Bukefalos 28 år!

Rörelsestörning

em-pirre

Trådstartare
Engelsk vinthund, hane 2.5 år gammal och importerad från Irland.

Var väldigt valpig som valp. Alltså flamsig och klumpig, tänkte sig inte för och inte ett steg var likt det andra. Lyckades bryta tår på framtassarna två gånger i ettårsåldern.

Tänker sig fortfarande inte för då han springer eller rör sig så man får välja underlag med omsorg. Gjort en och annan kullerbytta under sitt liv. Annars inga trauma vi vet om.

Vevar ut vä bak i alla gångarter (ritar halvcirklar i snön). Ibland går det bättre. Funkar bättre på ojämt underlag (högt gräs, djup snö) där han måste böja på knäet ordentligt istället för att veva ut benet.

Är jämnt musklad, men har ett sluttande kors och obefintliga vinklar.

Vi har röntgat nacke till svans hos jätteduktig ortoped med specialintresse för rasen utan fynd. Hunden är undersökt av veterinärer, osteopater, flera duktiga massörer, osteopatisk massör, kraniosakral terapeut (endast för att hon är en så jäkla skicklig massör).

Ingen hittar nåt fel! De menar att det bara är nåt han gör. Jag ska boka in en skicklig fysio samt en till osteopat, men jag vet inte. Ortopeden var tveksam till att någon kommer att hitta nåt fel.

Så tråkigt med en hund med fin stam som ren teoretiskt borde vara snabb, men som knappt fixar licensgränsen. Springer nu 480m på drygt 30 sek.

Tankar? Idéer?
 
Om jag svarat mig själv säger jag: de hundar som irländarna säljer oss är självklart inte bra hundar. Högst troligt säljer de de sämsta de har. Jag hade alltså aldrig själv köpt hunden. Vem sjutton vet vad som hänt i valplådan...
 
Om jag svarat mig själv säger jag: de hundar som irländarna säljer oss är självklart inte bra hundar. Högst troligt säljer de de sämsta de har. Jag hade alltså aldrig själv köpt hunden. Vem sjutton vet vad som hänt i valplådan...
Kjerstin på Ultuna.
 
Det kanske finns nån liknande på närmre håll? Leta efter nån som kan arbetande/hårt belastade hundar och som kan både friskvård och rehab.
Jag har en del kvar på min lista med duktiga behandlare. Ville prova fråga ifall nån kan ha nån aning om vad det kan vara. Vilket naturligtvis är omöjligt att säga, men kanske man kan spåna lite.
 
Engelsk vinthund, hane 2.5 år gammal och importerad från Irland.

Var väldigt valpig som valp. Alltså flamsig och klumpig, tänkte sig inte för och inte ett steg var likt det andra. Lyckades bryta tår på framtassarna två gånger i ettårsåldern.

Tänker sig fortfarande inte för då han springer eller rör sig så man får välja underlag med omsorg. Gjort en och annan kullerbytta under sitt liv. Annars inga trauma vi vet om.

Vevar ut vä bak i alla gångarter (ritar halvcirklar i snön). Ibland går det bättre. Funkar bättre på ojämt underlag (högt gräs, djup snö) där han måste böja på knäet ordentligt istället för att veva ut benet.

Är jämnt musklad, men har ett sluttande kors och obefintliga vinklar.

Vi har röntgat nacke till svans hos jätteduktig ortoped med specialintresse för rasen utan fynd. Hunden är undersökt av veterinärer, osteopater, flera duktiga massörer, osteopatisk massör, kraniosakral terapeut (endast för att hon är en så jäkla skicklig massör).

Ingen hittar nåt fel! De menar att det bara är nåt han gör. Jag ska boka in en skicklig fysio samt en till osteopat, men jag vet inte. Ortopeden var tveksam till att någon kommer att hitta nåt fel.

Så tråkigt med en hund med fin stam som ren teoretiskt borde vara snabb, men som knappt fixar licensgränsen. Springer nu 480m på drygt 30 sek.

Tankar? Idéer?
Har ni provat att sätta honom på smärtstillande/antiinflammatoriskt för att se om det blir skillnad? Provat kortison?

Hittar man inget så kan man ju prova lite i blindo för att se om man kan hitta rätt ändå.

Men du tror att det är rörelsestörningen som orsakar ”långsamheten”?
 
Har ni provat att sätta honom på smärtstillande/antiinflammatoriskt för att se om det blir skillnad? Provat kortison?

Hittar man inget så kan man ju prova lite i blindo för att se om man kan hitta rätt ändå.

Men du tror att det är rörelsestörningen som orsakar ”långsamheten”?
Han verkar inte alls ha ont, så vi har inte provat smärtstillande faktisk.

Det är definitivt störningen som gör att han är långsam. Det är vä bak, som borde stödja honom i kurvorna...
 
Inlärt rörelsemönster pga gammal skada?
Om det är så kanske gåträning är vad hunden behöver. Eller specifik styrketräning av vänster bak och höger fram.
Förutsatt att man inte hittar något.
 
Han verkar inte alls ha ont, så vi har inte provat smärtstillande faktisk.

Det är definitivt störningen som gör att han är långsam. Det är vä bak, som borde stödja honom i kurvorna...
Min erfarenhet baseras främst på trav/galopphästar så det är väl inte rakt av jämförelsebart.

Men min erfarenhet är att rörelsestörningar sällan dyker upp bara för att utan den absolut vanligaste orsaken är smärta. Ibland kan en smärta läka ut men orsakat att dom är svaga på tex ett bakben för att de inte belastat det.

Sen kan det ju vara en naturlig svaghet som förstärks med tiden men då borde du fått övningar som gjort att han blivit starkare.

Givetvis har jag hästar där man aldrig hittat någon orsak och där man fått ge upp.

Sen kan ju en svaghet orsaka problem så småningom pga felbelastning.
 
Eftersom musklerna är jämnstora och övrigt symmetriska och så så tvivlar jag. Han använder t.ex. båda benen väldigt bra då han startar ur boxen eller då jag släpper. Då han kommit upp i normalfart eller då han liksom slappnar av lite börjar benet veva igen.

Jag borde verkligen ladda upp film.

En behandlare var inne på spåret att det varit en skada/spänning/störning som sedan blivit ett invant mönster. Men jag vet inte.
 
Eftersom musklerna är jämnstora och övrigt symmetriska och så så tvivlar jag. Han använder t.ex. båda benen väldigt bra då han startar ur boxen eller då jag släpper. Då han kommit upp i normalfart eller då han liksom slappnar av lite börjar benet veva igen.

Jag borde verkligen ladda upp film.

En behandlare var inne på spåret att det varit en skada/spänning/störning som sedan blivit ett invant mönster. Men jag vet inte.
Ett liknande problem hade vi med en av hästarna (eller jag tycker det finns likheter :)). I låga farter syntes ingenting. Inte heller i lite snabbare farter på rakspår. Men i kurvorna syntes det i när det gick undan lite och även när hästen blev trött. Fint musklad. Inget som gick att böja fram eller syntes på röntgen. På matta som vinklades gick det att få fram till viss del. Men ingen hittade något och då var det flertalet mycket duktiga veterinärer som försökte.

Man gav även bedövning direkt på plats och körde det blev lite bättre men inte bra.

Så här i efterhand så tror jag det kunde vara SI-leden/lederna som spökade men på den tiden var det fortfarande outforskad mark.
 
@Tora
SI-leden är absolut något jag ska be nästa behandlare kolla närmare på. Hittills har ingen hittat något, men alla ser och känner så olika saker...
Han är verkligen som en mask då han går också. Väldigt rörlig ryggrad. Men Då jämför jag med den andra hunden (av samma ras) som p.g.a. gammal skada rör sig lite speciellt och aningen stelt i skritt.

Tack! Också tack åt @Migo som engagerar sig!
 
@em-pirre jag har massvis med udda anledningar till svårhittade rörelsestörningar :D
Säg bara till om du vill ha fler.

En annan jag kom på som gav liknande symptom var en häst som hade en liten utväxt i en led. Den syntes inte på röntgen (eller snarar man kunde ana den om man letade efter den men den föll inom normalvariationen). Till slut var det en expert från USA som sa gå in och titta i leden med kamera och titta speciellt just där (en ring gjordes på en röntgenbild) och mycket riktigt så var det en liten broskutväxt som hade en speciell liten ”krok” som ”gömde” sig bakom normalvariationen. Kroken ställde bara till besvär i kurvorna när leden belastades ”lite snett”. Den slipades bort och det problemet försvann. Kanske att den hade hittats med MR.

Har ni gjort en MR? Och har du fått några övningar till det krånglande benet?
 
@em-pirre jag har massvis med udda anledningar till svårhittade rörelsestörningar :D
Säg bara till om du vill ha fler.

En annan jag kom på som gav liknande symptom var en häst som hade en liten utväxt i en led. Den syntes inte på röntgen (eller snarar man kunde ana den om man letade efter den men den föll inom normalvariationen). Till slut var det en expert från USA som sa gå in och titta i leden med kamera och titta speciellt just där (en ring gjordes på en röntgenbild) och mycket riktigt så var det en liten broskutväxt som hade en speciell liten ”krok” som ”gömde” sig bakom normalvariationen. Kroken ställde bara till besvär i kurvorna när leden belastades ”lite snett”. Den slipades bort och det problemet försvann. Kanske att den hade hittats med MR.

Har ni gjort en MR? Och har du fått några övningar till det krånglande benet?
Nej ingen mr. Travövningar och sånt här vi fått. Ortopeden menade att det inte kommer hjälp.
 
Har du testat att träna bakdelskontroll med honom? Backa upp på saker eller klossträning t ex?
Inte rakt jämförbart så klart, men Otis har lite darrningar i framförallt sitt högra bakben (troligtvis pga cystan han har i hjärnan) och de har blivit mycket bättre genom att träna upp hans bakdelskontroll och göra honom mera medveten om sina bakben.
Vi har gjort det med hjälp av balansboll, viktmanschetter och klossträning.
Är smärta uteslutet kan det ju vara värt att testa.
 
Även om han är jämnt musklad, är han välmusklad? Floki hade problem med en rörelsestörning, så pass att veterinären trodde typ att han var trasig i ryggen och hade nervskada och dåliga reflexer. Som tur var åkte vi till ortoped som konstaterade att allt var bra på röntgen och det fanns ingen smärta osv. förutom att han var kändes slapp i muskulaturen. Nu är störningen borta efter att jag jobbat på att bygga upp honom muskulärt.
 
Nej ingen mr. Travövningar och sånt här vi fått. Ortopeden menade att det inte kommer hjälp.

Simning? Annars- hur viktigt är det att han springer fort kontra är dmärtfri? Dvs, hur mycket får det kosta? Det är så lätt att vilja veta exakt Varför, ibland kan det kanske räcka med att få bort symptomen eller ta honom från banan?
 
Svarar alla. Han ser ut som en biffko, riktigt bodybuilder. Jag tror att styrka finns men inte full kontroll.

Vi simmar en del nu på vintern och där funkar det ganska okej. Han hatar det så det blir rätt mycket sprattel.

Jag tror på det @AraSlei säger om att sån träning kan funka. Okänd låter jag kopplet hänga ner så att det vidrör benet och då tycker jag han använder det bättre.

@Hyacinth han torde vara smärtfri. Bana är en väldigt liten del av hans liv. Viktigast är ju smärtfri, men alla som behandlar honom menar att han redan är det. Ägaren (Han är importerad som avelshund och placerad hos oss) vill naturligtvis få en fungerande hund .

Vi vill veta varför, Hur, när. Det får kosta en del. Vi behandlar våra friska hundar förebyggande för stora summor, så självklart också den sjuka. Att åka till Sverige med honom är inte uteslutet, men det blir till sommaren i såfall.
 
För övrigt är ju rasen lite speciell. Jag vet inte en enda individ som kan sitta (!). De står eller ligger. Eller de KAN säkert sitta men de ogillar det. Backa är också svårt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp