Rörliga bilder

Andra exemplet är fasansfullt och borde gå att blocka :rage:
Ja precis, och allra värst är det med ett kommentarsfält med olika sådana gifar efter varandra. En kompis till mig la upp en helt fantastisk skulptur i en av Facebookgrupperna och fick hur mycket respons som helst men det gick knappt att läsa vad folk skrev eftersom fältet fylldes av idiotiska gifbilder i liknande stil med den länkade.
 
Andra exemplet är ju 100% boomer-kvalité och boomers måste man ju blocka på FB ändå per automatik. :cautious:
Min syster är född -63. Hon och hennes vänner i samma ålder använder dem flitigt och jag vill bara kräkas när jag ser dem :arghh:

Min syster är alltså 6 år äldre än mig och ibland känns det som att det skiljer minst två generationer :laugh:
 
En bra gif är ju poesi i konversationen.

Det där blinkande patrasket skulle jag mer kalla rörliga emojis i jämförelse, och känns som en rest från sociala mediers modemuppringda barndom. Fruktansvärt irriterande, precis som att använda emojis istället för skiljetecken.
 
Min syster är född -64. Hon och hennes vänner i samma ålder använder dem flitigt och jag vill bara kräkas när jag ser dem :arghh:

Min syster är alltså 6 år äldre än mig och ibland känns det som att det skiljer minst två generationer :laugh:

Född -64 räknas till boomer. I feel you! :cry:
 
Ja precis, och allra värst är det med ett kommentarsfält med olika sådana gifar efter varandra. En kompis till mig la upp en helt fantastisk skulptur i en av Facebookgrupperna och fick hur mycket respons som helst men det gick knappt att läsa vad folk skrev eftersom fältet fylldes av idiotiska gifbilder i liknande stil med den länkade.
Fast jag tänker att det istället hade stått typ "vad fint" och det inte heller hade gett dig något. Det är ju inte som att folk lägger djuplodande diskussioner för alla i boomer-gif-form.

På sin höjd får jag "happy birthday" eller "good job!" av äldre som sådana kommentarer och jag förstår ju innebörden av vad som menas och uppskattar tanken mer än formatet.
 
Om man ser massor av det så får man nog change crowd sas.
Fast det är ju inte folk från min vännerlista, då hade jag ju snabbt kunnat blockera den enstaka personen och glömma dennes existens. Jag har mer problem med folk i Facebookgrupper där gruppens inlägg i sig ger mig något men där det är hopplöst att försöka hänga med i kommentarsfälten.
 
Fast jag tänker att det istället hade stått typ "vad fint" och det inte heller hade gett dig något. Det är ju inte som att folk lägger djuplodande diskussioner för alla i boomer-gif-form.

På sin höjd får jag "happy birthday" eller "good job!" av äldre som sådana kommentarer och jag förstår ju innebörden av vad som menas och uppskattar tanken mer än formatet.
Fast "vad fint" i kommentarsform gör mig inte illamående och yr.
 
Fast den nedre ser jag som ett otroligt boomer-fenomen. Det är ju sånt det hölls på med på Myspace för jag vet inte hur längesedan. Jag skulle inte ens kalla det för gifs utan stickers 😂

Om man ser massor av det så får man nog change crowd sas.
Ah, stickers är ju vad de där djävulens påfund kallas :wtf::D
 
Jag måste hoppa in i den här tråden fastän den är några månader gammal. Jag är SÅ på din sida här @Enya! Jag avskyr gif-bilder, hett och innerligt. Jag får precis samma symptom som du får. Jag blir fruktansvärt illamående, får ont i huvudet och blir yr av rörliga, blinkande gifs.

Jag kan bara inte förstå varför Facebook inte har en funktion där man kan välja att stänga av eller inte visa dem. Inte nog med att det ger mig fysiska reaktioner, det är ju dessutom väldigt jobbigt att försöka läsa ett kommentarsfält fullt med gifbilder varvat med vanliga kommentarer.
Vad jag har läst och hört kan människor som lider av migrän/hjärntrötthet/epilepsi ha enorma problem just med den här typen av animerade bilder så att det inte går att blockera på ett snabbt och enkelt sätt är helt obegripligt i mina ögon.
Håller med, och tänker att de borde ju inte ens röra sig om man inte trycker på dem. Så att det finns ett val och på så vis drabbas ju ingen av dem men de som vill använda ett sådan lågt språk kan ju fortsätta göra det utan att andra mår dåligt av det. Jag lider av migrän-hjärntrötthet-epilepsi och det känns verkligen hur det triggas, blinkande ljus klarar inte jag pga min epilepsi tex. Skulle göra undersökningar hos ögonläkare som fått avbrytas pga anfall, där jag reagerat på blinkande ljus. Man använder ju även blinkande ljus när man gör EEG på folk, så inte alls konstigt att det finns en drös människor som inte klarar av hysteriska gifar. För det är just de riktigt hysteriska jag har svårt för.

Ignorerade en tråd för första gången här på buke pga en gif i första inlägget, fick inte den att vara en fast bild så tråden fick ignoreras. Tur i oturen kanske att det inte var en intressant tråd för mig.
 
Jag läste en krönika häromveckan om hur man skriver på messenger osv. Tydligen (enligt skribenten, någon på Buke vet säkert bättre) finns en kulturskillnad mellan yngre och äldre. Dvs skribentens dotter på 11 år hävdade att det var extremt oartigt att inte ha flera hjärtan som svar på gullig bild eller alltid ett hjärta mer än den tidigare skribenten och att man skulle använda många emojis och kanske då även gif:ar om man gillade? Lät för mig lite som ett ställningskrig :D men efter detta har jag i alla fall försökt använda typ ett hjärta (ick) ibland istället för tummen upp (som tydligen betyder meh) och den hemska hjärtögon eller fula krama hjärta emojisarna mer för att inte verka oartig. Jag vänjer mig långsamt och kommer säkert snart tycka det är jättesjälvklart att ha hjärtan överallt eller ngt.

Så min spontana och oinitierade gissning är att du har hamnat i ett ställningskrig där de som kommunicerar med dig är oroliga för att inte verka entusiastiska och vänliga nog om de bara skriver ord eller en emoji. Och det inte är riktat mot just dig utan det är andra vänner de har som skulle bli jättesura och sårade om de inte fick en vickande svans eller explosion i nyllet :)

(har också noterat hur Facebook försöker pressa en att ha mer grejs på födelsedagshälsningar än bara ett Grattis. Det är nästan komplicerat att hålla sig till ett Grattis.)
Det är inte vanliga små enkla emojis, som fanns redan på MSNtiden på 1800-talet, utan några slags hysteriska gifar där det står "well done" och "bravo" osv. Oftas skickade av en av mina vänner som är 70 år gammal också... så vet inte vilket krig hon är i eller om hon bara anammat ungdomligheterna på FB :D De är värst, den typen, snurrar och blixtrar i världens hastighet till ingen nytta.

Vill man inte med bokstäver skriva "Bra jobbat" på mitt inlägg om att jag fått jobb, så kan man låta bli att skriva något alls och bara gilla inlägget. :)
 
Det är inte vanliga små enkla emojis, som fanns redan på MSNtiden på 1800-talet, utan några slags hysteriska gifar där det står "well done" och "bravo" osv. Oftas skickade av en av mina vänner som är 70 år gammal också... så vet inte vilket krig hon är i eller om hon bara anammat ungdomligheterna på FB :D De är värst, den typen, snurrar och blixtrar i världens hastighet till ingen nytta.

Vill man inte med bokstäver skriva "Bra jobbat" på mitt inlägg om att jag fått jobb, så kan man låta bli att skriva något alls och bara gilla inlägget. :)
Ja jag protesterar inte mot det. Jag försökte bara komma med en möjlig förklaring av fenomenet. De kanske interagerar mycket med några yngre vad vet jag.

Jag har inte fenomenet i min inkorg om jag säger så. Men jag skulle inte lida så mycket av det heller, även om jag också tycker det är mer jobb och därmed bevis på större uppskattning att skriva bra jobbat än att slänga in en emoji.
 
Håller med, och tänker att de borde ju inte ens röra sig om man inte trycker på dem. Så att det finns ett val och på så vis drabbas ju ingen av dem men de som vill använda ett sådan lågt språk kan ju fortsätta göra det utan att andra mår dåligt av det. Jag lider av migrän-hjärntrötthet-epilepsi och det känns verkligen hur det triggas, blinkande ljus klarar inte jag pga min epilepsi tex. Skulle göra undersökningar hos ögonläkare som fått avbrytas pga anfall, där jag reagerat på blinkande ljus. Man använder ju även blinkande ljus när man gör EEG på folk, så inte alls konstigt att det finns en drös människor som inte klarar av hysteriska gifar. För det är just de riktigt hysteriska jag har svårt för.

Ignorerade en tråd för första gången här på buke pga en gif i första inlägget, fick inte den att vara en fast bild så tråden fick ignoreras. Tur i oturen kanske att det inte var en intressant tråd för mig.
Om jag hade de problemen skulle jag nog försöka kontakta de skyldiga om det bara är ett par stycken och berätta om det lite snällt sådär.
 
Fast den nedre ser jag som ett otroligt boomer-fenomen. Det är ju sånt det hölls på med på Myspace för jag vet inte hur längesedan. Jag skulle inte ens kalla det för gifs utan stickers 😂

Om man ser massor av det så får man nog change crowd sas.
Nu kommer jag inte ihåg vad en boomer är, men jag vet en som är 70 bast, och för att slippa det får jag nog ta bort henne som vän... och gå ur i stort sett alla grupper ;) Utom en matlagningsgrupp, där syns inte så många sådana!
 
Då är det nog att inte klicka "visa mer" som är den enda lösningen om man påverkas såpass av det.

Värre tyckte jag det var förr med att det helt plötsligt dök upp goatse, jumpscares eller autoplay på profilsidor som gömde sina mediaspelare. Good ole days
Vissa grupper är ju kommentarerna en del av inläggen och en del av gruppen så att säga, så man vill ju läsa vidare. Så det är lite pest eller kolera ibland.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
706
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 562
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 551
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp