Röntga eller inte, undersökningsplikt - utbruten från Dressyrsnack nummer 18

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 8 476

Bukefalos 30 år!

Detta passar ju här. Från tidningen ridsport. Visa bifogad fil 171495
Det finns en liknande studie vad gäller hovbroskförbening och hopphästar. Nu minns jag inte i vilket sammanhang undersökningen genomfördes, men jag tror att det var på landslagshästar från Brasilien(?), kan minnas fel där, men kontentan var att en övervägande majoritet av elithopphästarna hade hovbroskförbening vilket uppenbart inte hindrade dem att prestera på högsta nivå.

Det finns en liknande studie vad gäller hovbroskförbening och hopphästar. Nu minns jag inte i vilket sammanhang undersökningen genomfördes, men jag tror att det var på landslagshästar från Brasilien(?), kan minnas fel där, men kontentan var att en övervägande majoritet av elithopphästarna hade hovbroskförbening vilket uppenbart inte hindrade dem att prestera på högsta nivå.

Sånt här gör mig alltid så ledsen, då jag fick ta bort min uppfödning pga hovbroskförbening. Det får det att låta som att alla hästar kan ridas med problem så länge man inte vet om dem. Men allt handlar om den enskilda hästens upplevelser och tyvärr misstänker jag att många toppelithästar har ont men inte så ont att de får tävlingsförbud.

Sånt här gör mig alltid så ledsen, då jag fick ta bort min uppfödning pga hovbroskförbening. Det får det att låta som att alla hästar kan ridas med problem så länge man inte vet om dem. Men allt handlar om den enskilda hästens upplevelser och tyvärr misstänker jag att många toppelithästar har ont men inte så ont att de får tävlingsförbud.
Jag håller helt med. Och - de som har ont av sin KS eller HBF når aldrig eliten.

Så, KS eller HBF och en hel massa andra röntgenfynd behöver inte automatiskt innebära problem eller smärta. Men de kan det. För mig är det lika illa vilket håll man än är kategorisk åt

Parantes i diskussionen men på tal om stoägare och hållbara hästar.

Jag överhörde en dialog mellan stoägare och veterinär när jag var med min egen häst på klinik. Stoet skulle få ett godkänt att avla på (försäkringsbolag var inblandat på nåt vis) eftersom den hade artros 'överallt' och gick inte att rida på längre. Hästen var i stort sett egentligen utdömd kunde man höra mellan raderna. Dvs det var verkligen fynd överallt. Men var nu på besök för att få ok att avla på istället.( Det fick den. Ett ok alltså.)
Men varför, varför vill man avla på en sån häst? Även om det är ens hjärtehäst.

Får frågan ibland om jag ska ta föl på min häst, för att det är ett sto. Inget annat.
Herregud aldrig säger jag. En oansenlig korsningshäst med temperament som gemene man skulle tröttna på dag två. Med röntgenfynd..
Jag valde att inte avla på min renrasiga tjej med tydligen rätt ovanlig stam och superkul temperament, just för att hon hade lite för mycket saker i kroppen.

Flera veterinärer har sagt att jag kan avla på henne, men ska jag avla vill jag ju bidra med mer än bra temperament, det ska ju föra rasen framåt liksom.

Jag vill också lägga in en annan historia om röntgen. En häst som var helt ren på röntgen på alla bilder, tillomed fina bilder för sin ålder. Halt på 3 ben i så gott som varenda led. Vi hittade aldrig orsaken. Han behandlades/undersöktes totalt 13 ggr innan vi gav upp.

Röntgen säger verkligen inte allt.
Det du beskriver är ren ångest för mig. Det finns verkligen inga garantier....

Håller med!
Jag tycker om man vill dra nytta av snabba generationsväxlingar att man borde kunna göra en ordentlig hälsokontroll (röntgen osv) och bara visa vid hand/lös och sen ge dem möjlighet betäcka 20 ston som 3-åringar. Att (unga) 4-åringar gör bruksprov känns mer okej.
Det är ett bra förslag tycker jag!

Kan du inte skicka in det till swb?

Edit till tråden:
Jag backade på hästen som trådstarten handlade om. Insåg att om det inte kändes bra i magen (med säljaren, inte hästen) så var det inte en affär jag kunde känna mig trygg med.

Det hela slutade med att jag köpte en 10-åring utan röntgen. Men den hade en ocd-röntgen ua som unghäst.
Men i den affären kändes det rätt i magen rakt igenom.
Så kontentan är:
Känns det inte 100% rätt så ÄR det inte rätt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka