Röntgen-häst med neg. resultat, vad säger försäkr.bolaget?

S

Skrutt

Om jag röntgar min häst (försäljning) och det visar sig att hon har ex lös benbit el något dyl. och köparen backar ur eller köper hästen billigare. Vad säger förs.bolaget då?? Blir det reservation då på just det eller de benen?? Måste man "visa" röntgenpapperen för förs.bolaget? Räcker det inte med vet.bes.protokollet som är helt OK??
Hästen är försäkrad nu utan reservationer!
Är det någon som vet?? Blir lite orolig...
 
Om spekulanten tar över försäkringen händer inget.Det som är,är,och har hästen redan en befintlig försäkring som flyttas över då gör dei nget,däremot om man ändrar på försäkringen,dvs höjer eller sänker den,ja då vet jag inte.
 
Köparen kommer att höja försäkringen när de tar över den om det nu blir affär...
Nån annan som vet eller tror...
 
Ja, det blir reservation i försäkringen. I alla fall på det försäkringsbolaget där jag har mina hästar försäkrade. Trist men sant... Och du måste redovisa röntgenresultatet för försäkringsbolaget, annars räknas det som bedrägeri!
Alltså bör man inte röntga hästen om man kan undvika det, i alla fall inte innan köpet är avklarat...
Lycka till!
 
I ett av de största försäkringsbolagens avtal står det klart och tydligt att:
Försäkringen ska inte ge dig någon vinst utan endast ersättning för liden skada även om försäkringsbeloppet skulle vara högre.

Det finns en tråd här inne om ett sådant fall, där en person köpte en häst för en betydligt lägre summa än försäkringsbeloppet. När hästen sedan skulle tas bort, så fick dom bara ut vad dom hade betalat för hästen, inte vad den var försäkrad för.

Kollar försäkringsbolaget med den klinik där du röntgar och får reda på att det finns "negativa" bilder som du inte har visat så kan det säkerligen bli tjafs....
 
Har jag fattat det hela rätt??
Röntgen visar att det ex finns en lös benbit. Köparen drar sig ur. Jag måste då meddela mitt förs.bolag om detta å då få en reservation..??!!
Köparen köper hästen men till ett billigare pris å försäkrar hästen till det priset å då måste de visa plåtarna annars är det bedrägeri. hästen är förs idag för 35.000 å vi säger att köparen får hästen för 40.000 vilket är 35.000 billigare än innan röntgen.
De måste visa plåtarna för förs.bolaget trots att de tar över "min" förs på hästen å bara vill höja 5.000.
Har jag fattat rätt?? Håller man inne med röntgenutlåtandet (om det är neg) så är det bedrägeri, eller hur??
 
Det är ju bedrägeri eller hur? Du undanhåller väsentlig information för försäkringsbolaget...

Det bästa är väl att du ringer ditt bolag och frågar, du behöver ju inte presentera dig med namn.

Har du din häst underförsäkrad förresten? Eftersom du skrev att den är försäkrad för 35.000 och skulle kosta 75.000 egentligen...
 
Ok, jag ska ringa dom å inte presentera mej, tack för ditt svar!
Ja, hästen är underförs. pga att jag inte har råd att ha alla hur dyrt som helst och förs. har aldrig blivit höjd heller och den är inriden å tävlad nu i ett par år. Tyvärr, pengar är nått jag har ont om...
 
Du får ingen reservation förrän du höjer försäkringsbeloppet.
Om hästen är försäkrad för 35.000 och du höjer till 40.000 så får du reservation på det beloppet över 35.000kr så om du måste avliva hästen för den lösa benbiten får du 35.000kr och inte 40.000kr.
 
Kollar försäkringsbolaget med den klinik där du röntgar och får reda på att det finns "negativa" bilder som du inte har visat så kan det säkerligen bli tjafs....

Får verkligen ett försäkringbolag ut dessa uppgifter utan ägarens medgivadne?? har inte veterinärer tystnadsplikt?
 
Riktigt säker är jag inte, men om du tecknar en försäkring på dig själv eller ett barn, så har försäkringsbolagen rätt att kräva in journaler... Varför skulle det vara annorlunda när det gäller djur?
 
Om du som köpare vet att den tilltänkta hästen är röntgad av någon anledning så kan du själv inte ringa och få ut dessa plåtar från kliniken, vet. får endast ge dem till ägaren och ingen annan, får ine heller utala sig om vad de plåtarna visade.. Detta måste väl gälla även mot försäkringsbolag??

Jag kan tänka mig att man måste vid teknade av en försökring fylla i något speciellt att de ska få begära in tidgare "undersökningar" och ta del av detta.
Eller det kanske är någt som står som standard i försäkringvolkoren att man går med på det när man tecknar en flrsökring??

men du kan ju alla villkor utan och innan, borde inte du veta det??
 
men du kan ju alla villkor utan och innan, borde inte du veta det??

Jag kan inte alla villkor utan och innan! Men jag är läskunnig och läser igenom det villkor jag godkänner som kund, inte ordagrant - men ögnar igenom. Visste fler här inne vad som står i försäkringsvillkoren så skulle dom inte behöva bli så förbannade när saker och ting händer. Eller hur?
Men jag skrev faktiskt som svar till trådstartaren att hon kunde ringa och fråga sitt bolag utan att tala om vem hon är. Då lär hon få ett korrekt svar tillbaka.

I mitt bolags villkor står det dels att försäkringstagaren måste lämna korrekta uppgifter....

Sedan står det att dom har rätt att besikta försäkrade djur, samt inhämta upplysningar av veterinär eller annan sakkunnig. Nekar man som kund till detta kan försäkringen sägas upp!
 
Tack snälla ni. Har Agria som förs.bolag. Undrar också om dolda fel finns med i den, har maximal å hästen är 6 år. Det tillägget om dolda fel kanske kom senare...
Nu vet jag att om jag får hästen kvar å inte ändrar förs.beloppet finns det ingen reservation med! Men om köparen ändrar å höjer så blir det reservation på den höjda delen. Bra att det finns sådana som er som är insatta, har för lite tid å intresse för att hålla mej ajour.
TACK än en gång!
 
Tack!
Skönt att få besked så man slipper vara orolig å tänka för mycket på just detta. Nu är bara röntgen kvar!
 
Lycka till! Är hästen okej förutom röntgen så blir det troligen "bara" en reservation på just det benet. Du får väl tala om hur allting löste sig sedan!
 
Jag lovar att berätta, skall iväg till kliniken nästa vecka. Hästen är vet.besiktigad u.a. men köparens tränare hade sett något??!! på videon vilket inte köparen kan se men vill då röntga.
Hoppas givetvis på grönt papper där också!! Skönt med en häst mindre både för tiden och för pengarna!
Tack
 
Visst kan de kolla med klinikerna om det skulle bli en tvist, numera kan förs.bolagen oxå lägga in sk retroaktiva reservationer, om de upptäcker att man undanhållit något och t ex höjt försäkringen
 
OK, jag tänker inte höja den om jag får hästen kvar å den nya ägaren får ju göra som den vill. Skall iaf berätta om det jag fått reda på av er alla!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 806
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp