Rollkur är oacceptabelt

Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag anser mig inte överreagera.
Detta är en viktig fråga enligt mig.
En betydelsefull start, som kan leda till öppningar om människor fortsätter att ta avstånd från själva handlingen och också visa det.

Och jo, jag tror att man kan påverka mycket mer än vad många tror. Genom att stå på, hålla sig informerad och uppdaterad.

Vi kan som sagt var inte enbart lämna det till där det är nu, 'deras stake' som du nämner har varit mycket varierande genom tiderna.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Då vaknar människor här inne till liv. Då ska det analysera vad Diplomaten VERKLIGEN har gjort istället för att svara eller komma vidare. Jag har svarat på vad jag gör för att bidraga till hästarnas välmående och ger breda exempel på vad vi försöker att bidraga med. Det räcker tydligen inte. Här krävs det linkar. För det kan ju faktiskt vara så, att Diplomaten ljuger! :eek:....


Du ger breda exempel menar du, men samtidigt inga detaljer, så som ni,du arbetat, hur ni blivit hotade o skrämda för att tystna, artiklar ni varit med att ge information till så borde du lätt kunna ge något mer att ta på...som en länk till någon av artiklarna ex.

Jag tycker inte det är det minsta konstigt att det frågas efter liksom något att "ta på"-särskilt som du rätt friskt frågar andra om deras görande i rollfrågan.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag anser mig inte överreagera.
Detta är en viktig fråga enligt mig.
En betydelsefull start, som kan leda till öppningar om människor fortsätter att ta avstånd från själva handlingen och också visa det.

Och jo, jag tror att man kan påverka mycket mer än vad många tror. Genom att stå på, hålla sig informerad och uppdaterad.

Vi kan som sagt var inte enbart lämna det till där det är nu, 'deras stake' som du nämner har varit mycket varierande genom tiderna.

Jo fast just nu handlar det om ett specifikt beslut när dom skall definera rollkur och LDR och nej där tror jag inte att gemene man har så mkt att säga till om faktiskt.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

'deras stake' som du nämner har varit mycket varierande genom tiderna.

Ja naturligtvis eftersom det är många intressen att bevaka samtidigt;) Vad får DEJ att tro att dom är så ärligt engagerade i hästarnas mående idag att dom kommer att till varje pris ärligt kämpa för detta, delvis mot den ledande nationen inom dressyren idag - Holland.

Jag är kanske tråkig men inte särskilt naiv. Tyvärr. Jag tycker det är ett bra beslut men att fortsättningen blir viktig., för nu kommer det konkreta och det svåra. Sa jag att man inte skulle engagera sej i det??

SUSAN, kära Susan_

Sedan är ju din och flash inställning rätt bekväm - tur att inte alla delar den,

Vill då bara påminna vad du bland annat skrev tidigare i tråden några sidor tillbaka:angel: Fö som ett svar till mej faktiskt:)

Jag håller med att detta är ett spel för gallerierna

Om det skall ha någon som hellst effekt för hästen så måste man ha en måttangivelse mellan mule och bringa tror jag.

Det är formulerat så att bedömningen blir helt subjektiv - hur skall tvång definieras tex.

Lika korkat som "happy athlete" lika subjektivt

så jag är enig med dig - klarsynt av dig

Däremot så tror jag ändå att de måste ta sådana här babysteps - för hur skulle det se ut om de gjorde en kovändning, så man behöver inte kasta yxan i sjön, men jobba på ännu mera

Jag anser mej fortfarande klarsynt och inte naiv;) och jag anser fortfarande att gränsdragningsformuleringarna blir väldigt avgörande för om det här kommet att utgöra ett verkligt bekymmer för Holland som dressyrnation, vilket det delvis handlar om här faktiskt. Det handlar om att ta ställning mot en metod som används av den mest framgångsrika nationen i världen idag inom dressyren.

Jag är inte ett dugg BEKVÄM i min hållning, jag är fortfarande bara skeptisk till att FEI tar den verkliga striden men eftersom jag (som jag gärna erkänner) har skaffat en uppfattning som jag står för så hoppas jag att dom gör det. OCH skriver gärna på!
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag förstår egentligen inte alls vad diskussionen handlat om. Men...men, strunt samma.


Arbetsgruppen är nu utsedd och förutom FEI-funktionärer är Wolfram Wittig och Richard Davison med. Om jag förstått det rätt är båda uttalat positiva till användandet av rollkur/HF eller om man så vill LDR á la Anky mfl.

Så vi får se vad de kommer fram till.


Trond Asmyr om arbetsgruppen och debatten efter mötet:

http://www.horsesport.org/disciplin...s/fei-announces-composition-new-working-group

Jag tycker det är väldigt tydligt att FEI är under hård press och är känsliga för negativ kritik, som tex. den att rollkur/HF bara bytt namn till LDR.

Just därför tror jag att det rent taktiskt är ett stort misstag att anamma den felaktiga positiva bild som de försöker ge med "motsättningarna ang. rollkur har lösts", "dressyrvärlden enad" osv. och som okritiskt vidarbefodrats i pressen.

Och jag tror att ett fortsatt kritiskt debatterande, där deras uttalande granskas i detalj, faktiskt kan ha en påverkan i positiv riktning på slutresultatet. Allra helst om det sker på internationella forum.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Vet du vad, jag är här inte för att diskutera den ursprungliga frågan - vad vi kan göra för att påverka, komma vidare eller för och nackdelar.

Jag har förklarat det som har efterfrågats och jag har ingen anledning att ge dig linkar, mer information eller något liknande. Jag gör så mycket jag bara kan, och är stolt över det. Att jag väljer att inte vara mer ingående är ett val, upp till mig.

Att jag har ifrågasatt vad andra faktiskt har gjort betyder inte att jag tvingar folk att rada upp deras specifika åtaganden. Jag har förklarat, men kan göra det igen - jag ifrågasätter just för att jag inte upplevde att någon kom med andra möjligheter. Och eftersom det är ett fenomen inom ridsporten, så efterfrågade jag handling.

Bidra gärna med lite input till det vi egentligen borde diskutera om.

Jag ser det som avslutad gällande din och min 'privata diskussion' om mer specifika detaljer. Det hör inte hemma här ...
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jo fast just nu handlar det om ett specifikt beslut när dom skall definera rollkur och LDR och nej där tror jag inte att gemene man har så mkt att säga till om faktiskt.

Ja, det handlar om ett specifikt beslut.
Och ja, vi har olika åsikter - jag tror oavsett av gemene man faktiskt kan påverka.

Att man inte har speciellt mycket att säga till om är en sak, men det händer ganska ofta vid sådana här situationer. Ganska välkänt. Men, det är trots allt 'fotfolket' som driver sporten framåt - just därför kan vi påverka mer, än vad vi tror.

Helt och hållet min egen analys!
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag har också tagit upp det, tidigare i tråden.

Att hästens välmående inte är fokus för alla som beslutar och bidrar är ingen nyhet. Hade det inte varit så, hade vi aldrig ens behövt att diskutera sådana här ting. Det handlar i mångt och och mycket om pengar och status. Och att göra upprörda människor nöjda och sedan tysta. Det är knappast första gången som sådana spel drivs igång. Där pengar och makt finns, finns dessa typer av spel.

Man kan knappast vara omedveten det, om man varit inne i hästsvängen en tid.

Fast det har inte med det att göra.
De har varit tvungna att reagera.
För att bl.a. 'fotfolket' har reagerat och ifrågasatt.
Detta pressmeddelandet är en milstolpe oavsett vad herr och fru Makt säger - för vi är nu många som är mer medvetna och inte släpper detta så lätt ...

DET är poängen enligt mig.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Absolut.

Att detta skulle innebära att 'saken är löst' är att gå händelserna i förväg.
Det kommer att ställas många frågor.
I detta ligger pengar och makt och just därför vill man givetvis lugna opinionen.

Så har det varit tidigare - vi minns ju diskussioner om för oss många självklara anti mot barrieringen och smärtstillande ('butta'). Det skulle diskuteras med silkeshankar eftersom det var stora namn involverade. Tack vare människor som tog fram sin bästa journalist och vågade trotsa, var det tvunget att diskutera mer öppet och i snabbare takt ...

Detta kommer att kräva jobb och konsekvent hållning av alla oss ryttare.
Vi borde dock vara vana ....
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag har också tagit upp det, tidigare i tråden.

Att hästens välmående inte är fokus för alla som beslutar och bidrar är ingen nyhet. Hade det inte varit så, hade vi aldrig ens behövt att diskutera sådana här ting. Det handlar i mångt och och mycket om pengar och status. Och att göra upprörda människor nöjda och sedan tysta. Det är knappast första gången som sådana spel drivs igång. Där pengar och makt finns, finns dessa typer av spel.

Man kan knappast vara omedveten det, om man varit inne i hästsvängen en tid.

ja vilket var väl rätt exakt det jag skrev så.,......:confused: vad hade du då för problem:cool:

Fast det har inte med det att göra.
De har varit tvungna att reagera.
För att bl.a. 'fotfolket' har reagerat och ifrågasatt.
Detta pressmeddelandet är en milstolpe oavsett vad herr och fru Makt säger - för vi är nu många som är mer medvetna och inte släpper detta så lätt ...

DET är poängen enligt mig.


OCh där tycker jag att du är naiv för du tror att denna opinion är den enda i historien som verkligen varit stark och alert som inte kommer att låta sej luras. Men historien är full av liknande historier där starka opinioner "dribblats bort" pga att makthavare faktiskt har rätt bra taktiker för sånt och en är att urvattna frågor och dribbla med ord och trötta ut genom förhalningar.


Nu är kommittén utsedd och vi kan följa den diskussionen:idea:, det kommer att bli mycket spännande!

Att definera en metod (som ingen bekänner sej till att använda eftersom de som gör det talar om LDR:cool:) som aggressiv går ju bara om man definierar VAD som kännetecknar metoden och betecknas som aggressivt, då måste man gå in på detaljer som gör att man verkligen kommer åt just det man vill komma åt. Samtidigt som det inte får bli för mycket detaljer för då skapar man ofta samtidigt stora kryphål.

Att sätta ihop sånt här är inte lätt, det vet alla som nånsin har försökt skapa regler som ska omfatta alla tänkbara eventualiteter och inte gå att diskutera eller komma förbi. Det kräver kunskap och mycket vridande och vändande och strategiskt tänkande.

Jag tror att opinionen kan påverka att arbetet inte stannar av men HUR de kommer att utforma det hela tror jag inte att opinionen kommer att ha så mycket att göra med, om de ens går ut med sina interna diskussioner under tiden de arbetar.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag förstår egentligen inte alls vad diskussionen handlat om. Men...men, strunt samma.


Arbetsgruppen är nu utsedd och förutom FEI-funktionärer är Wolfram Wittig och Richard Davison med. Om jag förstått det rätt är båda uttalat positiva till användandet av rollkur/HF eller om man så vill LDR á la Anky mfl.

Så vi får se vad de kommer fram till.


Trond Asmyr om arbetsgruppen och debatten efter mötet:

http://www.horsesport.org/disciplin...s/fei-announces-composition-new-working-group

Jag tycker det är väldigt tydligt att FEI är under hård press och är känsliga för negativ kritik, som tex. den att rollkur/HF bara bytt namn till LDR.

Just därför tror jag att det rent taktiskt är ett stort misstag att anamma den felaktiga positiva bild som de försöker ge med "motsättningarna ang. rollkur har lösts", "dressyrvärlden enad" osv. och som okritiskt vidarbefodrats i pressen.

Och jag tror att ett fortsatt kritiskt debatterande, där deras uttalande granskas i detalj, faktiskt kan ha en påverkan i positiv riktning på slutresultatet. Allra helst om det sker på internationella forum.

Precis min mening:bow: jag håller helt med dej i det du skriver. Det finns många saker att ta hänsyn till och diskussionen är långt ifrån avslutad.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Arbetsgruppen är nu utsedd och förutom FEI-funktionärer är Wolfram Wittig och Richard Davison med. Om jag förstått det rätt är båda uttalat positiva till användandet av rollkur/HF eller om man så vill LDR á la Anky mfl.

Så vi får se vad de kommer fram till.


.

Ja Richard Davidson har ju ett samarbete med Anky och Sjef och tränar ju själv rolllkur/HF dom kunde lika gärna stoppat in Sjef himself i den där arbetsgruppen enligt mig :grin:
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Ja men absolut, det är det jag säger, naturligtvis kommer Sjef att ha ett ord med i laget:angel:

Det är ju därför det blir spännande att se vad man ändå kan komma fram till!
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag vet att du har sagt det :D

Men det här är ju töntigt och det kommer troligtvis inte leda till ett skit framåt :cool:

Naturligtvis kan dom inte bara ha motståndare med i gruppen men ett mellanting typ Carl Hester och en representant för den mer klassika djup och rund med näsan fram ridningen a´la Hubertus Schmidt hade jag velat se i en sådan grupp.
 
Senast ändrad:
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag vet att du har sagt det :D

Men det här är ju töntigt och det kommer troligtvis inte leda till ett skit framåt :cool:

Naturligtvis kan dom inte bara ha motståndare med i gruppen men ett mellanting typ Carl Hester och en representant för den mer klassika djup och rund med näsan fram ridningen a´la Hubertus Schmidt hade jag velat se i en sådan grupp.

Ja jag håller med om sammansättningen, :bow: dem hade jag gärna sett, men man ska komma ihåg att det troligen är ett getingbo att sätta sej i på sätt och vis, så kanske inte alla är så sugna på det, vet inte:confused:

Hur har uttagningen gått till, vore spännande att veta. (Alla här som antyder sej vara så vansinnigt fulla av insideinfo jämt, kanske vet:grin:)
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Jag ser det som avslutad gällande din och min 'privata diskussion' om mer specifika detaljer. Det hör inte hemma här ...



Vad synd, jag hade gärna läst om vilken sorts information du varit med och givit till tidningsartiklar.
Och vad för sorts hot du blivit utsatt för.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

inser inte du att om man skriver om sånt - så börjar det om ....

Jag vill inte skriva om mina hot jag utsatts för, jag vill inte att folk skall lägga ihop två och två - även om det är länge sedan nu, och säkert inte aktuellt längre.

Jag kan dock sträcka mig så långt att en kollega hittade en person inne i sin egen lägenhet, har fått sönderskurna däck, inte längre kan utföra sitt offentliga jobb då denne får besök av ett antal aggressiva personer
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Nej, jag är inte naiv.

Och jag tror inte att "denna opinion är den enda i historien som verkligen varit start och alert som inte kommer att låta sej luras." (citerat från dig) Det har jag för mycket livserfarenhet och historieinsikt för att tro. Det jag säger, om och om igen, är att jag anser att detta är en bra början och att det är viktigt att ta vid arbetet och fortsätta. Och ja, jag vet att makthavare med många (och ibland alla medel) kan göra allt för skyla, hala och någon kan ljuga. Det är heller inget nytt.

Jo då, det finns personer som bekänner sig till Rollkur. Det finns flertalet bilder på internet och temavideor som visar det. Dessa är dock enkla att nå. De har ju liksom redan statuerat ett exempel, om vart de står.

Problematiken kommer givetvis att vara gränsdragningar för de som faktiskt inte anser bekänna rollkur - men ändå gör det, regelverk runt detta, förståelse och att våga säga ifrån - oavsett namn och häst. Dock ligger det till diskussion. Och kryphål ja, det blir tyvärr så vid nya tankar och nya öppningar - inte bara inom ridsporten. Det måste diskuteras fram ting då inget från början var en färdig karta.

Det finns människor som aktivt arbetar för beslutet och 'försöker' att hålla det så öppet det bara går. Vi har t ex Ulf Helgstrand. Sedan att det inte kan hållas helt öppet hör ju till den politiska atmosfären. Oavsett vad man tycker om det.
 
Sv: Rollkur är oacceptabelt

Vad synd, jag hade gärna läst om vilken sorts information du varit med och givit till tidningsartiklar.
Och vad för sorts hot du blivit utsatt för.

Ja, det är möjligt.
Och det är bra på flera sätt.
Det kommer en tid för sådant också.
Men, detta är en tråd om Rollkur och beslutet om det.


Inte om mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Hästnyheter Olika typer av människor dras till olika grenar inom ridsporten, och vissa lockas mer av att tävla än andra. Det visar en stor studie...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 621
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp