Roligt liv ger friskare häst

Sv: Roligt liv ger friskare häst

Nu väntar jag på reaktioner av typen "Men min häst tycker att det är jätteroligt att stå i box!!!1

Här kommer det! Min häst vill IN!
(Fast på morgonen vill hon UT! :D)

Går med bästa kompis på ca 5000 kvm hage. Kuperad med stenar att klättra runt, nedfallna träd att hoppa över eller gnaga på. Gräs. Kliträd. Rolig kompis som gärna vill busa och springa.
Går ut 07.30, lunchhö vid 11.30. In vid 16, men då har hon stått vid grinden och skrikit sen typ 14.45

JAG tycker hon ska vara ute så mycket som möjligt. I våras ändrade vi så att personalen istället för att ta in vid 16 gav eftermiddagshöet också ute och vi tog in själva vid 17.30-tiden. Bägge hästarna stod och surade vid grinden hela eftermiddagarna varje dag i flera veckor, trots vår och gräs i hagen. Suck.

Sen fick de gå på bete, och nu är hon skadad och står i liten sjukhage, där får hon gå in ännu tidigare för får hon inte gå in FÖRST så börja hon springa och bocka runt, vilket hon absolut inte får... :nailbiting:

Hur kul kan det vara att stå och glo i en box?? :meh:

Här kommer det! Min häst vill IN!
(Fast på morgonen vill hon UT! :D)

Hur kul kan det vara att stå och glo i en box?? :meh:

Hästar kan inte resonera. Deras hjärna är för liten. Därför en häst som svälter inte går genom staketet för att få gräset på andra sidan.

En häst som har tråkigt vet inte varför den har tråkigt eller hur den ska göra för att få det bättre.

Så troligtvis känner din häst trygghet inne. Hon tycker inte det är roligt men hon är trygg och kan koppla av. Dessutom kan en häst som vill gå ut, sekunden efter kan de vilja komma in igen. För de är djur som lever i nuet och känner. De tänker inte.

KL

För att kommentera artikeln så är det ju ganska självklart att hästar som bara står på Box har mindre stimulans i sina liv än de som dessutom får gå i hagen. Och ju mer stimulerande dagen är, ju mer stimulans får hästen.

Kan ta min ena egna som exempel. Har haft henne i fem år. Förra hösten fick jag jobb i Danmark och hon fick givetvis följa med. Där var rutinerna helt andra så hon gick i skrittmaskin från 05.50-06-40 och hage från 06.40-08.00. Reds vid ca 12.30-13.30. På helgerna än mindre hagtid/skrittmaskin.

Första veckorna var ingen direkt skillnad men sen hände något. Hon slutade vara blank. Åt sämre och föll ur. Ryggen såg ut som en taknock efter tre månader. Då flyttade jag hem och de hemma blev chockade över hur hon såg ut efter bara tre månader hos Danmarks mest kända dressyrryttare.

Väl hemma igen så kom aptiten, glansen i pälsen, musklerna och livsglädjen. Hon började (som hon alltid gjort hemma) att följa det som hände i stallet.

Hon går ute ca 5-9h/dag beroende på väder och om hon rids på hagtiden. Och NEJ hon gillar inte alltid att vara ute och hon kommer gärna in. Men en häst förstår inte vad som är bäst för den. Hästar kan inte resonera kring sin egen vardag. Så ibland måste man gå in och styra upp hästarnas väl och ve. Både vad gäller tider och sällskap.

Skulle aldrig ha mina hästar utan utevistelse men ser till att de får stimulans. Utan att för den sakens skull ha dem ute jämt. Tycker man ska använda sunt förnuft och kombinera att hästarna får anpassa sig efter vår vilja samtidigt som vi tar hänsyn till varje hästs behov.

Det går att träna hästar till allt, att vara inne som ute och älska det. Dock bör man börja i tid med frisk häst.

Hade hästen bara fått ha trevligt ute, mat, flock etc ute och inget sentimental hade den inte velat in. Tvärtom och den hade inte velat ut.

Många ger ju foder direkt vid intag och tar in då hästarna varit utan foder ett tag. Det formar dem.

Jag hade en gammal ponny som inte tyckte om att vara ute dygnet runt. Det hade så klart människorna i hans liv skapat. Hade man hållit honom annorlunda från start hade han känt annorlunda.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fri tillgång till friskt vatten är en av de viktigaste faktorerna för en hästs hälsa och välmående. Brist på rent vatten kan leda till...
Svar
2
· Visningar
260
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 697
Senast: TantAgda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka