Röntga kattens tänder

Aldrig varit med om att röntga en kattmun om inte misstanke eller nåt problem finns.

Sövning är att rekommendera framför lugnande vid röntgen. Dels för att intubering är att rekommendera vid tandåtgärder, dels för att själva röntgenplattan man lägger i munnen är dyr och man vill inte att djuret tuggar på den.
 
Aldrig varit med om att röntga en kattmun om inte misstanke eller nåt problem finns.

Sövning är att rekommendera framför lugnande vid röntgen. Dels för att intubering är att rekommendera vid tandåtgärder, dels för att själva röntgenplattan man lägger i munnen är dyr och man vill inte att djuret tuggar på den.

Jag har inte varit med vid tandröntgen så jag har bara förutsatt att man röntgat sederat då man börjat kolla och rengöra sederat. Men då har ju katten säkert sövts för röntgen sen utifrån det du beskriver? . Intressant att veta/lära sig!
 
Jag har inte varit med vid tandröntgen så jag har bara förutsatt att man röntgat sederat då man börjat kolla och rengöra sederat. Men då har ju katten säkert sövts för röntgen sen utifrån det du beskriver? . Intressant att veta/lära sig!
Ja, man söver för att kunna intubera och säkra luftvägarna. Sedan röntgar man. Efter det gör man de åtgärder som behövs.
 
Jag har inte varit med vid tandröntgen så jag har bara förutsatt att man röntgat sederat då man börjat kolla och rengöra sederat. Men då har ju katten säkert sövts för röntgen sen utifrån det du beskriver? . Intressant att veta/lära sig!
Sövning och intubering ska göras enligt riktlinjer.
Däremot finns det fortfarande (mindre seriösa) aktörer som enbart gör tänder på sedering.
 
Japp särskilt rengöring! Det är ju då du lossar på plack, tandsten och alla bakterier som djuret riskerar att få ned i luftvägarna. Därav ska luftvägen vara säkrad och det går inte om djuret enbart är sederat.

Min nuvarande klinik (som jag dock aldrig gjort tänder på än) söver i alla fall fick jag i en bisats reda på idag. Vi var där för ngt betydligt allvarligare men jag sa det att hon har vad jag tycker är rätt mycket tandsten och tidvis dålig andedräkt så jag hade tänkt boka tid. Vet kollade henne lite snabbt i munnen och tyckte "det där söver vi inte för", alltså att det var så lite tandsten att det inte var berättigat att utsätta katten för en narkos för att ta bort det utan att hon kan klara sig utan rengöring ett tag till.

Skönt att veta att de verkar göra rätt I alla fall!
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
275
Senast: Jeps
·
Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: astronaut
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp