Roligt liv ger friskare häst

Sv: Roligt liv ger friskare häst

Jag älskar sån här forskning! Menar de att det skulle vara BRA för hästarna att leva ett naturligt liv? Vem kunde ana?

:D :D :D

Nu väntar jag på reaktioner av typen "Men min häst tycker att det är jätteroligt att stå i box!!!1

Inte för att märka ord, men det står faktiskt inte hänvisat till någon forskning, bara till vad någon har sagt på en konferens.

Sen ska man aldrig vara så säker på vad forskning kan komma fram till. Vissa saker är inte så jäkla självklara som man kan tro. Hästar i fångenskap blir ju t ex mångdubbelt äldre än hästar i det vilda, vilket skulle kunna tyda på att hästars naturliga beteenden inte nödvändigtvis är de som är bäst för att de ska leva ett långt liv. (Fast kanske ett roligare liv. Eller?)

Och nej, jag är naturligtvis inte för att hästar ska stå på box, jag vill bara poängtera lite att detta inte var en hänvisning till forskning och att man inte ska vara så jäkla tvärsäker på vad forskning kan komma att visa.

Jo du märker ord så det skriker om det, även om det inte står forskning specifikt i artikeln så hur tror du man diskuterar på en vetenskaplig konferens om inte forskning?

PS. Lycka till att hitta forskningsresultat som kan koppla långt liv primärt till om arten får utöva naturligt beteende eller inte, visst kan det påverka men brist på mat och gott om sjukdomar/skador/faror är lite mer drastiskt

Forskringsresultatet är ju inte precis överraskande, men jag tror att forskningen är viktig eftersom den ger ett starkare argument när man diskuterar hästhållning. Det är ju faktiskt fortfarande oerhört många hästägare som inte är i närheten av att tillgodose sina hästars naturliga behov.

Nu väntar jag på reaktioner av typen "Men min häst tycker att det är jätteroligt att stå i box!!!1

Jag vet en tjej som i många år åt det bestämdaste hävdar att hennes häst älskar att stå på box och att han max vill vara ute en timme om dagen. Han trivs inte ute enligt henne:wtf:.....samma häst är otroligt omusklad, fryser lätt och svår att hålla i hull....

Jo du märker ord så det skriker om det, även om det inte står forskning specifikt i artikeln så hur tror du man diskuterar på en vetenskaplig konferens om inte forskning?

PS. Lycka till att hitta forskningsresultat som kan koppla långt liv primärt till om arten får utöva naturligt beteende eller inte, visst kan det påverka men brist på mat och gott om sjukdomar/skador/faror är lite mer drastiskt

Om man läser illustrerad vetenskap (tidningen) så hävdar forskare i en artikel från i våras att vetenskapligt sett så är hästen (vildhästen) utdöd. Att hästen enbart kan ses som husdjur (tamdjur) eftersom de ingenstans i världen finns utan människans hjälp, alltså inga riktiga kvarvarande vildhästar. De enda vildhästar som finns är Zebror och de är inte "riktiga" hästar. :p

Var det ett knapplån?

Givetvis kan hästars liv vara mer eller mindre naturligt även i fångenskap. Det finns hästar som lever som vilda även om vildhästen i sig är utdöd, det är så när vi kan komma.

Illustrerad vetenskap är så kallad populärvetenskap, även om mycket som skrivs där kommer från vetenskapliga källor så är det inte att betrakta som någon lysande källa.

Det är väl mycket bra att det lyfts fram för det finns nog fortfarande många stall där hästarna står en och en i små frimärkshagar utan något som helst att tugga på och ägarna hävdar att "ja men min häst vill in tidigt" vilket ju inte är så konstigt om utevistelsen är så tråkig.

Dock så tycker jag nog inte att lera är helt nödvändigt, är inte hästar lika nöjda med att rulla sig i sand eller gräs :confused:

Lösdriftsstall och berikning i hagen som lera att rulla sig i och grenar att äta ger ett sundare hästliv.
..

Hästhagar brukar ju snarare vara svåra att hålla tillräckligt torra den här tiden på året så leran skippar i alla fall jag helst ;)

På sommaren så är det både svalkande och insektsskydd, men nu är det börjar bli kalt håller jag med dig.

Precis: Min häst vill bara vare ute till kl 12, sen vill han in och ha mat!

:meh:

Jo på sommaren kan det nog vara skönt. Dock skulle jag nog inte kunna skapa en lerpöl torra somrar utan att tömma dricksvattenbrunnen såvida jag inte bygger en "hästpool" ;) eller leder om ån ett par kilometer (vilket jag förmodligen inte skulle få) men den tenderar att torka ut torra somrar.

Min lilla fröken skulle säkert uppskatta en pool då hon gärna badar fötterna :) Kan man ha en leksakspool tro :idea: håller den för vildsint hovplaskande :D

Jag vet en tjej som i många år åt det bestämdaste hävdar att hennes häst älskar att stå på box och att han max vill vara ute en timme om dagen. Han trivs inte ute enligt henne:wtf:.....samma häst är otroligt omusklad, fryser lätt och svår att hålla i hull....

Och inte har den klagat heller :crazy:

Om man läser illustrerad vetenskap (tidningen) så hävdar forskare i en artikel från i våras att vetenskapligt sett så är hästen (vildhästen) utdöd. Att hästen enbart kan ses som husdjur (tamdjur) eftersom de ingenstans i världen finns utan människans hjälp, alltså inga riktiga kvarvarande vildhästar. De enda vildhästar som finns är Zebror och de är inte "riktiga" hästar. :p

Och i nästa nummer kommer dom publicera en ursäkt, som vanligt ;). Prezwalskin är väl inte utdöd än? Illustrerad Vetenskap är underhållande :).

Det är väl mycket bra att det lyfts fram för det finns nog fortfarande många stall där hästarna står en och en i små frimärkshagar utan något som helst att tugga på och ägarna hävdar att "ja men min häst vill in tidigt" vilket ju inte är så konstigt om utevistelsen är så tråkig.

Dock så tycker jag nog inte att lera är helt nödvändigt, är inte hästar lika nöjda med att rulla sig i sand eller gräs :confused:

Lösdriftsstall och berikning i hagen som lera att rulla sig i och grenar att äta ger ett sundare hästliv.
..

Hästhagar brukar ju snarare vara svåra att hålla tillräckligt torra den här tiden på året så leran skippar i alla fall jag helst ;)

Fast det står ju SOM lera, alltså t.ex. lera - tror nog sant, gräs eller annat lämpligt underlag går lika bra ;)

Och i nästa nummer kommer dom publicera en ursäkt, som vanligt ;). Prezwalskin är väl inte utdöd än? Illustrerad Vetenskap är underhållande :).

De vilda prezwalskihästarna dog ut helt på 60-talet, de som lever i det fria nu är en rest av några få närbesläktade djurparksindivider, kraftigt inavlade, vilket gör att de har ett mkt kraftig sned käke som förkortar deras livslängd rejält. Jo så illustrerad vetenskap har där helt rätt och behöver inte publicera en ursäkt.

..

Antagligen är hästar mest nöjda över, om de får välja, att rulla sig i just lera.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fri tillgång till friskt vatten är en av de viktigaste faktorerna för en hästs hälsa och välmående. Brist på rent vatten kan leda till...
Svar
2
· Visningar
261
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 852
Senast: TantAgda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025