Bukefalos 28 år!

Rör sej lite i hagen

J

JK+T

Jag har 2 hästar som går i en förhållandevis knagglig och hård hage såklart *djup tjäle*.När jag släpper ut dom på morgonen skrittar dom iväg eller står stilla.Detta medföljer att dom får mycket energi när man rider.Har ingen möjliget till att byta hage.Vad ska jag göra??:crazy:
 
Sv: Rör sej lite i hagen

Dela upp grovfodret i flera högar, och lägg dem i olika hörn på hagen, så måste de åtminstone knalla runt och äta upp det.
 
Sv: Rör sej lite i hagen

Man får vara glad åt att det är en övergående period !
Märker jag att mina hästar är på tårna, vilket dom är just nu
så longerar jag dom en stund, så dom får springa av sig innan
ridturen !
Hej från hambo
 
Sv: Rör sej lite i hagen

fast å andrasidan har alla kanske inte möjlighet att
löslongera heller !:bump:

Hej från hambo
 
Sv: Rör sej lite i hagen

JAg försöker fodra i olika delar av hagen, då rör dom sig även mera när dom ätit upp fodret.
Sen föröker jag aktivera dom på andra sätt i hagen, halm att pilla i kvistar att gnaga på osv.
 
Sv: Rör sej lite i hagen

Var glad att hästarna har vett på att hålla sig lugna, vissa hagar är rena dödssnararna nu. :crazy: benbrott är inte så kul.

du får rida mer helt enkelt!
 
Sv: Rör sej lite i hagen

Lyllos dig. Jag har 2 högdräktiga märrar som snart bryter benen av sig är jag rädd. Varje morgon så racar hela gänget (6 st) en rejäl runda, rullar och sen ställer sig och äter. Samma sak på em då skall det racas igen. Tänk om dom kunde fatta att dom är högdräktiga...:eek:
 
Sv: Rör sej lite i hagen

aaahh..,har nu kastat in våran gammla julgran!!:D :D + lite grenar:p
Mycket omtyckt..,nu har dom iallla fall något att pyssla med..LÄgger även ut höet lite här och var;)
 
Sv: Rör sej lite i hagen

Dela upp fodret i flera högar, så de måste knalla runt för att äta upp det. Det är ju en fördel om du har en plätt med någerlunda bra och hyfsat underlag där du kan longera eller tömköra innan uppsittning. Alt. ridbana eller ridhus m hyfsat underlag där du kan släppa hästarna
så de kan springa av sig.


Jag och en till i mitt stall brukar släppa våra hästar någon gång i veckan så de får göra av med den värsta överskottsenergin, jag vågar inte ens släppa min i ridhuset eftersom hon laddar så in i helskotta och jag är rädd för att hon ska gå omkull där inne. På vår stora ridbana är det bättre med plats så där är risken för att de går omkull inte alls lika stor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 291
Senast: JennyLz
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp