Bukefalos 28 år!

Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Hahaha, älskar trådar som denna :D

Kan inte komma ihåg allt kul man fått höra såhär i efterhand, men några som sitter kvar är när sambon envisas med att kalla grimskaft för snöre, att kratsa hovarna är att krafsa klövarna och schavrong är tydligen ett schabrak. Hästhjälmen är grimma av någon anledning.

En kul grej som bara ploppade upp i minnet är när tidningen Slitz hade en faktaruta hur man imponerar på olika tjejer, bl.a hästtjejer. De killarna ansåg att om man ska impa på en hästtjej ska man stå kritiskt och kolla på ett ekipage sedan utbrista 'Ja, visst trampar den under sig trevligt' :rofl:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

*kl*

Min söta syster som aldrig varit särskilt hästintresserad men som älskar djur hängde med mig till hästsportaffären. Hon dök in bland tillbehören och skulle titta ut lite matchande färger till pållan. (Hon är rent grym på inredning och att matcha färger). Plötsligt hör jag hennes röst tvärs över butiken.

- Syrran! Har du nåt sånt här kadaver till M? Jag hittade ett skitsnyggt!

Måste säga att jag blev en aning konfunderad tills jag såg schabraket hon höll i.

// Jimma
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

För många år sedan frågade min kompis vad det var för någoting och menade då stigbygeln. " Ja, det där krokiga med ett streck under"! :rofl:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

kl

Inte heelt topic, men såg nyss en hästannons vars rubrik fick mig att haja till. Såhär stod det: "Äldre valack bytes mot mindre barn ponny alt. säljes."

Jag fick läsa igenom det flera gånger innan jag insåg att de nog inte ville byta sin valack mot ett mindre barn eller en ponny utan en mindre barnponny. Särskrivning kan ställa till det ;)
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

"Hej, jo du jag ringer ang den där valacken du vill byta... Jag har en unge som kanske kan passa, ett och ett halvt, inte rumsren, billig i drift. Vill du ha något med lite mer fart i så har jag en åttaåring också, men han är redan 145 cm hög, du kanske vill ha något mindre?" :p
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Hörde en ett annorlunda ord för mig här om dagen. Tog bra stund innan jag fattade att det var en häst som fick gå och beta.-
Var ute med hästen och den fick gräsa.....
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Jag har ridit ett sto många gånger och mamma vet mycket väl att det är en ''tjej'' men hon kallar fortfarande henne för en han!

Jag började som hästskötare på min nuvarande häst för 15 år sedan och som jag köpte för 2.5 år sedan, men föräldrarna kallar fortfarande henne för han... Suck!
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

När jag var yngre var jag skötare och ledde nybörjarna på deras lördagslektioner. Jag hade en sköthäst som imellanåt gav ett ljud ifrån sig som låter något i stil med "öööööööööhhhhh". Jag hjälpte precis upp nyfbörjaren när Poesi, som ponnyn hette, började låta så. Nybörjarens mamma som stog en meter ifrån huvudet kastar sig flera meter bort. Förskräckt utbrister hon "Hon morrar! Hon tänkte bita mig!". Det tog en god stund och flera "morrningar" innan jag lyckats övertyga mamman att hästar inte morrar när de planerar att bitas ;) Men nära min sköthäst gick hon inte mer den dagen
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

När jag var i stallet så kom en nybörjare in när jag borstade en av shettisarna hon sa : Men mamma har alltid sagt att det var hästar som bodde i ett stall men här fanns det visst hundar också... XD
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

kl

På ridskolan där jag provjobbar utbrast en liten 6 årig pojke:
"Coolt" En blå häst!"
Varpå en liten flicka svarar: " Den har ett täcke på sig!"
Pojken svarar: "Jaha, men det var ju ett skämt!:o
:rofl:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Haha, här känner jag att min kompis kommentar passar in ;)
Vi såg en häst som gick i en hage och hade en svart flughuva på sig och hon frågade mig
-Är hästen blind?? :O

Haha, jag tycker synd om henne för jag började as garva och hon fattade ingenting, haha ;)
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

kl

Jag minns när min sambo (då 30 år) en av de första gångerna han var med i stallet och för första gången får se en häst dricka och kläcker ur sig:
Han: -KOLLA HUR HAN DRICKER!!! KOLLA!!!
Jag: -jaaaa?... (förstår precis ingenting??)
Han: -MEN KOLLA HAN SUGER JU IN VATTNET OCH LAPAR INTE SOM DOM SKA!!!!!!!!!


idag har min sambo faktiskt väldigt bra koll på hästarna för att eg inte vara en hästsnubbe (nu är han väll eg det även om varken han eller jag vill erkänna det ;)) men han envisas fortfarande om att kalla grimskaftet för koppel eller repet, vilket jag VARJE gång surt rättar... men det har väll blivit en grej nu att han ska säga det bara för o retas :D
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

"Varför har Eqetan sportBH på sig?

Min ej hästintresserade bror, som undrade varför valacken hade bogskydd på sig. :D
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

När vår dotter var en liten tulta som var med mormor i stallet skulle hon alltid "peta fötterna".
På väg hem i bilen efter en dag i stallet säger hon "Hörrödu mormor, det där glas som hästen hade - vad är det?" Någon som kan svaret...
 
Senast ändrad:
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

KL

En kollega till mig trodde att skillnaden mellan ponny och häst var åldern. Dvs att först var dem föl, sedan blev de ponnier när de var typ "tonåringar" och till sist var de hästar när de var vuxna.

Det visade sig även sedan att de flesta av hennes bekanta och hennes sambo trodde detsamma.......
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 355
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp