Röösli dressyrsadel

cikoria

Trådstartare
Jag har en Röösli från ca 1992-93 som är permanentstoppad och den ligger som en smäck på alla mina hästar enligt sadelutprovaren , men tyvärr behöver en av mina hästar en sadel med MW i bommen och min gamla är bara M, har provat hitta information när de ändrades och blev mer svängda och omstoppningsbara, det är modellen Pilatus jag har, Måste jag maila tillverkaren för att hitta storleken för varje sadel, Jag har provat mäta min och den är 44 cm från knappen till mitt bak på sadeln ( 17" ?) och mätte framifrån där vulstret börjar tycker jag känner bommen där och den är i så fall 25 cm, sadelprovare kommer till veckan så hon kan säkert hjälpa mig att mäta.
 
När jag utbildade mig till sadelutprovare fick jag lära mig att enda sättet att mäta bommen är att sprätta upp sadeln, ortspetsen är i princip omöjlig att gissa sig till utifrån, det blir bara på en höft.
Att sprätta upp sadeln å andra sidan är en baggis för en sadelmakare.
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 685
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 701
Senast: tuaphua
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 374
Senast: caballus
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 439
Senast: Design05
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp