Röntgenfynd-tråd

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jaasse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 014

Bukefalos 30 år!

Jaasse

Trådstartare
Tycker det är så intressant detta med röntgenfynd.
Kan vi inte skriva vad för röntgenfynd våra hästar faktiskt har? Om det var något problem någon gång eller om det bara upptäckts på tex besiktning?
Gärna utbildningsstånd, ålder osv!😃

På en vuxen, riden, fungerande häst hade jag inte varit jätteorolig om den är ok försäkrad utan reservationer och inte behandlad massor innan.
Litar också blint på min veterinär 🤣 så säger hon ok då känns det ok. Så det beror såklart på typen av förändring.
Unghästar är ju såklart svårare när man inte vet hur det kommer påverka vid belastning. Där påverkar hästens pris och försäkring istället. Jag vill ha råd att förlora hela summan jag köper häst för, men jag vill ju inte chansa hejvilt med pengarna. Det kan också bli mycket dyrt och känslomässigt utan att hästen behöver tas bort.

Har opererat bort lösa benbitar på två hästar, den ena halt och den andra gallig och ”matt” och min förra hade lindrig hovbroskförbening som upptäcktes när hon var halt men bedömdes som bifynd och ej påverkade.
Har aldrig röntgat rygg/hals/nacke.

Så jag har haft ”små” avvikelser men har inte letat fel heller och köpt relativt billiga hästar. Nu sist en fölunge men där man kan följa släkten med hästar som tävlat och fungerat. Hon hade ändå OCD. 🤷🏼‍♀️ men jag hoppas det inte kommer påverka henne.

Min arabtant på 21 år har spatt båda bak, hovbroskförbening båda fram och artros på två ställen i nacken.

Vår valack har en lös benbit i kotan ena fram och spatt båda bak. Han är 20 (eller nyss 21).

Min Ariel röntgades för att se tillståndet efter hennes förlossningsfång. Hon hade en lindrig sänkning av hovbenet. Men eftersom hon aldrig varit halt efter det har det aldrig röntgats igen (väntade med att rida ett år).

Hennes son Ricky hade kraftig hovbroskförbening som sexåring, röntgades för att jag tjatade om att nåt var fel (ren på böjprov och min magkänsla förklarades bort med att han behövde skos). Ett halvår senare kunde han inte ens skritta på hårt underlag och fick tas bort. Han var då riden ute i skogen i två år och vi hade precis börjat skola in på ridbanan.

En häst jag haft hade en ”lös” benbit (ett fragment som inte skulle vara där, men som satt fast) i en has -upptäcktes på besiktning när vi köpte hästen som då var 3 år. Benbiten fick vara kvar men gav aldrig några bekymmer. En annan hade också en lös benbit som upptäcktes vid besiktning (hästen var då 4 år). I det fallet valde vi ihop med säljaren att ta bort benbiten och vänta konvalescenttiden -och sen besikta om hästen. Köpte hästen och den hade aldrig besvär från det benet.

Hade en häst med täta tornutskott, den fungerade bra som ridhäst så länge man höll henne varm över ryggen och hade passande sadlar.

Skulle man röntga ena bakknät på min skulle man hitta benbitar från en avsprängningsfraktur av en ligamentinfästning. Fick initialt dålig prognos men efter tre mån vila (med kvarvarande böjprovsreaktion) och lugn igångsättning är det nu drygt tio år senare fortfarande en häst fullt igång. Böjde rent efter typ 2 år, då fullt igång, när hästen böjdes av annan anledning.

Tycker det är så intressant detta med röntgenfynd.
Kan vi inte skriva vad för röntgenfynd våra hästar faktiskt har? Om det var något problem någon gång eller om det bara upptäckts på tex besiktning?
Gärna utbildningsstånd, ålder osv!😃
Min som nu inte lever längre, köpte jag när hon precis skulle fylla 5. Köpte obesiktigad på film men hennes problem hade inte upptäckts vid en besiktning då hon dansat igenom alla böjprov och alla veterinärer kliat sig i huvudet och inte hittat grundorsaken till hennes ovilja till arbete.

Iallafall så hittades det pålagringar SI-led och mild KS efter 1,5år. 6mån senare var jag tillbaka hos min vanliga veterinär (inte den jag nyss nämnde), då hade hon inte sett hästen på 1år och ville bestämt påstå att fynden i ryggen inte var till problem då hästen hade satt så fina muskler. Efter detta hittades det att gaffelbanden i båda bakbenen var dåliga (på ultraljud).

Hästen togs bort då skadorna var kroniska och inte blivit bättre med oändligt med rehab och otaliga behandlingar.

Liknande trådar

• Mindre allroundhäst
  • Träning, råd
  • MH, BPH och MT tråden
  • BPH/MH på äldre hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat