsorgen om den egna hälsan som gör dem till idioter? Är rent ut sagt chockad över hur det är ok att utrycka sig om rökar, vill man hetsa på det sättet gör man banne mig bäst i att bo på landet någonstans utan grannar. Och jag förutsätter att man inte bor i gemensam trappuppgång eller åker hiss med sina pälsdjur, eller käkar skaldjur på balkongen, eller använder parfym?
Om grannarna har fyllefester så det går ut över andra så anser då jag att det är ett problem om man upprepade gånger försöker förklara och ber dem visa hänsyn. När folk trots utbildning ger blanka fan i att andra mår dåligt av deras rökande så är de ett jävla pack i mina ögon. Vad du väljer att göra mot dig själv är inte mitt problem, vad du av hänsynslöshet väljer att göra mot mig är däremot mitt problem!
 
Mycket ihopsamlade aggressioner där? :cautious:

Grejen är att det handlar om kommunikation, dvs hur ska @Philosophia komma överens med grannarna och förmå dem att ställa sig 10 m bort. Om man formulerar problemet som "jävla äckliga lågintelligenta grannar som inte lyssnar" så kommer man garanterat inte komma någonvart. Förutom att samla på sig ilska.
Jättebra tänkt där, du är rökare? O_o
 
Charmig syn på medmänniskor ni har.
Antar att detsamma gäller alla som är korkade nog att supa sig fulla, äta fet mat, äta socker, sitta på balkongen och sola osv - eftersom det är omsorgen om den egna hälsan som gör dem till idioter? Är rent ut sagt chockad över hur det är ok att utrycka sig om rökar, vill man hetsa på det sättet gör man banne mig bäst i att bo på landet någonstans utan grannar. Och jag förutsätter att man inte bor i gemensam trappuppgång eller åker hiss med sina pälsdjur, eller käkar skaldjur på balkongen, eller använder parfym?
För att inte tala om ridning.
 
@BobberiBoo och @mandalaki tanken med tråden är ju bra, @Philosophia vill ha input på mer konstruktiva lösningar. Tycker ni hon har fått det? Jag tycker mest tråden har kommit att handla om att spy galla över rökare.

Skapa bättre förutsättningar för en dialog är ju en början. Typ bjuda in dem på fika eller en drink och snicksnacka lite. För de verkar inte ha en särskilt bra relation nu.
 
@BobberiBoo och @mandalaki tanken med tråden är ju bra, @Philosophia vill ha input på mer konstruktiva lösningar. Tycker ni hon har fått det? Jag tycker mest tråden har kommit att handla om att spy galla över rökare.

Skapa bättre förutsättningar för en dialog är ju en början. Typ bjuda in dem på fika eller en drink och snicksnacka lite. För de verkar inte ha en särskilt bra relation nu.

Så om din granne hade pratat med dig såsom @Philosophia beskriver att hon gjort, skulle du gärna gå dit på en drink då om hen kom och sa att "jag vill prata mer om din rökning, kom och ta ett glas"? Och framför allt, skulle det få dig att fatta att du inte borde kedjeröka på balkongen under en astmatikers?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Jag behöver verkligen hjälp. :( Jag bor i en bostadsrätt och har en granne som röker som fan inne i sin lägenhet. Och det hade jag inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 110
Senast: nordtravare
·
Relationer För några månader sedan fick jag nya grannar. Ett ungt par. Har inte haft någon direkt kontakt med dem. Första gången jag hörde bråk...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 889
Senast: Texaz
·
Övr. Hund Vi bor i lägenhet i stan. Ett ganska lyhört hus. Som granne har vi en ungkarl med sex stycken Greyhounds. Det är väl helt ok iof om det...
Svar
13
· Visningar
1 416
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp