Bukefalos 28 år!

Rörelsestörning - bättre efter ridning

Wera

Trådstartare
Min ponny har en "rörelsestörning" vänster bakben som ser bättre ut efter att han hållt igång/efter en ridtur. Vänster bak "släpar" mer med tån och det är som tre "steg" i rörelsen eller hur man ska säga. Medan höger bak har två "steg" och med jämn rörelse. Hoppas ni förstår? Det syns både på böjt och rakt spår. Men vill inte riktigt påstå att han ser halt ut?
När han är "stel" och vilat eller före en ridtur syns det tydligt men efter en ridtur när han är varm och mjuk är steget bättre, men det syns lite (just idag när jag kollade honom).
Det är nu jag har märkt det - och det i samband med 10 dagars vila på grund av utomlandsresa. Så därför tänkte jag om det beror på att han inte rört på sig, tänkte prova rida honom regelbundet igen och se om det blir bättre?

Men han verkar inte ha ont (rider som vanligt i skog och mark, och han bjuder på framåt) i somras var han halt pga kotledsinflammation (veterinären försökte såklart aldrig ta reda på varför han fick inflammationerna... Men det var i samband med ägarbyte) och då märktes det tydligt i ridningen att något var fel. Men inte nu, det känns bra och han stretar inte emot som han gjorde i somras. Det bör inte bero på ansträngning för han rids kravlöst på rakt spår (aldrig på banan).

Jag ringde veterinär för rådgivning och blev inte nå klokare, det var upp till mig om jag vill få honom kollad (såklart). Men vill bara bolla tankar med några andra först. Han är även kollad av kiropraktor och musklerna är mjuk osv.
 
Sv: Rörelsestörning - bättre efter ridning

Tycker att det låter som att hästen har problem med bakknät, det är ett symptom iallafall. Kan även förklara varför hästen fick kotledsinflammation. Sök runt på knäproblem på häst så lär du hitta en del.
 
Sv: Rörelsestörning - bättre efter ridning

tolkar det som att hästen inte haft detta mönster sen innan din resa och 10 dagar osv?

Om så är fallet så behöver du givetvis kolla upp det utan dröjsmål, då det är en drastisk avvikelse i rörelsemönster jmf med tidigare.
jag hade inte ridit en sån häst utan att veta vad det är.

KL
tuppspatt är inget som utvecklas på 10 dagar för att uttrycka det enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelsestörning - bättre efter ridning

Nej, men kan det inte visa sig mer om hästen har vilat precis som spatt? Vet inte, bara undrar?
 
Sv: Rörelsestörning - bättre efter ridning

Jo. Det dyker ofta upp första gången just när hästen har varit i vila. Och när det väl har börjat visa sig så är det oftast mer just efter vila.

Däremot tror jag inte att det är det som TS:s häst råkat ut för. Jag tror mer på problem i bakknä.
 
Sv: Rörelsestörning - bättre efter ridning

Det är inte ovanligt tyvärr att de "värmer ur" ofräschheter till en början. Utifrån vad du observerat skulle jag absolut kolla upp hästen.
 
Sv: Rörelsestörning - bättre efter ridning

Tack för era svar. Ska boka en tid på måndag :) hoppas det ser ljust ut.
 
Sv: Rörelsestörning - bättre efter ridning

Vill uppdatera er med att han var på kliniken. Han såg ok ut på rakt spår men vid böjprov hade han reaktion (inte så mkt) båda bak. Mer vänster bak (där han släpar på tån). Framförallt högt.
Röntgade hasorna UA. Så sprutade båda hasorna. Hasledsinflammation. Hoppas det aka vara ok nu. Men grundproblemet sitter säkert någon annanstans.
Förstår inte varför han får dessa inflammationer. Han rids lugnt, lullar i skogen med varierande underlag. Rider aldrig på böjt spår/banan och överansträngs inte (tycker jag...) men ändå får han "ansträngningsskador". Eftersom det alltid är båda bak tyder det på förslitningar.
 
Sv: Rörelsestörning - bättre efter ridning

Vill bara ge dig en eloge för att du kollade upp din häst snabbt. Tycker många här ältar och gissar i all oändlighet istället för att få hästen undersökt. Så - bra jobbat! :) Och lycka till med hästen, såklart!
 
Sv: Rörelsestörning - bättre efter ridning

Vill bara ge dig en eloge för att du kollade upp din häst snabbt. Tycker många här ältar och gissar i all oändlighet istället för att få hästen undersökt. Så - bra jobbat! :) Och lycka till med hästen, såklart!

Tack :) först tänkte jag avvakta mer, för jag hade flera som titta på honom och han såg inte halt ut. Kändes fräsch och väldigt pigg när jag red. Men tänkte att jag kommer ångra mig ifall det faktiskt är något. Så tog mig an en undersökning och tur var väl det :) väntar man med inflammation i hasleden kan det väl bli kroniskt/spatt. Även veterinären sa att han inte verkade ha ont :) tror vi upptäckte det tidigt ändå. När han hade kotledsinflammation upptäcktes den så sent att han tydligt visade att han hade ont...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Sirap
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp