Roliga maträtter som kan lagas på två kokplattor

As_Vegas

Trådstartare
Ja, som rubriken säger. Har ni några bra tips på mat som kan lagas på två kokplattor?
Jag bor, som man säkert kan räkna ut, i en studentlägenhet med pentry. Jag har en mixer, olika grytor, stekpanna och diverse små redskap tex rivjärn och potatisstamp. Det är inte omöjligt att köpa till grejer eller hushållsmaskiner, bara de är användbara och inte tar upp för mycket plats.
Jag gillar egentligen att laga mat, men inspirationen tryter framför allt eftersom jag inte har någon ugn och så många rätter kräver det.
Så, alla tips är välkomna, jag äter det mesta :)
 
Ja, som rubriken säger. Har ni några bra tips på mat som kan lagas på två kokplattor?
Jag bor, som man säkert kan räkna ut, i en studentlägenhet med pentry. Jag har en mixer, olika grytor, stekpanna och diverse små redskap tex rivjärn och potatisstamp. Det är inte omöjligt att köpa till grejer eller hushållsmaskiner, bara de är användbara och inte tar upp för mycket plats.
Jag gillar egentligen att laga mat, men inspirationen tryter framför allt eftersom jag inte har någon ugn och så många rätter kräver det.
Så, alla tips är välkomna, jag äter det mesta :)
Är det dina kokplattor eller kan du få plats med en liten bänkspis med ugn? Riktigt billiga kostar runt 1500, men jag vet inte hur bra de är... ;) Men helt klart kan man göra mer med en ugn! ;) Men grytor av olika slag fungerar bra på spisplattor, och relativt billigt för en student. ;) Billiga köttbitar, rotgrönsaker och smaksättning efter vad du gillar! ;)
 
Ja, som rubriken säger. Har ni några bra tips på mat som kan lagas på två kokplattor?
Jag bor, som man säkert kan räkna ut, i en studentlägenhet med pentry. Jag har en mixer, olika grytor, stekpanna och diverse små redskap tex rivjärn och potatisstamp. Det är inte omöjligt att köpa till grejer eller hushållsmaskiner, bara de är användbara och inte tar upp för mycket plats.
Jag gillar egentligen att laga mat, men inspirationen tryter framför allt eftersom jag inte har någon ugn och så många rätter kräver det.
Så, alla tips är välkomna, jag äter det mesta :)
Du och jag! Också två plattor, ingen ugn, ingen frys (det sistnämnda är det största problemet typ) men det funkar ändå.
Fast nu står det still :eek:
Jag brukar experimentera (det enda jag lagar efter recept är gröt, typ) blir ofta röror/"grytor" (fast i stekpanna...säger man grytor ändå? Eller vad det nu blir när man steker på t.ex. kött/fisk och sen har i massa annat och låter det puttra i pannan...) wok och sånt :)
 
Är det dina kokplattor eller kan du få plats med en liten bänkspis med ugn? Riktigt billiga kostar runt 1500, men jag vet inte hur bra de är... ;) Men helt klart kan man göra mer med en ugn! ;) Men grytor av olika slag fungerar bra på spisplattor, och relativt billigt för en student. ;) Billiga köttbitar, rotgrönsaker och smaksättning efter vad du gillar! ;)

Det är för trångt för en bänkspis, annars hade jag haft det.
Det är just kött och rotgrönsaker som det nästan alltid blir :-P
Det måste inte vara jättebillig mat, jag jobbar också så jag slipper vara fattig student :-P
Viltkött får jag dessutom gratis, men det är ju kul att äta annat kött ibland också. Eller vegetariskt.
 
Hade två små el plattor i några veckor då vi renoverade köket. Blev mycket köttfärssås, kyckling grytor och liknande. Men vill man ha mer avancerade saker så går det ju också. T ex lasagne går att fuska ihop :), bara att för blötlägga plattorna så att de blir mjuka, lägga i lite sås i botten på en stekpanna, varva sen med platta och köttfärs, dränk sen allt i mer sås och ost. Och låt småkoka tills plattorna är helt klara. :). Blir såklart en väldigt blöt lasagne men det blir i alla fall en lasagne ;).
Stek går att göra i gjutjärns gryta och lika så kan man baka i micron.
Sen så kan man ju alltid köpa till en liten el platta för att kunna ha tre kastruller på en gång :).
 
Du och jag! Också två plattor, ingen ugn, ingen frys (det sistnämnda är det största problemet typ) men det funkar ändå.
Fast nu står det still :eek:
Jag brukar experimentera (det enda jag lagar efter recept är gröt, typ) blir ofta röror/"grytor" (fast i stekpanna...säger man grytor ändå? Eller vad det nu blir när man steker på t.ex. kött/fisk och sen har i massa annat och låter det puttra i pannan...) wok och sånt :)

Jag har i alla fall ett litet frysfack. Rymmer exakt två Ben och Jerrys burkar. Men det kommer antagligen bli att jag skaffar en liten frys, jag är less på att inte kunna handla frysta varor.
Jo, det blir mycket röror så som du beskriver. Vad brukar du ha i? Kanske finns något jag inte testat.
Wok är ingen dum idé, var länge sen :)
 
Hade två små el plattor i några veckor då vi renoverade köket. Blev mycket köttfärssås, kyckling grytor och liknande. Men vill man ha mer avancerade saker så går det ju också. T ex lasagne går att fuska ihop :), bara att för blötlägga plattorna så att de blir mjuka, lägga i lite sås i botten på en stekpanna, varva sen med platta och köttfärs, dränk sen allt i mer sås och ost. Och låt småkoka tills plattorna är helt klara. :). Blir såklart en väldigt blöt lasagne men det blir i alla fall en lasagne ;).
Stek går att göra i gjutjärns gryta och lika så kan man baka i micron.
Sen så kan man ju alltid köpa till en liten el platta för att kunna ha tre kastruller på en gång :).
OH! TACK för tipset om lasagne!! :d
Lät lite som en lasagnegryta :D Måste testa, bannemig!

Nu blev jag sugen på wok...så typiskt.
 
Hade två små el plattor i några veckor då vi renoverade köket. Blev mycket köttfärssås, kyckling grytor och liknande. Men vill man ha mer avancerade saker så går det ju också. T ex lasagne går att fuska ihop :), bara att för blötlägga plattorna så att de blir mjuka, lägga i lite sås i botten på en stekpanna, varva sen med platta och köttfärs, dränk sen allt i mer sås och ost. Och låt småkoka tills plattorna är helt klara. :). Blir såklart en väldigt blöt lasagne men det blir i alla fall en lasagne ;).
Stek går att göra i gjutjärns gryta och lika så kan man baka i micron.
Sen så kan man ju alltid köpa till en liten el platta för att kunna ha tre kastruller på en gång :).
Gjutjärnsgryta har jag funderat på, men den tar ju en del plats att förvara. Frågan är om man använder den tillräckligt för att vara värt det?
Lasagne lät jättegott! Tack!
Tyvärr får jag inte plats med en platta till :(
 
Jag har i alla fall ett litet frysfack. Rymmer exakt två Ben och Jerrys burkar. Men det kommer antagligen bli att jag skaffar en liten frys, jag är less på att inte kunna handla frysta varor.
Jo, det blir mycket röror så som du beskriver. Vad brukar du ha i? Kanske finns något jag inte testat.
Wok är ingen dum idé, var länge sen :)
Nu hann du svara medan jag skrev mitt svar så nu tror jag inte att jag kommer hinna skriva färdigt om jag ändrar det, får bli ett nytt inlägg istället, förlåt om jag spammar :o

Man kan ju ha i allt. Egentligen
Jag tillhör dock de som får "snåla" lite med mat så jag försöker hålla det billigt, sen gör jag aldrig samma sak två gånger - oavsett hur gott det blir. "Nästa gång" blir det alltid någon modifiering :D
Jag har upptäckt att senap faktiskt är användbart till det mesta.

Men det jag använder mycket är soja, senap, chilisås, ajvar, (tål inte tomat så använder det som "substitut") vitlök, pressad citron, dragon, timjan, buljong (färdig) sen matlagningsgrädde/CF, frysta grönsaker, färska grönsaker och det funkar typ till allt i oändliga kombinationer, kyckling, kött, fisk, skaldjur o.s.v
Så jag vet inte om det egentligen var så mycket till hjälp...men jag kan ju alltid uppdatera i tråden om jag gör något spännande, vilket händer när jag får inspiration till något :D
"Special special" sa alltid pappa när man frågade vad det blev för mat när jag bodde hemma...och det är väl ungefär vad jag kör med också :rofl:
 
Ja, som rubriken säger. Har ni några bra tips på mat som kan lagas på två kokplattor?
Jag bor, som man säkert kan räkna ut, i en studentlägenhet med pentry. Jag har en mixer, olika grytor, stekpanna och diverse små redskap tex rivjärn och potatisstamp. Det är inte omöjligt att köpa till grejer eller hushållsmaskiner, bara de är användbara och inte tar upp för mycket plats.
Jag gillar egentligen att laga mat, men inspirationen tryter framför allt eftersom jag inte har någon ugn och så många rätter kräver det.
Så, alla tips är välkomna, jag äter det mesta :)


Det mesta! Indiskt, Thai, goda soppor osv. Jag använder sällan mer än två plattor. Ugnen är mest till för ugnsrostade grönsaker.
 
Jag tänker att långkok är bra grejer :) Annars typ bönbiffar/linsburgare/grönsaksbiffar med sallad/kalla röror/bröd funkar ju på så få plattor (eller för all del, pannbiffar eller fiskbiffar).

Pastasåser med tex lax/kyckling/svamp.
Crepes eller olika typer av pannkakor (linspannkakor med garam masala i är riktigt gott!).
Rårakor/rösti kan ju vara kul att ha som tillbehör eller som bas.
 
Gjutjärnsgryta har jag funderat på, men den tar ju en del plats att förvara. Frågan är om man använder den tillräckligt för att vara värt det?
Lasagne lät jättegott! Tack!
Tyvärr får jag inte plats med en platta till :(
Lasagne är jättejobbigt att laga i studentlägenhet med taskigt utrymme, tycker jag, massa grytor till bechamelsås och stekpanna till köttfärs och dessutom en långpanna att diska. Nej jag röstar för att en gjutjärnsgryta är guld värt för det enda en gör i studentlägenheter är soppor och grytor. Det finns massor med goda bönor för att göra stuvningar, soppor etc. I studentlägenhet är det mest att göra en rätt med Max två grytor varav den ena helst ska vara något lättdiskat. Grytor av olika slag, sjömansgryta där du kokar potatisen i grytan, köttfärslimpa i ugn, smidigt, rent. Grönsaksgryta med röda linser då får du protein billigt.
 
Staka fisk och koka potatis/ris/couscous eller vad du nu vill.
Jag brukar ha matlagningsgrädde hemma alltid och steka bacon, låta puttra med grädde lite och pasta till det. Eller kyckling, kryddor och grädde. Eller lövbiff.....listan går att variera efter tycke och smak.
Steka potatis är också gott.
Går att göra massor med två plattor.
 
Jag äger två gjutjärnsgrytor. De är guld värda. Oftast använder vi den lite mindre. Tar ungefär lika mycket plats som en halvstor kastrull. Den större är brutalt stor. Fördelen är att de går att smacka in i ugnen för tillagning med. Både steka i och skicka in i ugnen utan att byta kärl. Hur bra som helst. Nu har du ju ingen ugn men eftersom att de som sagt håller resten av ditt liv och flera generationer om den byter ägare.
 
Lasagne är jättejobbigt att laga i studentlägenhet med taskigt utrymme, tycker jag, massa grytor till bechamelsås och stekpanna till köttfärs och dessutom en långpanna att diska. Nej jag röstar för att en gjutjärnsgryta är guld värt för det enda en gör i studentlägenheter är soppor och grytor. Det finns massor med goda bönor för att göra stuvningar, soppor etc. I studentlägenhet är det mest att göra en rätt med Max två grytor varav den ena helst ska vara något lättdiskat. Grytor av olika slag, sjömansgryta där du kokar potatisen i grytan, köttfärslimpa i ugn, smidigt, rent. Grönsaksgryta med röda linser då får du protein billigt.

Jag röstar för "falsk lasagne", jag hatar att göra vanlig just pga disken. Jag kokar pasta, steker köttfärs, har ner pastan över köttfärsen eller tvärtom och häller på Keldas ostsås och riven ost.Slänger på locket på stekpannan och låter det stå och puttra tills osten smält.

En enkel variant av lasagne som är god, mättande, enkel, snabb och det blir framför allt lite disk :D
 
En sådan här kanske kan vara en bra investering? http://omniasweden.com/se/ugnen/

Kostar bara några hundra och ska funka även på elplatta. Tar inte upp särskilt mycket plats heller. Jag har bara erfarenhet av hur den fungerar på gasspis dock, vill minnas att vi exempelvis gjorde sockerkaka i den när vi var ute och seglade när jag var yngre.
 
Tips till, microvågsugnen går att laga mat i. Dvs inte bara värma mat i :p så skaffar du en sån så kan du göra allt från chokladkaka, pizza och bakad potatis till gratänger.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp