Roliga maträtter som kan lagas på två kokplattor

Nu hann du svara medan jag skrev mitt svar så nu tror jag inte att jag kommer hinna skriva färdigt om jag ändrar det, får bli ett nytt inlägg istället, förlåt om jag spammar :o

Man kan ju ha i allt. Egentligen
Jag tillhör dock de som får "snåla" lite med mat så jag försöker hålla det billigt, sen gör jag aldrig samma sak två gånger - oavsett hur gott det blir. "Nästa gång" blir det alltid någon modifiering :D
Jag har upptäckt att senap faktiskt är användbart till det mesta.

Men det jag använder mycket är soja, senap, chilisås, ajvar, (tål inte tomat så använder det som "substitut") vitlök, pressad citron, dragon, timjan, buljong (färdig) sen matlagningsgrädde/CF, frysta grönsaker, färska grönsaker och det funkar typ till allt i oändliga kombinationer, kyckling, kött, fisk, skaldjur o.s.v
Så jag vet inte om det egentligen var så mycket till hjälp...men jag kan ju alltid uppdatera i tråden om jag gör något spännande, vilket händer när jag får inspiration till något :D
"Special special" sa alltid pappa när man frågade vad det blev för mat när jag bodde hemma...och det är väl ungefär vad jag kör med också :rofl:

Senap var ett bra tips! Det har jag aldrig hemma fast jag vet att det funkar till mycket. Tack :)
 
Lasagne är jättejobbigt att laga i studentlägenhet med taskigt utrymme, tycker jag, massa grytor till bechamelsås och stekpanna till köttfärs och dessutom en långpanna att diska. Nej jag röstar för att en gjutjärnsgryta är guld värt för det enda en gör i studentlägenheter är soppor och grytor. Det finns massor med goda bönor för att göra stuvningar, soppor etc. I studentlägenhet är det mest att göra en rätt med Max två grytor varav den ena helst ska vara något lättdiskat. Grytor av olika slag, sjömansgryta där du kokar potatisen i grytan, köttfärslimpa i ugn, smidigt, rent. Grönsaksgryta med röda linser då får du protein billigt.
Sjömansgryta verkar gott :)
Jag har alltså bara två kokplattor, ingen ugn alls så köttfärslimpa och sånt går tyvärr bort.
 
Jag röstar för "falsk lasagne", jag hatar att göra vanlig just pga disken. Jag kokar pasta, steker köttfärs, har ner pastan över köttfärsen eller tvärtom och häller på Keldas ostsås och riven ost.Slänger på locket på stekpannan och låter det stå och puttra tills osten smält.

En enkel variant av lasagne som är god, mättande, enkel, snabb och det blir framför allt lite disk :D

Åh va gott det lät! Tack!
 
En sådan här kanske kan vara en bra investering? http://omniasweden.com/se/ugnen/

Kostar bara några hundra och ska funka även på elplatta. Tar inte upp särskilt mycket plats heller. Jag har bara erfarenhet av hur den fungerar på gasspis dock, vill minnas att vi exempelvis gjorde sockerkaka i den när vi var ute och seglade när jag var yngre.

Det hade jag ingen aning om att det fanns. Va smidig den ser ut. Borde ju gå att tex rosta grönsaker i den, bara det ger ju en hel del fler rätter. Tack :)
 
Tips till, microvågsugnen går att laga mat i. Dvs inte bara värma mat i :p så skaffar du en sån så kan du göra allt från chokladkaka, pizza och bakad potatis till gratänger.
Jag har en micro! Tänkte inte på att skriva det i trådstarten. Har du några bra recept?
 
Risotto kräver bara en platta. Kan smaksättas på diverse sätt, t ex svamp, spenat och sparris. Om smaksättningen behövs tillredas kan du göra det på den andra plattan.

Jag bodde några år med en bänkspis där man antingen kunde använda ugnen eller den ena plattan. Det vi gjorde en hel del då var att äta couscous till maten. Jag hällde det i en skål, hällde i salt och lite olja och rörde om. Sen kokade jag upp vatten i vattenkokare, kokade upp, hällde på och lät svälla under lock. Det funkar att göra på samma sätt med nudlar.
 
Mer än två plattor använder jag verkligen inte ofta, så för mig känns tanken att bara ha det inte så begränsande. Det är mest om jag lagar till många jag utnyttjar hela spisen.
Inte sällan gör jag riktigt enkla rätter där bara en platta behövs, som till exempel kokar pasta och den sista minuten hyvlar jag i squash, häller av vattnet, rör i ett ägg/toppar med äggula, lite keso, gröna blad, river över parmesan och citronzest, svartpeppar och god olivolja - klart! Går att variera i det oändliga.
Sen finns det ju oändligt med soppor och grytor ur olika kök som inte kräver mer än två plattor. Häver man i bulgur/matvete/quinoa direkt i linsgrytan och låter det koka med behövs ju bara en platta.
 
Risotto kräver bara en platta. Kan smaksättas på diverse sätt, t ex svamp, spenat och sparris. Om smaksättningen behövs tillredas kan du göra det på den andra plattan.

Jag bodde några år med en bänkspis där man antingen kunde använda ugnen eller den ena plattan. Det vi gjorde en hel del då var att äta couscous till maten. Jag hällde det i en skål, hällde i salt och lite olja och rörde om. Sen kokade jag upp vatten i vattenkokare, kokade upp, hällde på och lät svälla under lock. Det funkar att göra på samma sätt med nudlar.

Smart, vattenkokare har jag!
Tack :)
 
Smart, vattenkokare har jag!
Tack :)
Vattenkokare, då är det nudlar som en bara kan värma vatten och hälla på iallafall är det inte nudlar så finns det varma koppen, soppor. Nu tänkte jag så en nästan skäms hur lat en är. Typ risotto, Koka ris, på slutet hälla på frysta grönsaker, när riset och grönsakerna är färdiga hälla på lite parmesanller någon färdig röra. Extra protein och lite saltaktigt, skära upp några tärningar kassler eller korv. En gryta, minimalt med disk och relativt lättdiskat.
 
Pastagratäng med typ rökt skinka eller kassler på funkar också suveränt med Keldas ostsås! Koka pastan så den är nästan klar, rör ner keldas ostsås och valfritt kött, strö över ost, på med locket och ställ plattan på låg värme och vänta tills osten smält. Alt så gör du det sista i micron!
 
Försöker tänka efter och jag tror mig nästan aldrig behöva mer än max två plattor när jag lagar mat. Gjutjärnsgrytans stora fördel är att den ju faktiskt är som en stekpanna med höga kanter. Den jag använder mest är dessutom rund.

Ta dagens lunch t.ex.

Grunden är "man ager vad man haver".
I mitt kylskåp fanns morötter, vitkål och lite diverse. Strimlade vitkål, hackade lök och ett par morötter. Fräste allt mjukt i lite olja. Ur med det och i med lite köttfärs som jag brynte. Tillbaka i med kål-morot-lökfräset.
I kylskåpet fanns en kvarts burk het tacosås som jag hällde i, plus en rejäl tesked Sambal Oelek. Kryddade på med mer cayennepeppar, chilikrydda och salt. Kompletterade med en burk krossade tomater och en burk vita bönor i tomatsås (fast jag hällde bort mesta tomatsåsen, den är mest sockar i alla fall) I frysen fanns spenat, skärbönor, tärnad squash och kokta kidneybönor som hälldes i och fick koka med.

När allt sjudit klart hade jag en kryddig köttfärs- och grönsaksröra som har vissa spår av chili con carne men är mycket mer grön.

Hela alltet gjort på en platta.
 
Vi har en riskokare från tupperware (men det finns massor av olika varianter på marknaden har jag sett), som man använder i micron. Vi har i och för sig "fullstort" kök, men jag tycker att det är oerhört smidigt att slippa koka ris i en kastrull. Ska även fungera för pasta. Så det är ju ett tips om du vill frigöra en platta.

Använder sällan mer än två plattor när jag lagar mat, får snarare tänka till för att försöka komma på rätter som kräver tre plattor ;) Avsaknaden av ugn känns ju tristare :down: Wok i alla dess former är mitt spontana förslag :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp