Mindre allroundhäst

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Kanske inte helt rätt prefix, men jag tänker ändå att det i slutändan handlar lite om avel och hästraser etc.

Anta att du skulle köpa ett ungt (0-2 år) sto. Helst skulle stoet landa på en vuxen mankhöjd på ungefär 150-160 cm (inte större än 160 cm), vikt ca 500 kg. Målet skulle vara en riktig allroundhäst, med kapacitet att köra dressyr LA/MSVB, hoppning 90-100 cm, fälttävlan 90 cm, sportkörning, brukskörning, distans låg/medel nivå (inte elitnivå), lätt klass i några olika westerngrenar, working equitation, osv. Hellre mjuka gångarter att sitta på än stora snygga gångarter som får bra poäng i dressyr (töltande hästras kan också fungera). En trygg, frisk och hälsosam häst, med bra hovar (som kanske kan funka med barfota och barfotaboots) och som inte är svårfödd, och som kan gå på lösdrift med vinterpäls utan täcke på vintern. Inte en häst som är rädd för saker och hoppar till för allt, men som ändå gärna får vara pigg och framåt.

Vad skulle du leta efter? Vilken ras skulle du kolla på? Speciella linjer? Något speciellt du skulle tänka på när du letade?

(sen vet man ju aldrig hur det blir i slutändan med unga hästar, och det beror ju också mycket på hästens utbildning)
(nej, jag ska inte köpa någon ridhäst de närmaste åren, men det är alltid kul att spåna ;) )

När det gäller connemara, new forest, arab och liknande raser där många är ponnyer - hur tidigt vet man ungefär hur stor hästen kommer att bli?

Ett tillägg också - hästen ska inte vara skimmel, så det behöver gå att hitta ett så stort sto i den rasen som inte är skimmel.

Fjording, haflinger, morgan, rocky mountain, någon trevlig korsning. Lipizzaner verkar också trevliga, men väldigt vanligt med skimlar där. En lätt nordsvensk borde passa. Beror mycket på vad du vill ha för mentalitet? Men tror ändå enklast är att kolla på individen snarare än rasen för det. De allra flesta hästar borde klara av den träningsnivå du nämner, undantaget möjligtvis tyngre kallblod.

Om man tänker på individnivå, vad skulle ni titta efter och tänka på när ni kollar på en unghäst som ni funderar på att köpa? (utifrån det här perspektivet/slutmålet) Vad skulle ni titta efter hos föräldrar och nära släktingar?

Kan tillägga att jag ridmässigt normalt sett har föredragit piggare och mer signalkänsliga hästar som är snabba på fötterna, men som är obrydda om miljö och läskiga saker. Men att jag nu när jag inte längre är en ungdom prioriterar en häst som är trygg.

Jag hade i tonåren en fjording som var pigg och framåt med en del gas men väldigt trygg på alla sätt och vis - hon var en kanonhäst verkligen. Annars ridmässigt så minns jag i ungdomen en "wow-känsla" när jag red en arab som dåvarande ridskolan hade ett kort tag, det kändes mjukt och lätt och som om allt bara flöt på. Även en spansk häst som jag provred åt nuvarande ridskola, den var också typen att den rörde sig snabbt och lätt och mjukt och att man mer tänkte hjälperna - jag ångrar fortfarande att jag inte funderade seriöst då på att köpa den till mig och sälja min dåvarande ridhäst (som, med mer muskler och ork och inte så hårt hållen, visade sig mer vara en lite lat häst som lätt blev rädd för allt och hade extremt lätt för stress om det var andra hästar i närheten eller annat som hände). Islänningen jag testade förra året var också häftig, med kraft och energi och lyhördhet för hjälperna.

Men, samtidigt var det väldigt trevligt med nordsvensken jag red lite förra året - att hans första svar på om något är läskigt eller jobbigt var att stanna (snarare än att kasta sig undan, flyga upp i luften, etc).

Jag var väldigt nöjd med knabben jag hade på foder som min sista ridhäst innan jag tog paus. Han mådde dock bättre med täcke på vintertid (och det tror jag de flesta varmblodsraser gör, åtminstone här på Norrbottenskusten där det kan vara riktigt kallt och blåsigt).

Och jag vet inte om fälttävlan hade funkat för han, men en sportigare knabbetyp går det ju med.

Jag tror att du ska kolla mer på individ än på ras. Och rangordna din lista, vad kan du tänka dig att kompromissa med? Mjuka gångarter + prestera i hoppning + inte behöva täcke, är svårt att få till.

Om jag (när?) skulle börja med ridhäst igen, så skulle jag nog köpa en unghäst från en bra knabbeuppfödare.

Signalkänslighet är en träningssak. Till viss del även reaktivitet. Hur dom är byggda är svårare att ändra på. Jag är inte intresserad av hästar med alltför kraftfull fysisk potential, jag föredrar att jag kan rida ut en bockning om något händer, inte att dom kan flyga 3 meter upp i luften och 2 åt sidan (nog för att jag ridit ut såna också, men jag är inte intresserad av det). Jag vill hellre ha en lågrektangulär "äldre" modell än en supersportis.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka