Rollkur är oacceptabelt

Sv: Rollkur är oacceptabelt

Klart att jag applåderar, vi har arbetat hårt mot detta och flertalet saker som 'vi ryttare' har utsatt våra hästar för ...

Jag vet fortfarande inte vad DU har gjort för att bidraga till hästarnas välfärd.


Du skriver att du, med andra , har arbetat hårt för detta, hur?, på vilket sätt?
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Det ska alltid vara okej att ställa frågor, givetvis! :laugh:

Det som är en tung sten inom ridsporten är just att många ställer frågor i bitter ton - utan att ens försöka komma med kreativ respons om alternativa lösningar. Det är det jag efterfrågar ... Och kommer att fortsätta efterfråga ...
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag läste också i tidningen gällande detta. Och det är just så med sådana ting, att man 'läser mellan raderna'. Och det är ett stort problem. Medaljer och bra 'ryttarreklam' väger alltid tyngst för många, av någon anledning. Bra att du också läser det som står mellan raderna!

Några är det som arbetat utomlands och 'hemma' hos stora och tunga namn inom rid och travbranschen, som sett (och många har varit del i) i hemska metoder, dålig djurhållning, hästar på löpande och där pengar och prestige går för allt annat. Detta har skett i större eller mindre grad ...

Namn får fortfarande vara i topp, just för att de för fram vinster och producerar goda hästar. Dock har detta börjats att uppmärksammas mer och mer. Journalister ställer mer obekväma frågor, driver med reportage, människor som organiserar sig mer och mer - bl.a. fackligt osv osv.

Det är fortfarande en lång väg kvar. Det finns oerhört mycket att jobba för och emot. Jag hoppas att fler och fler orkar att vara med på tåget, oavsett tid eller möjlighet till insats. :idea:.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Om du läser tidigare inlägg så finner du en del utav det. ;)

Jag har läst tidigare inlägg av dig, såklart i denna tråd, så du måste mena detta?

Vi är många som skrivit på protester mot detta. Och detta är för oss en start.


Sedan skriver du också:

Jo, vet du vad!
Man får visst lov att applådera över detta. Så som vi har 'slitit' för detta och som vi kämpat. Mot människor där uppe som har både mer makt och pengar än 'oss'.

Och:
Slutligen, har man varit inne i ridsporten i dem olika klasserna, så tror mig - det är inget nytt att det både kan vara komplicerat, tufft och komma med stort artelleri och motstånd. Men tack och lov, slutar man aldrig att vilja sluta sätta fokus för hästarna - och trots hot, skrämsel osv osv - slutar man inte kämpa!

Sedan:
Så, kom gärna med inspel och tips vad och hur förändringar kan göras. Det är alltid välkommet. Dock hoppas jag att människor kan försöka bli mer kreativa och inte bara slänga ut allt som faktiskt är negativt, utan att ha tänkt på en eventuell förändring

Ja, det finns mer, liknande påståenden där du insinuerar det du gjort- men inte beskriver det i sak. För en namnunderskrift kan knappast räknas till att arbeta hårt så det kanske vore på sin plats att skriva ut, tydligt, vad du själv har gjort, innan du klagar på andras ickekreaktivitet inom området.:idea:
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Du har verkligen en förmåga att haka upp dig på ett biproblem i sådan här trådar
- istället för själv sakfrågan

Diplomaten behöver inte redovisa vad denne gjort

Och du missförstår kritiken

Det handlar inte om "vem som gjort mest". Det handlar om att vissa bara kan bidra med gnölande om bisaker och kritik av andras agerande istället för att vara konstruktiva

Är det på något sätt konstruktivt att scanna buke efter andras brister

vilket sker så fort RK är på tapeten
 
Senast ändrad:
Sv: Rollkur är oacceptabelt

jag skrev tidigare att inget ändras bara för att det skrivs här på buke

Men faktum är - det är aktiviteterna på internet som pressar FEI

Tack vare internet kan info spridas både film och andra aktiviteter

Alla är viktigare än vad de själva tror
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Du har verkligen en förmåga att haka upp dig på ett biproblem i sådan här trådar
- istället för själv sakfrågan

Diplomaten behöver inte redovisa vad denne gjort

Jo, det tycker jag. Menar man sig på att man har slitit o kämpat för detta tycker jag det hör till att tala om hur man slitit o kämpat.

Särskilt som man trycker på och ifrågasätter andra användare om deras engagemang.:cool:
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Du missade inlägget där jag faktiskt tog med en del av det arbetet jag och mina vänner försöker att arbeta för, så ofta vi kan, har råd och hinner. Där jag förklarade för Ewa-Lena varför jag blev upprörd över att människor inom ridsporten ofta ropar DÅLIGT, utan att själva försöka komma med INPUT.

Jag vet inte vad du är ute efter egentligen. ....

Nja, nu har jag förmodligen varit otydlig. Det beklagar jag.

VI existerar i allra högsta grad.
Ett gäng aktiva och glada kamrater där de flesta av oss varit med 'på baksidan' av eliten, provat på eller fått känna på hur det är och hur det förväntas vara.

Jag vet inte vart din gräns går gällande 'låg nivå', men vi har sedan en längre tid aktivt arbetat med att hjälpa hästar som far illa, ser till att hjälpa till med information till att artiklar publiceras, utbildar unga ryttare till att bruka vett och etikett inom hästvärlden och ja, VI är några som fått det hett om öronen när några av oss gått emot flertalet personer inom både rid och travsporten då de behandlad personal och hästar illa.

VI heter inget namn som grupp, vi är vi - men lika aktiva för det .....

Jag tror inte att vi är bättre än några andra, däremot anser jag att det är viktigt att bidra med konstruktiv kritik och där också se möjligheterna inom arbetet inom ridsporten. Och det tycker jag att vårt glada gäng gör.

Alltför många hästmänniskor liksom bara klagar ...
 
Senast ändrad:
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Det handlar inte om "vem som gjort mest". Det handlar om att vissa bara kan bidra med gnölande om bisaker och kritik av andras agerande istället för att vara konstruktiva

Vem gnölar menar du? Du är alltid så snabb att hoppa på diskussioner med dina "vissa" hit och dit.

Om var och en skriver för sej själv och inte om alla andra så kanske det blir lite lättare att diskutera. :cool:
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

jag skrev tidigare att inget ändras bara för att det skrivs här på buke

Men faktum är - det är aktiviteterna på internet som pressar FEI

Tack vare internet kan info spridas både film och andra aktiviteter

Alla är viktigare än vad de själva tror

:bow:

EXAKT!
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

......................
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag vet inte vad du är ute efter egentligen. ....


Nej, jag missade inte den, men ser inget konstigt att hjälpa vare sig hästar, andra djur som far illa eller mer okunniga med den utbildning jag kan bistå med.


Ni har blivit hotade, skrämda...för att ni vill hjälpa hästar?, är hoten polisanmälda?

Kan du länka till någon av artiklarna?
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Vem har sagt att det skulle vara konstigt att hjälpa hästar!? :eek:

Jag har efterfrågat möjliga lösningar eftersom jag upplevde människor som skeptiska till pressmeddelandet som tråden startade med.

Det är ett vanligt fenomen inom ridsporten, att ropa negativt och sedan inte försöka att bidra med vad man kan göra istället

Det är det jag är här för att diskutera.
Inte för att behöva bevisa något som helst för dig.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Vem har sagt att det skulle vara konstigt att hjälpa hästar!? :eek:

Jag har efterfrågat möjliga lösningar eftersom jag upplevde människor som skeptiska till pressmeddelandet som tråden startade med.

Det är ett vanligt fenomen inom ridsporten, att ropa negativt och sedan inte försöka att bidra med vad man kan göra istället

Det är det jag är här för att diskutera.
Inte för att behöva bevisa något som helst för dig.

Men sen tycker jag du är lite trist i din attityd mot andra faktiskt.
Jag ser det också som självklart att kämpa mot att djur far illa. Och anmäla när man stöter på det och inte (som i många fall tycker jag) säga att man är så rädd och det är så farligt coh hotfullt att anmäla.
Man kan anmäla anonymt och vågar man inte ens det så är det inte mycekt till kamp. Hur kan det bli ändringar om folk kryper bakom rädsla och säger att det är ingen idé mot dessa mäktiga:confused: Samtidigt som man tycker det är konstigt och negativt när jag säger att dessa mäktiga har strategier för att "klara" även denna fråga, för det tror jag faktiskt.

Du skriver mycket om hot och sånt också, har du anmält? Jag tycker det är utmärkt när folk vågar gå ut som i travhistorierna. Det finns alldeles för mycket av att inte våga. Det finns andra exempel också.
Man kan anmäla anonymt, om tillräckligt många gör det måste något hända.

Jag tror tyvärr att många "skräckhistorier" anmäls inte för att det inte var riktigt så som det sagts, inte av rädsla, man lägger till och brer på för att göra sej märkvärdig och sen skyller man på hot och rädsla för att inte anmäla.:cool:

Om alla seriöst anmäler det man ser som är dålig behandling så måste något också hända till slut.

Det är lite märkligt att du tar så illa vid dej av frågor om hur det ska gå att följa upp i praktiken, faktiskt:cool:
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Och jag kan faktiskt inte förstå varför du uppfattar min attityd som lite trist!:confused:

Jag har efterfrågat, rad efter rad - om att de som jag uppfattar som skeptiska till pressmeddelandet eller tillvägagångssättet kan erbjuda andra möjligheter. Men, det sker inte. Istället blir det en tråd om att analysera min prestige, kräva linkar till arbete som jag och mina vänner bidragit till. Så har det fastnat där ....

Sedan förklarar jag, att inom hästsporten så är det ett vanligt fenomen att folk ropar negativt om förändringar, utan att försöka bidra med andra tips eller tillvägagångssätt. Och just därför frågar jag åter igen- tråd efter tråd - vad skeptiska människor ville göra istället och vad de själva bidragit med för att ska ske något. ...

Då vaknar människor här inne till liv. Då ska det analysera vad Diplomaten VERKLIGEN har gjort istället för att svara eller komma vidare. Jag har svarat på vad jag gör för att bidraga till hästarnas välmående och ger breda exempel på vad vi försöker att bidraga med. Det räcker tydligen inte. Här krävs det linkar. För det kan ju faktiskt vara så, att Diplomaten ljuger! :eek:....

Och det är så typiskt hästvärlden som det går.

Nej, jag skriver inte mycket om hot.
Där emot skriver jag att vi har blivit hotade och att människor blir upprörda när man påtalar att det som görs inte är riktigt.
Och ja, vi har anmält. Tyvärr blossade det upp och verkade ske något utav det, men sedan för att tystas ner. På grund av lite högre faktorer än lilla mig (för exempel) har det fått varit 'vilande' en stund för att samla lite kraft och ammunition.

Jag har inte blivit ett uns upprörd innan det börjar krävas linkar och analyseringar om vad jag verkligen har gjort. Innan det, handlade tråden för min del att efterfråga alternativa lösningar, till skepticismen. Vad dessa kunde tänka sig istället, tips, råd och vad de själva hade gjort för att dessa former av träning inte får existera!
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Om du menar alternativ till beslutet så menar jag att det är bra, har inget annat alternativ just nu utan beslutet är bra! Jag pratar om framtiden, att kräva mera konkreta besked, gränsdragningar, att se upp så att det inte kommer att bli tomma ord och det ligger mycket på dem som sitter med i de mer konkreta diskussionerna att vara rätt klarsynta och hålla en linje.

Så här långt är det vad jag tycker.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag tror du överreagerar lite, jag tror inte alls att det är så att de här är kritisk till vad som händer utan vill avvakta för att se vad som händer sedan.

Alltså det är inte så jättemkt faktiskt tror jag iallafall som "vi övriga" kan påverka nu när dom skall definiera vad rollkur respektive djup och rund är och vad gränsen skall gå mellan både och vad som kommer bli tillåtet och inte.

Det är ju nu som det här blir intressant och som avgör hur mycket stake FEI har eller inte har....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt så här. To 6 juni – Omstart av program...
Svar
6
· Visningar
543
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Hästnyheter Olika typer av människor dras till olika grenar inom ridsporten, och vissa lockas mer av att tävla än andra. Det visar en stor studie...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp