Bukefalos 28 år!

Roliga ord från dom lite "okunniga".

Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

När jag en gång sa till arbetskamraterna att jag skulle tävla tölt fick jag till svar.. aha är det en travare du har:D
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

På ridlekis där jag jobbar är det populärt bland föräldrar att säga:
* Styrsnören
* Svanshållare
* Uteträns
* Fotstöd
* Ryggskydd

Någon som kan gissa?:banana:
 
  • Gilla
Reactions: ako
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Kl

Har hört mycket roliga och nya namn på saker, men det roligaste måste ändå vara nära jag berättade för min kille att hästen fått ett balltramp som behövde ses över som en förklaring till att jag var sen hem..

Killen ser ut så här :eek: och undrar hur fasen han lyckats med det och undrar i samma stund om inte den var borttagen för längesen?!

Fick mig ett gott skratt och fick sen förklara hur det ligger till :D
Men jag kan faktiskt hålla med om att det låter konstigt, kunde man inte komma på ett bättre namn?

Inte för att det var något nytt ord på en sak, men historien ploppade upp ur skallen när jag läste igenom tråden.
Bra tråd, väldigt underhållande!
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Hade spekulanter på en av våra hästar för inte så länge sen. Tjejen som provred, kanske dryga 30, tittade på mina hästar som gick i hagen och frågade om hästarna var märkta för att ägarna skulle känna igen dem? Hon syftade på de blå balsnörena jag tillfälligt satt fast i ringarna på grimmorna för att panikhakarna gått sönder vid uppbindningen i stallgången ;)
Tilläggas bör att hon hade gård och egna hästar. Hon tyckte även att min ena häst i hagen var blank och funderade på om den vore nått att köpa istället:confused:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

En till på samma ämne " Varför döpte de det till det":

Aldrig fnissas det så mycket i stallet som när man pratar om hästens tecken i ansiktet och man har kommit fram till fläcken på mulen: snopp. ;)

Antingen vågar inget barn svara eller så skriker de allt vad de kan rakt ut:angel:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Kl

Har hört mycket roliga och nya namn på saker, men det roligaste måste ändå vara nära jag berättade för min kille att hästen fått ett balltramp som behövde ses över som en förklaring till att jag var sen hem..

Killen ser ut så här :eek: och undrar hur fasen han lyckats med det och undrar i samma stund om inte den var borttagen för längesen?!

Fick mig ett gott skratt och fick sen förklara hur det ligger till :D
Men jag kan faktiskt hålla med om att det låter konstigt, kunde man inte komma på ett bättre namn?

Haha, den har jag oxå varit med om! Killkompisen jag berättade om balltrampet för var chockad och djupt impad av att hästens "balle" var sååå lång att han kunde trampa på den...:rofl:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

För många år sen när jag hade min privathäst inackorderad på ridskolan var det två 12-åriga tjejer som just hade börjat rida. Den ena säger till den andra: "det går ganska OK att sadla nu - men det är jättesvårt att få på ansiktsmasken"....

Hon menade tränset :rofl:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Min sambo hjälpte till att flytta hästarna, varav två hade eksemtäcke. Han är inte så hästvan, men seglar däremot mycket. Därför var det säkert helt logiskt för honom att hästarna hade -som han sade- "kapell" :D
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Min älskade sambo som jobbar med mig i stallet, pga att jag är rörelsehindrad, han kan inte vad allt heter så det mesta är översatt till bilspråk, sadel är dock alltid sadel men tränset och tyglarna är ratten, grimma vet jag inte om han lärt sig än, det är nog en sorts ratt det med..

Det roligaste han säger är dock att när jag sitter på hästen måste jag hålla i mig så jag inte ramlar av (dvs jag måste hålla i tyglarna hela tiden), har försökt förklara att man håller sig kvar med balansen i bålen, inte genom att hålla i tyglarna.
Men antar att det mest logiska för en ickeryttare är att man "håller i sig" med händerna. Till saken hör att han har sett mig ramla av en gång och blev nog rätt chockad av det, nu är jag dessutom gravid så han är extra rädd om mig nu.:love:

Hästen är för övrigt jättesnäll dock väldigt grön.
 
Senast ändrad:
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

kl
Vi går i hästköptankar, min syster frågar mig, är det en hane eller hona?:) Termerna sto, vallack och hingst har ännu inte nått hennes öron:p

Hade betesreducerare på en av foderhästarna förut och la in en bild på FB, en bekants kommentar: "Bits hon"?:)

Min mamma envisas att kalla skäckar för indianhästar:) Lite gulligt
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

KL

En kollega till mig trodde att skillnaden mellan ponny och häst var åldern. Dvs att först var dem föl, sedan blev de ponnier när de var typ "tonåringar" och till sist var de hästar när de var vuxna.

Det visade sig även sedan att de flesta av hennes bekanta och hennes sambo trodde detsamma.......

Läste i en mäklarannons en gång, om en liten hästgård. Stallet hade plats för två ponnyer och två fullvuxna hästar...

:D
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

kl

Kommer tyvärr bara på två just nu.

Flugjagare
Bygel (nepp, inte stigbygel)
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Kan flugjagare vara spö kanske? :)

kl

Den gamla vanliga är väl att man har benlindor på hästen och folk frågar om han skadat sig...

Ett ex frågade varför hästen hade jacka på sig. Helt logiskt namn på täcke egenligen!

På ridskolan så frågade en mamma mig, med panik i rösten: "Men, tänk om jag spänner denna för hårt! Då STRYPS han ju!" om käkremmen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 355
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp