Rollerball-sporre

Nominous

Trådstartare
Har fått rekommendation av tränaren att byta ut min vanliga kulsporrar till sporrar som rör på sig, alltså trissa menar hon. Såg nu när jag kikar på sporrar att det finns en rollerball-sporre med en kula istället för trissa. Hur funkar den? Rör den sig i alla led och hur lätt rör den sig?

Vill egentligen ha typ en trissa men som istället för att röra sig vertikalt så rör den sig horisontalt. Men rör sig rollerballen så? Har aldrig sett den innan jag såg den på nätet nu. :p

Sv: Rollerball-sporre

Och om jag väljer med trissa, rekommenderar ni stor eller liten och rund eller stjärna? Varför? :)

Jag har med rund trissa, ganska stor, för jag upplever den som "mildast" och den hästen jag hade dem på funkade det bra. Nu har jag vanliga kulsporrar igen på denna hästen när jag använder sporrar, än så länge.
Rollerball-sporrar har jag nog helt missat, så jag ska följa tråden och se om jag lär mig något nytt!

precis som med trissor så finns det sporrar med kula som rör sig antingen horisontellt eller vertikalt. har hållit ögonen öppna efter rollerball sporrar sen första gången jag såg ett par min tränare hade, tycker att de borde vara lite mildare då det är större anläggnings yta än vanliga kulsporrar som är lite längre.

Okej. Varför har du haft trissa på den andra?

Hästen är ganska skavkänslig och därför tyckte tränaren att jag skulle prova tex sporre med trissa under fällningsperiod och när han är klippt då det är under de perioderna han kan bli lite ruggad i pälsen efter sporren. Som det är nu använder jag inte sporrar alls under dessa perioder. Men skulle behöva dem då han funkar som bäst med. Men jag tänker inte använda dem i utbyte att han får skav. Så det vore intressant att prova nåt annat. :)

Har tidigare läst om att trissa är väldigt bra då man slipper gnida huden mot sporren då trissan rullar. Om det är så att pälsen blir ruggad på honom så är det horisontalt över revbenen, inte i den längdleden som trissan löper, alltså vertikalt (upp och ner). Därför blev jag väldigt intresserad över rollerball'en för den ser ut att löpa vertikalt nämligen på de bilder jag sett. :)

Någon som har några andra tips och idéer annars?

Min märra tål inte rollerballsporren, men hon tål inte vanliga sporrar heller, hon blir vansinnigt irriterad.
Rollerballsporren nöp henne i skinnet.

Sporrar med trissa är hon dock underbar att rida med. :love: Man behöver bara snudda henne med sporren. :)

Okej. Jag har hittills bara sett rollerball's som rullar horisontalt. Men det är ju det jag tror jag ska ha...:)

Har ritat en bild på hur han blir ruggad i pälsen.

32782992.jpg

Det röda strecket visar vart pälsen riskerar att bli ruggad. Om man går efter det så känns ju en rollerball ganska lämplig?

Min märra tål inte rollerballsporren, men hon tål inte vanliga sporrar heller, hon blir vansinnigt irriterad.
Rollerballsporren nöp henne i skinnet.

Sporrar med trissa är hon dock underbar att rida med. :love: Man behöver bara snudda henne med sporren. :)

Hmm nyp i skinnet är ju det sista jag behöver!! Han är nog känslig i skinnet som det är. Tror ni att en trissa skulle funka på mitt problem ändå?

Har ritat en bild på hur han blir ruggad i pälsen.

32782992.jpg

Det röda strecket visar vart pälsen riskerar att bli ruggad. Om man går efter det så känns ju en rollerball ganska lämplig?

Men är du säker på att skavet kommer av sporrarna?
Är det den sadeln du brukar rida i, tycker jag märket du gjort är för högt för att komma av en sporre. Jag vet hästar som får skav av stövel och sko.

Nej det är inte den sadeln ;) Hittade ingen annan bild nu när jag sitter på jobbdatorn. Bilden är 2 år gammal.

Skavet hamnar där på ett ungefär och när jag använder hoppsadeln. Med dressyrsadel (har en annan nu) får han aldrig skav. Kommer inte åt honom på samma sätt så sporrarna ligger an som med hoppsadeln.

Och det är definitivt sporrarna som gör det för det blir typ 2cm tjockt och en dm långt streck som blir lite ruggat. :) Ser inget annat som kan orsaka ett så markant streck. :)

Sporrar med vanlig trissa (rekommenderar en helt slät rund och av större modell) går att köpa billigt så släng inte bort pengarna på obeprövade saker du inte vet fungerar på din häst. :idea:

Hittade en bild där det syns lite. :)

Har sparat en ruta (snyggt jag veeeet :angel: men vad gör man när till och med skänklarna bara kan rugga han lite om man klipper) och i rutan precis under det vita sy syns en liten förändring i pälsen. Ett litet ljusare streck syns. Där är pälsen lite ruggad och kortare. Efter denna bild har jag ridit utan sporrar i en månad och nu är det fint. Så bilden är ca en månad gammal. :) Men där syns iafl lite vad jag menar.

32783022.jpg

Fast det är trissor som löper vertikalt va? Jag tror att en som löper horisontalt kan vara lösningen??? Eller vad säger ni som har erfarenhet av dessa?

Hittar tyvärr inga andra horisontala än sprengers.. :mad:

Jag har provat båda, märker seriöst ingen skillnad och jag har testat dem på flera hästar. Sprenger har väl patent på sporrarna så de är ensamma med dem.

*kl*

Vad är det som "ska vara bra" med att ha trissan liggande istället för stående, alltså skillnad på sprengers kontra vanlig trissa? Ni som använt?
Jag tycker spontant att det borde vara bättre med en "vanlig" men det är kanske bara som jag tänker..

Jag har haft såna som du visar på sista bilden. Nu har jag en annan smidigare modell men fortfarande inte med trissan centrerad. Jag har den större delen av trissan neråt, tycker det känns mest naturligt liksom att en vanlig sporre ska peka neråt.

Okej då förstår jag :)

Jag tror om jag får spekulera som i min hästs fall att en liggande trissa kan vara bra för att den rullar längs med hästen. Det är det jag har problem med att jag verkar ''gnida'' sporren längs med hästen och inte upp och ner eller hur man nu ska förklara det. Detta händer i galoppen i anridningen mot hinder.

En vanlig trissa känns självklar när ryttaren använder sporren upp och ned - alltså i riktningen som trissan rullar. Men i mitt fall verkar det inte vara så. Jag verkar ju röra sporren fram och tillbaka med lätt lutning uppåt och nedåt. Varför vette tusan.. Tänk om jag kunde lära mig rida normalt? Men det blir så i galoppen. Kan det ha å göra med att hästen har väldigt stor och överrörlig galopp så mina underskänklar bli lite ostabila? Händer som sagt bara i anrindningen till hinder när han trycker på.

Men då upplever jag att en liggande skulle passa bättre så den rullar med i riktningen med hur mina skänkeltag rör sig?

Så tänkte jag. Kan vara åt skogen :D

Nej det förstår jag! Men de är väldigt intressanta att prova. Synd bara att de bara finns i sprenger och är sjukt dyra för att prova!

Kolla ebay, jag vet folk som köpt Sprenger bett där för en bråkdel av priset hemma. På mässor kan man ibland fynda oxå, köpte själv ett par Sprenger stjärnsporrar på Falsterbo för ett par hundralappar under butikspriset.:idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 740
Senast: Farao
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 519
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 196
Senast: valpköpare
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 079
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka