Rökförbud i hyresrätter

Fast de ventilationerna har ju ändå något fluff i sig, sådant som är vitt men sen blir grått/brunt/något när de blir gamla.

Du tänker på vädringsfönstret på sidan om fönstret, det är inte en vädringsventil.
Det "fluffet" filtrerar ingen rök dessutom, det håller bara damm, insekter och pollen någorlunda ute.
För att filtrera rök behövs det kolfilter.


ventil42_stor_large.jpg

(ventil upptill vid fönstret)



Det finns faktiskt fläktar som inte går ut till ett gemensamt utsug/fläkttrumma, utan bara upp i ett skåp med kolfilter. Jag vet inte hur bra de är på cigarettrök dock, men det hamnar inte i någon annan lägenhet den vägen.




Att vi måste ha ventilen öppen beror på flera saker. Dels så är ventilationen i huset redan undermålig (som de flesta hus från 50-60-70), dels om man stänger till-luften, så är från-luften igång lika mycket ändå, och drar in luft från andra ställen, då det blir undertryck i lägenheten. Dvs det börjar dra runt alla fönsterkarmar, suger i ytterdörren så det visslar, etc. I badrummets ventil styr man hyr mycket luft som sugs ut. Hos oss är det den enda luft-ut, förutom köksfläkten.... Alltså så sugs det luft från ovan grannes balkong, rakt in i sovrummet och vardagsrummet.

En mycket mer spännande variant är då att stänga luftventilerna över fönster (så rök inte kommer in) men ställa badrumsventilen fullöppen (för ventilationens skull, eller hur?). Då finns det risk att man suger luft genom rören istället. Dvs helt plötsligt så luktar det :turd::wtf::turd:.

Huset jag bor i är på inget vis ovanligt, de flesta flerfamiljeshus är byggda på liknande vis. Rök på balkong = rök inne. Den enda gången man kan freda sig, är om man har fönster på en hussida som inte har balkonger och man kan öppna fönster där istället för vädring. Dock så kan man ju då glömma att de rum som har fönster åt andra hållet får någon frisk luft in.
 
Svart vit påse :confused:
Ska kolla upp filtren om det e något min hyresvärd byter ut gratis.
Ja, filter kanske det heter. Hmm... nu skämms jag, glömmer mer och mer av mitt förstaspråk :-/

Ja, svart och vit påse, soppåsarna man hämtar någonstans och sen använder till att slänga (främst) mat i. Tycker absolut du ska kolla upp det! Kan ju vara så att det är likadant för dig, alltså att du får filterutbytning gratis :)
 
Du tänker på vädringsfönstret på sidan om fönstret, det är inte en vädringsventil.
Det "fluffet" filtrerar ingen rök dessutom, det håller bara damm, insekter och pollen någorlunda ute.
För att filtrera rök behövs det kolfilter.


ventil42_stor_large.jpg

(ventil upptill vid fönstret)



Det finns faktiskt fläktar som inte går ut till ett gemensamt utsug/fläkttrumma, utan bara upp i ett skåp med kolfilter. Jag vet inte hur bra de är på cigarettrök dock, men det hamnar inte i någon annan lägenhet den vägen.




Att vi måste ha ventilen öppen beror på flera saker. Dels så är ventilationen i huset redan undermålig (som de flesta hus från 50-60-70), dels om man stänger till-luften, så är från-luften igång lika mycket ändå, och drar in luft från andra ställen, då det blir undertryck i lägenheten. Dvs det börjar dra runt alla fönsterkarmar, suger i ytterdörren så det visslar, etc. I badrummets ventil styr man hyr mycket luft som sugs ut. Hos oss är det den enda luft-ut, förutom köksfläkten.... Alltså så sugs det luft från ovan grannes balkong, rakt in i sovrummet och vardagsrummet.

En mycket mer spännande variant är då att stänga luftventilerna över fönster (så rök inte kommer in) men ställa badrumsventilen fullöppen (för ventilationens skull, eller hur?). Då finns det risk att man suger luft genom rören istället. Dvs helt plötsligt så luktar det :turd::wtf::turd:.

Huset jag bor i är på inget vis ovanligt, de flesta flerfamiljeshus är byggda på liknande vis. Rök på balkong = rök inne. Den enda gången man kan freda sig, är om man har fönster på en hussida som inte har balkonger och man kan öppna fönster där istället för vädring. Dock så kan man ju då glömma att de rum som har fönster åt andra hållet får någon frisk luft in.
Skämms igen... :( som jag sa, glömmer mer och mer av mitt förstaspråk, Svenska... ja du har rätt. Vädringsventil och vädringsfönster är två olika saker. Haha, tänkte att "varför har du en lucka ovanför fönstret? Är inte det jättekrångligt att nå den och hur hålls den öppen?" men nu förstår jag nog. Känner mig jättekorkad.

Jag trodde att den ovanför fönstret (som du visade bild på) är samma sak som den på sidan. Den saken där uppe, vädringsventilen ?, ovanför fönstret får inte heller vi stänga, men sådanna finns inte i sovrummet. Där har vi vädringsfönster och de ska hellst också vara öppna men många stänger de.

Undermålig, är det samma som dålig? Vårat hus är byggt senare än 70 talet. Vet inte om det gör någon skillnad. Jag förstår inte det med grannens balkong riktigt, men om grannen ovanför dig skulle stå och röka på balkongen skulle det sugas in i era ventiler då menade du? Bästa lösningen hade väl förmodligen varit om rökning endast fick ske utanför huset (alltså man får ta sig ner alla våningar, gå ut och stå utanför huset), men hellst inte alls.

Ja, det med att lämna badrumsventilen fullöppen låter spännande. Men mindre trevligt om det börjar lukta mindre trevligt. Dessutom är jag tveksam till om det öht fungerar? Isåfall måste ju badrumsdörren vara öppen hela tiden och sedan ska luften ta sig från badrummet till de andra rummen. För meningen är väl att man ska ha öppet vädringsventilerna (snackar om de sakerna ovanför fönstret nu) för att luft ska sugas in i lägenheten och sedan ut genom badrumsventilen? Så oavsett behöver alltså badrumsdörren egentligen vara öppen hela tiden?

Så det enda sättet, för att slippa röklukten inne i lägenheteerna, och samtidigt kunna ha alla ventiler öppna som man "ska", bör alltså vara om ingen i huset röker? Allternativt att den/de som röker tar sig ner alla trappor, går ut och ställer sig och röker utomhus (en bit ifrån huset)?

Jag tycker detta med ventilation verkar superkrångligt, men det kanske beror på att jag verkligen inte är insatt i hur olika hus är byggda eller fungerar med ventilationssystem osv, så jag skriver säkert osammanhängande och jättekonstigt. Dessutom har jag nog skapat en stor förvirring genom att inte kunna skilja termerna på ventilationsaken ovanför fönstret och den på sidan... oups. :/
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 272
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 536
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 662
Senast: Hyacinth
·
Fritid Den 3:e oktober skulle vi ha flyttat in i en hyresrätt (efter att ha sålt vår bostadsrätt). När vi får nycklarna samma morgon upptäcks...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 245
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp